The Callisto Protocol z poważnymi problemami z optymalizacją na PC

The Callisto Protocol z poważnymi problemami z optymalizacją na PC
Jakub "rajmund" Gańko
The Callisto Protocol zbiera negatywne recenzje od graczy na Steamie. Powodem mają być poważne problemy z optymalizacją.

Dziś na rynku pojawiła się jedna z najbardziej oczekiwanych produkcji grudnia, a być może tego roku w ogóle. The Callisto Protocol to nowe dzieło Glena Schofielda, producenta pierwszego Dead Space’a, który wraz ze swoim nowym studiem Striking Distance postanowił nieoficjalnie kontynuować obraną wówczas drogę. Gra zebrała pozytywne opinie w pierwszych recenzjach. Niestety, zupełnie inny obraz malują jej opinie na Steamie…

W chwili pisania tego newsa The Callisto Protocol ma na platformie Valve w większości negatywne recenzje: zaledwie 27% z ponad 2000 opinii wystawionych przez graczy chwali produkcję Schofielda. Powodem takiego stanu rzeczy mają być poważne problemy z optymalizacją.

Oto niektóre z recenzji graczy, którzy zakupili The Callisto Protocol:

Nie kupujcie na razie tej gry. To przycinający się koszmar, który działa beznadziejnie w dniu premiery. (…) Wersja na PS5 również gubi klatki, ale nie aż tak, może rozważcie zakup tamtej wersji. FSR2 w ogóle nie pomaga przy rozdzielczości 4K z ray tracingiem. Nie ma DLSS dla klientów Nvidii. HDR jest zepsuty i nie działa. (…)

Obecnie nie mogę nawet przejść pierwszej lokacji i skręcić bez przycinania na karcie 3080 z wyłączonym ray traycingiem. Optymalizacja w tej chwili nie daje rady.

Gram w to na 3080 i wciąż klatki na sekundę spadają mi do poziomu 20. Już pierwszy filmik mi się przycinał, a potem było tylko gorzej. W trakcie gry znacznie gorzej.

Jeden z naszych czytelników podzielił się także swoimi wrażeniami z wydajności gry na PC:

Jedyne, do czego mogę się przyczepić, to oczywiście optymalizacja, bo na ultra ustawieniach w 1080p mam dropy tak do 20 klatek, zwłaszcza gdy sporo się dzieje, a jak jest spokojnie sztywne 60. Gra jest robiona pod technologię AMD i nie ma DLSS, tylko jest FSR, no i jest logo AMD na początku. Może jak wyjdą sterowniki Nvidii pod tę grę, to coś poprawią.

Sprawie przyjrzał się głębiej serwis Dark Side of Gaming, który zwraca uwagę przede wszystkim na problemy z kompilacją shaderów. W odróżnieniu od wielu gier, The Callisto Protocol ma nie przechowywać ich w pamięci podręcznej, w związku z czym kompiluje je w czasie rzeczywistym, co wywołuje wspomniane przycięcia rozgrywki. Artykuł krytykuje również implementację ray tracingu, która jest nie tylko źle zoptymalizowana, lecz także pozostawia sporo do życzenia pod względem wyglądu.

Poniżej benchmark z gry odpalonej w rozdzielczości 4K i z włączonym ray tracingiem na maksymalnych ustawieniach na karcie Nvidia RTX4090.

https://www.youtube.com/watch?v=cMq9564QE94

Striking Distance Studios nie odniosło się jeszcze do wspomnianych problemów. Ogłosiło natomiast plany rozwoju The Callisto Protocol na najbliższe pół roku:

https://twitter.com/CallistoTheGame/status/1598458091569569792

25 odpowiedzi do “The Callisto Protocol z poważnymi problemami z optymalizacją na PC”

  1. Każdego recenzenta, który miał czelność wyskoczyć z oceną 7 i więcej powinno się pozbawić prawa do wykonywania zawodu. Branża nie potrzebuje takich ludzi. MY ich nie potrzebujemy.
    Doprecyzuję, że mam tu na myśli głównie recenzentów wersji pecetowej, która w obecnym stanie jest kompletnie niegrywalna i tu naprawdę nie ma o czym dyskutować.

    • Ale jak Cyberpunk 2077 Sypał bugami na lewo i prawo na ps 4 pro i i xboxie one x nie był grywalny a ten kto nie miał kompa z najwyrzszej półki to nie było co liczyć na 50 klatek na 1080p a recenzie były wysokie to wszystko było ok??

    • Sąd kapturowy! To powinno trafić do Kodeksu Karnego!

    • Nie, Fanboy, nie było OK – i „trochę” im się za te recenzje wtedy oberwało. Efekt żaden – dosłownie co drugi większy tytuł wydany w tym roku działa fatalnie, a oceny są jakie są. Zresztą, może to ja jestem zbyt surowy i nie powinienem oczekiwać, żeby gra kosztująca ponad 200 zł nie klatkowała na superkomputerach?

    • Czasy gdy wielkie Gry AAA działały dobrze na premierę już dawno minęły

    • @fanboyfpsow
      Ciekawe, to co mówisz, bo niezbyt wiele czytałem w ostatnich latach o problemach technicznych gier od Ubi.
      Jak coś szło źle, to były pojedyncze przypadki, typu AC Unity.

      Nie wiem, może jestem niedoinformowany czy coś.

    • FC 4 też miał problemy na początku.. Wath dogs 1. Ja też pisałem o ogóle a nie o konkretnym studiu czy wydawcy. Każdy zaliczył mniejszą lub większą wpadkę optymalizacyjną.

    • No tak. Ale co innego napisać

      „Czasy gdy wielkie Gry AAA dawały gwarancję działania dobrze na premierę już dawno minęły”

      a co innego

      „Czasy gdy wielkie Gry AAA działały dobrze na premierę już dawno minęły”

    • @FANBOYFPSOW
      Nie, Fanboy, nie minęły, po prostu musisz stawiać nie tyle na właściwe konie, co właściwą stadninę. Mam raptem dwa lata konsolowego stażu, ale nie zawiodłem się na żadnej grze wydanej przez Sony. Dosłownie cały katalog PS4 i PS5 od Sony i podległych ekip działa jak należy, w tym drugim przypadku mogę zaświadczyć, że dosłownie od pierwszego dnia. OK, nie jest tanio, ale przynajmniej wiem, że jak wydam te 3 stówy, to nie będę musiał czekać pół roku, rok, albo i dwa (pozdrawiam CD Projekt), żeby zagrać.
      No i jest jeszcze Ubisoft – ci z kolei nie potrafią uniknąć problemów na premierę, ale za to pracują naprawdę ciężko nad ich szybkim usunięciem. Ogrom wsparcia jaką po premierze otrzymała Valhalla jest czymś bezprecedensowym, choć oczywiście na to wszystko trzeba było czasu.

    • @Shaddon
      Ekhm, Days Gone, ekhm, Bloodborne, ekhm, Gran Turismo 7, Horizon Zero Dawn na PC…ekhhhmh, mhkhm, ehm.

    • Podoba mi się podawanie za przykład problemów technicznych gier Ubisoftu tytułów z 2014 roku :⁠-⁠D

    • @Zadymek
      Przyznam ci rację co do jednego przykładu: Bloodborne rzeczywiście działa marnie i mam wrażenie, że na PS5 jeszcze gorzej niż np. na PS4 Pro. ALE, to gra przede wszystkim od FromSoftware, a to właściwie wyjaśnia wszystko. W pozostałe grałem i działają bardzo dobrze.

    • @Shaddon
      Tak, po załataniu wreszcie działają dobrze. Pierwszego dnia po premierze byś tego byś nie powiedział.
      Ale każda gra po załataniu może działać dobrze. To żaden certyfikat jakości dla „stadniny”.

  2. Jak rozumiem, wymagania sprzętowe gry są na tyle niskie, że narzekania na działanie w detalach na ultra i w rozdziałce 4K na 3080 są w pełni uzasadnione?

    • Gra działa tak samo źle na 1080p z 3080 lub 3080ti. Nie jest to przecież stara karta i żeby nowa gra wymagała karty sprzed paru miesięcy (seria 40xx) to chyba przesada co?

    • I co? Jak karta nie jest „stara”, to wszystko ma hulać na ultra w 4K? I może jeszcze ray tracing?

      Brakuje tu wypowiedzi normalnych ludzi. Tych co grają w średnich/wysokich detalach i 1080p, bez RT. To, że coś zarzyna 3080 w 4K ze wszystkimi bajerami nic nie mówi w przypadku gry, która w Zalecanych ma Windows 11, Intel Core i7-8700, 16 GB RAM i GeForce GTX 1070.

    • No ja mam RTX 3070 i gram tylko w 1080p bo mam taki monitor ale nie ważne czy włączę RT czy nie czy mam fsr ustawiony na jakość czy wydajność czy niskie czy średnie ustawienia to i tak są dropy tylko są one częściej lub rzadziej ale są. Nawet posiadacze serii 4 tyś się na to skarżą

    • @fanboyfpsow
      Miło wiedzieć. Szkoda, że artykuł koncentruje się na wybujałym ego ku*** graficznych.

    • Erm, to nie jest kwestia ego, tylko faktycznej optymalizacji gry – jeśli gra nie dostarcza płynnej rozgrywki na sprzęcie przewyższającym wymagania, to jest to problem gry, nie klientów.

    • @Quetz „jeśli gra nie dostarcza płynnej rozgrywki na sprzęcie przewyższającym wymagania, to jest to problem gry, nie klientów.”

      Właśnie o takim ego mówię 😉
      Owszem, gra powinna działać płynnie na sprzęcie powyżej oficjalnie podanych wymagań. Ale to nie oznacza, że na każdych, nawet najbardziej wystrzelonych w kosmos ustawieniach. Detale średnie/wysokie, 60FPS w 1080p, to rozsądne oczekiwania.

      Taki Crysis zarzynał najdroższe GPU w swoim czasie, na max. ustwieniach. Nie oznacza to automatycznie, że gra była źle zoptymalizowana. Po prostu oferowała jakość grafiki zbyt wysoką dla ówczesnego sprzętu.

      To samo mówiono o niektórych kosmicznie wysokich ustawieniach PC portu GTA4 – optymalizacyjnym szambie btw. Były zwyczajnie nie dla istniejącego sprzętu, nawet gdyby port był dobry.

    • @ZADYMEK o jakim ego pajacu mowisz? to, ze ciebie stac tylko na sprzet, ktory obsluzy 1080p@60fps, nie znaczy, ze kazdy ma sie do tego dostosowac.

      mam TV 4K@120Hz OLED HDR po to, by urozmaicic sobie rozgrywke mozliwie maxymalnie. po to mam RTX 4090, by miec mozliwosc odtworzenia kazdej gry w 4K@100-120fps. relatywna wydajnosc 4090 pozwala na taki standard. 3090 to zaledwie 60% mozliwosci 4090 w 4K. jak wytlumaczysz fakt, ze callisto protocol lata identycznie w 4K, RT ON na 3090 i 4090. jak wytlumaczyz, ze crysis remastered lata identycznie na w/w kartach? rtx 4090 spi w fhd i 1440p, lamie karki w 4K w porownaniu do jakiejkolwiek karty z poprzedniej generacji, czyli wg twoich litanii – jest sprzetem ponadczasowym. dlaczego wiec ten ponadczasowy sprzet lata tak samo jak model rownoimienny z poprzedniej generacji? hmm, moze dlatego, ze gra JEST zle zoptymalizowana..

      gadasz o jakims kosmicznym sprzecie z przyszlosci.. jak myslisz.. na jakich ukladach graficznych projektowano takie callisto protocol – na rtx 5090Ti z 2025r.? gosciu, przestan pajacowac..

      gta4 pomimo uplywu lat nadal ma dropy fpsow w tych samych miejscach, niezaleznie na jakim sprzecie by tego nie ogrywac. mow mi dalej, ze musze czekac na bog wie jaki sprzet.

      plague tale requiem na rtx 4090 niewazne czy odpalisz DLSS, czy go wylaczysz masz tyle samo klatek. ciekawe dlaczego?

      inny przyklad steelrising. gra, w ktorej RT jest chyba tylko na pancerzu bohaterki. na 4090 w 4K masz ok 60fps, sytuacja poprawia sie dopiero po wlaczeniu DLSS, wowczas wskakuje na ok 90-100. ciekawe jest to, ze gra z uplywem rozgrywki potrafi zezrec calkowicie 24gb dostepnego VRAM (gdzie wg ustawien graficznych powinna zezrec max 15gb). spodziewam sie, ze na 4090Ti bd potrafila wciagnac cale 48gb. w imie czego? graficznie gra jest zdecydowanie przecietna. dla porownania na rx 6800 (karcie z poprzedniej generacji) na fhd nie dalo sie osiagnac stalych 60fps zmieniajac jakiekolwiek ustawienia graficzne; przypomne, ze karta ma 16gb vram i praktycznie kazdy tytul w fhd ogarnia na 120+ fps.

      innym przykladem niewypalow z poprzednich lat jest greedfall. i czy uruchomilem go na gtx 970, czy na rx 6800 dzialal bardzo podobnie. spodziewam sie, ze rtx 4090 rowniez niewiele zmieni.

      rtx 4090 60fps w sporej ilosci tytulow potrafi dobic w 8K, a ty mi typie wyskakujesz z 1080p.

      nick zgodny z przesylana trescia. zawsze wtracisz bezuzyteczne 5gr do kazdego tematu niepodparte merytoryczna wiedza..

    • @Hajsu
      Ależ, stać mnie na taki jak twój sprzęt. Co nie znaczy, że będę przepłacał za gadżety …pajacu.

      Reszty nie skomentuję, bo sobie coś ubzdurałeś i niepotrzebnie się produkujesz w dyskusji, której nie ma.

  3. Miałem kupić na premierę, ale po takiej fuszerce, to może kupię za pół roku, albo na przyszłe święta.

    • Ale ty masz PS5, prawda? Akurat ta wersja działa najlepiej i ponoć w przeciwieństwie do tej na iksboksy posiada ray tracing. Minus taki, że albo trzymasz się trybu jakościowego, a co za tym idzie 30 klatek, albo będziesz doświadczać ciągłych spadków płynności.

  4. I dlatego nie kupuję gier na premierę, bo nie wiadomo, jaki numer odwalą developerzy.

Dodaj komentarz