The Callisto Protocol z poważnymi problemami z optymalizacją na PC
The Callisto Protocol zbiera negatywne recenzje od graczy na Steamie. Powodem mają być poważne problemy z optymalizacją.
Dziś na rynku pojawiła się jedna z najbardziej oczekiwanych produkcji grudnia, a być może tego roku w ogóle. The Callisto Protocol to nowe dzieło Glena Schofielda, producenta pierwszego Dead Space'a, który wraz ze swoim nowym studiem Striking Distance postanowił nieoficjalnie kontynuować obraną wówczas drogę. Gra zebrała pozytywne opinie w pierwszych recenzjach. Niestety, zupełnie inny obraz malują jej opinie na Steamie...
W chwili pisania tego newsa The Callisto Protocol ma na platformie Valve w większości negatywne recenzje: zaledwie 27% z ponad 2000 opinii wystawionych przez graczy chwali produkcję Schofielda. Powodem takiego stanu rzeczy mają być poważne problemy z optymalizacją.
Oto niektóre z recenzji graczy, którzy zakupili The Callisto Protocol:
Nie kupujcie na razie tej gry. To przycinający się koszmar, który działa beznadziejnie w dniu premiery. (...) Wersja na PS5 również gubi klatki, ale nie aż tak, może rozważcie zakup tamtej wersji. FSR2 w ogóle nie pomaga przy rozdzielczości 4K z ray tracingiem. Nie ma DLSS dla klientów Nvidii. HDR jest zepsuty i nie działa. (...)
Obecnie nie mogę nawet przejść pierwszej lokacji i skręcić bez przycinania na karcie 3080 z wyłączonym ray traycingiem. Optymalizacja w tej chwili nie daje rady.
Gram w to na 3080 i wciąż klatki na sekundę spadają mi do poziomu 20. Już pierwszy filmik mi się przycinał, a potem było tylko gorzej. W trakcie gry znacznie gorzej.
Jeden z naszych czytelników podzielił się także swoimi wrażeniami z wydajności gry na PC:
Jedyne, do czego mogę się przyczepić, to oczywiście optymalizacja, bo na ultra ustawieniach w 1080p mam dropy tak do 20 klatek, zwłaszcza gdy sporo się dzieje, a jak jest spokojnie sztywne 60. Gra jest robiona pod technologię AMD i nie ma DLSS, tylko jest FSR, no i jest logo AMD na początku. Może jak wyjdą sterowniki Nvidii pod tę grę, to coś poprawią.
Sprawie przyjrzał się głębiej serwis Dark Side of Gaming, który zwraca uwagę przede wszystkim na problemy z kompilacją shaderów. W odróżnieniu od wielu gier, The Callisto Protocol ma nie przechowywać ich w pamięci podręcznej, w związku z czym kompiluje je w czasie rzeczywistym, co wywołuje wspomniane przycięcia rozgrywki. Artykuł krytykuje również implementację ray tracingu, która jest nie tylko źle zoptymalizowana, lecz także pozostawia sporo do życzenia pod względem wyglądu.
Poniżej benchmark z gry odpalonej w rozdzielczości 4K i z włączonym ray tracingiem na maksymalnych ustawieniach na karcie Nvidia RTX4090.
Striking Distance Studios nie odniosło się jeszcze do wspomnianych problemów. Ogłosiło natomiast plany rozwoju The Callisto Protocol na najbliższe pół roku:
Czytaj dalej
Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.