rek

Twórcy serii Metro robią swojego Crysisa. Ciasne tunele pod Moskwą zamienimy na Amerykę Południową

"Sam Goldman"
Dystopijna przyszłość w typowych dla siebie barwach.

Po wydaniu Metra Exodus 4A Games nie osiadło na laurach i co najmniej od 2021 roku pracuje nad kolejną, pełnoprawną odsłoną, ale na razie pilnie strzeże swoich tajemnic. Najwyraźniej miało ich więcej – już wczoraj zaczęły pojawiać się przecieki dotyczące nowej produkcji 4A Games po rebrandingu, a dziś dostaliśmy oficjalny zwiastun i wyjaśnienie powstałego zamieszania. Zatem nowym i jednocześnie debiutanckim tytułem studia Reburn będzie La Quimera – futurystyczna strzelanka rozgrywająca się w dalekiej przyszłości gdzieś w Ameryce Południowej. Sądząc po tym, co dzieje się w zwiastunie, świat lepsze czasy ma już dawno za sobą, natomiast do sprzątania wszelkiego bałaganu korzysta się z pracy najemników. Jako jeden z nich zostajemy złapani w „sieć kłamstw i oszustw”, więc oprócz strzelania będzie tu prawdopodobnie całkiem ciekawa fabuła. Piszę prawdopodobnie, bo za świat i scenariusz odpowiada Nicolas Winding Refn, duński reżyser, którego kojarzycie z „Neon Demon”, „Drive” czy ostatnio „Kowbojki z Kopenhagi”.

Na ile można wnioskować z dwuminutowego zwiastuna, La Quimera to dość klasyczny, napchany akcją FPS, łączący to, w czym developerzy mają doświadczenie z klasyką gatunku. Jest tu sporo z Metra – przede wszystkim silnik, pamiętający jeszcze czasy bycia silnikiem pierwszego Stalkera, ale nie tylko, bo gunplay i design broni też wydaje się dość podobny, oczywiście z uwzględnieniem różnic w settingu, bo to już nie postapokaliptyczna Rosja, tylko dystopijna Ameryka Łacińska. Klimat troszkę przypomina Crysisa, co w świetle zawieszenia prac nad „czwórką” może być nieznacznie pocieszające. Rozgrywka wydaje się szybka i typowo strzelankowa, a tu i tam uzupełniają ją cutscenki renderowane na silniku gry, obnażając przy okazji parę niedoskonałości graficznych.

https://youtu.be/8u_qFKhoB8c?si=HSM7S1w9Lk0RPr9Z

No to teraz słówko wyjaśnienia, bo tak jak wspomniałem wyżej, za La Quimerę odpowiada studio Reburn, które jest i nie jest jednocześnie 4A Games. W 2014 roku, wkrótce po ataku Rosji na Ukrainę, ówczesny szef firmy, Andrij Prochorow podjął decyzję o przeniesieniu firmy na Maltę, ale nie w całości – część zespołu została w Ukrainie, współpracując z kolegami z Malty przy tworzeniu kolejnych gier. Przy okazji zeszłorocznej restrukturyzacji Embracera, będącego obecnie właścicielem 4A Games, pojawił się temat możliwej sprzedaży twórców, jednak ostatecznie pozostali w rękach szwedzkiego holdingu, tylko nie w całości. Studio Reburn wyjaśnia to w kilku słowach:

Oddziały w Ukrainie i na Malcie są osobnymi firmami z różnymi szefami. 4A Malta to firma utworzona przez podział 4A Games, a następnie nabyta przez Embracer Group. Obydwa studia współpracowały przy Metro Exodus, lecz teraz mają swoje własne projekty.

Czyli Reburn wykonało krok w stylu Arkane i jest oraz nie jest jednocześnie oddziałem 4A – trochę to skomplikowane, ale po odejściu dotychczasowego szefa zmiany w strukturze całości były chyba nieuniknione. Wspomniałem o silniku Metra, bo jednym z bardziej wyraźnych połączeń pomiędzy firmami będzie dalsze korzystanie z 4A Engine’u, na którym powstanie tak La Quimera, jak i nowe Metro.

Oprócz zwiastuna nie ma jeszcze zbyt wielu konkretów o produkcji i wydaje mi się, że zapowiedź dostaliśmy nieco za wcześnie – wyciek materiałów mógł przyspieszyć decyzję o podzieleniu się La Quimerą ze światem, więc na kolejne informacje wieści pewnie trzeba będzie trochę poczekać.

7 odpowiedzi do “Twórcy serii Metro robią swojego Crysisa. Ciasne tunele pod Moskwą zamienimy na Amerykę Południową”

  1. Ja chcę tylko i wyłącznie Kontynuacij Metro(O tym czyś na VR nie wspomniam a z resztą to i tak jest Prequel) a nie jakieś futurystyczne skoki w bok.

    • ukrytySZCZUR 28 lutego 2025 o 06:23

      To jest inne studio, czytaj newsa. Nowe Metro też jest w produkcji, przynajmniej były takie przecieki.

  2. Gitara, że istnieją dwa duże studia robiące „klasyczne” fps z fabułą, postaciami, dialogami, fotoreal grafiką itd. Bo dzisiaj to jest dramat, takich gier to wychodzi chyba mniej niż rts’ów.

    A gierka wydaje się naprawdę niezła.

  3. ukrytySZCZUR 28 lutego 2025 o 06:28

    Przez chwilę myślałem, że chcą zaadaptować Czas Zmierzchu Glukhovskiego.
    Na razie setting wygląda dosyć generycznie, trochę Anthemowo.

    • Czas zmierzchu? A może ci się z FUTU.RE pomerdało? Bo CZ to byłoby chyba mega trudno przerobić na strzelankę? Jak dobrze pamiętam oczywiście.

      Ja bym bardziej chciał Outpost. Horror postapo to jest coś czego świat gier potrzebuje. Albo przynajmniej ja.

    • ukrytySZCZUR 28 lutego 2025 o 08:38

      Nieee, nie futu.re. Czas Zmierzchu to było szybkie skojarzenie, bo tam były takie mezoamerykańskie klimaty. No racja, ciężko byłoby z tego zrobić FPSa.

  4. Teraz najlepsz gry dowozi wschód świata.
    Od Europy wschodniej po Japonie, zachod czyli Ameryka, UK i FR z DE sie zerauły.

Dodaj komentarz