Twórcy Shadow of Mordor mieli patent na rewolucyjny system Nemesis. Co z nim będzie po ich zamknięciu?
Odpowiem od razu, że wszystko wskazuje na to, iż nic dobrego...
W tym tygodniu uderzyła nas niespodziewana i wyjątkowo smutna informacja o zamknięciu Monolith Productions. Wiązało się to nie tylko z wyrzuceniem do kosza niedawno restartowanej gry o Wonder Woman, ale też zwieńczeniem całej historii zasłużonego dla branży studia, które dało nam m.in. Blooda, Shogo, Aliens vs. Predator 2 czy FEAR. No a w ostatnich latach dylogię osadzoną w Śródziemiu: Shadow of Mordor oraz Shadow of War. Dorobek studia można by jeszcze wymieniać długo, ale wielu graczy poprzestało na zadaniu sobie pytania: a co z rewolucyjnym systemem Nemesis zastosowanym w grach osadzonych w uniwersum Tolkiena?
Jak donosi serwis VentureBeat, nic dobrego. Rzeczona mechanika miała powrócić w skasowanej grze o Wonder Woman, ale z wiadomych przyczyn tego już nie doświadczymy. A żadne inne studio wciąż nie będzie mogło jej wykorzystać, ponieważ Warner Bros. Games opatentowało ją do 2036 roku. Jeśli tylko firma nadal będzie wnosić odpowiednie opłaty, a można przypuszczać, że tak właśnie będzie, zamknięcie Monolith Productions w żaden sposób nie wpłynie na poluzowanie tego obostrzenia.
No dobra, ale czym w zasadzie był ten cały Nemesis? Fanom wspomnianych Cieni Mordoru i Wojny zapewne nie trzeba przypominać, ale tym, których te produkcje ominęły, spieszę z wyjaśnieniem. W wielkim skrócie był to rozbudowany system mający na celu personalizację doświadczenia pod gracza za sprawą różnicowania reakcji enpeców na podstawie decyzji, jakie wcześniej podjęliśmy. Dzięki niemu mieliśmy wrażenie, że nasi przeciwnicy ewoluują pod wpływem własnych przeżyć.
Niestety wydawca opatentował ten mechanizm, zabierając innym studiom możliwość wykorzystywania podobnych rozwiązań, co już wtedy wzbudziło niemałe kontrowersje. Dziś są one jeszcze większe, bo Monolith z Nemesisa już nie skorzysta i choć mogłyby to zrobić inne studia podlegające Warner Bros. Games, coś mi mówi, że będziemy po prostu mieli do czynienia z kolejną sytuacją z gatunku psa ogrodnika...
Czytaj dalej
Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.