Ubisoft eksperymentuje z AI w postaci Teammates. „W tym kierunku chcemy iść”
Pamiętacie jeszcze ubisoftowski projekt Neo NPC ogłoszony w marcu ubiegłego roku? W tym prototypie gracze mogli porozmawiać przez mikrofon z wygenerowanym w całości przez sztuczną inteligencję towarzyszem, który reagował dynamicznie na to, co się do niego mówiło. Ubisoft rozwija tę koncepcję i deklaruje, że zamierza iść coraz dalej. Yves Guillemot, prezes firmy, mówi to wprost:
W tym kierunku chcemy iść w następnych latach.
Yves Guillemot
Teammates, bo tak nazywa się nowa iteracja projektu, to rozbudowanie systemu Neo NPC. W krótkim grywalnym poziomie gracz rozmawia z trójką postaci – asystentem głosowym o imieniu Jaspar oraz dwójką członków swojego składu, Pablo i Sofią. Komunikacja z całą trójką odbywa się przez głos. Pablo i Sofia czekają na polecenia gracza, który ma prowadzić ich przez pole bitwy, Jaspar z kolei może zmieniać ustawienia, podświetlać przeciwników, ale także udzielać taktycznych porad albo tłumaczyć historię gry.
Virginie Mosser, reżyserka do spraw narracji projektu, tłumaczy w poście na stronie Ubisoftu, dlaczego zdecydowano się na tak silne oparcie na AI.
Mamy nadzieję, że gracze będą odnosili wrażenie, jakby sami tworzyli swoją historię, nie tylko ją rozgrywali. Kiedy rozmawiam z Sofią, ona reaguje na to, co jej powiem, i zmienia to moje doświadczenie. Dla mnie to prawdziwy przełom, który pozwala graczom doświadczać historii na swój własny sposób.
Virginie Mosser
Mosser odnosi się też do krytyki generatywnej sztucznej inteligencji, przekonując, że na początku miała takie same obawy jak inni.
Początkowo martwiło mnie dokładnie to samo, co wielu innych. Ale odkryłam, że to jest dokładne przeciwieństwo usuwania człowieka z procesu. Nadal piszę historię i osobowości postaci, ale zamiast ustalonych kwestii, tworzymy granice, w ramach których NPC improwizują wewnątrz świata i motywacji, jaką im nadaliśmy.
Virginie Mosser
Teammates zostało udostępnione kilkuset graczom w ramach zamkniętego playtestu.
