Użytkownicy TikToka przesiadają się na inne chińskie serwisy w ramach protestu
Szczególnym zainteresowaniem Amerykanów zaczęło cieszyć się RedNote, w Państwie Środka znane jako Xiaohongshu.
Jeśli amerykański rząd myślał, że zablokowanie chińskiej aplikacji sprawi, iż jej użytkownicy powrócą do wytworów zachodnich korporacji, to był w błędzie. W ramach protestu przed nadciągającym zakazem TikToka w USA Amerykanie zaczęli hurtowo zakładać konta na portalu RedNote, w oryginale znanym jako Xiaohongshu („mała czerwona książka”).
Z TikToka na RedNote
O ile w przypadku serwisu zarządzanego przez ByteDance jego zależność od widzimisię Komunistycznej Partii Chin poza granicami Państwa Środka pozostawała obiektem debaty, tak w przypadku RedNote nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że chińscy politycy kontrolują platformę – a to dlatego, że nie posiada ona osobnej wersji przeznaczonej na zachodni rynek. Oczywiście wiele osób nie podeszło do tego poważnie, a jednym z trendów stało się przywitanie ze swoim osobistym chińskim szpiegiem, który będzie mógł zachować swoją pracę pomimo zniknięcia TikToka ze Stanów.
W założeniu RedNote bliżej jest do Instagrama niż do TikToka, niemniej biorąc pod uwagę fakt, że praktycznie większość serwisów społecznościowych oferuje obecnie niemal identyczne funkcje, nie jest to zmiana nie do przeżycia. Geneza aplikacji sięga 2013 roku, kiedy to została utworzona za sprawą zespołu pod wodzą Mirandy Qu i Charlwina Mao. Początkowo RedNote, bądź też Xiaohongshu, znane było pod nazwą „Hong Kong Shopping Guide”, a główną grupą odbiorców mieli być chińscy turyści zwiedzający tereny poza granicami swojego kraju.
Transformacja w obecną wersję aplikacji nastąpiła względnie szybko, a dzisiaj używana jest głównie przez młode kobiety do przeglądania treści związanych z modą, branżą beauty i podróżami. Wypisz wymaluj Instagram. Największym wyróżnikiem RedNote jest wyświetlanie wielu materiałów jednocześnie, w tym obrazów, wideo i tekstów.
Wedle udostępnionych przez chińskie media danych, „zastępca TikToka” w 2023 roku mógł pochwalić się bazą 300 milionów użytkowników miesięcznie, oczywiście ogrom z nich pochodził właśnie z Państwa Środka. Udziały w platformie posiadają m.in. Tencent oraz Alibaba.
W przeciwieństwie do TikToka, który w Chinach znany jest jako Douyin, Xiaohongshu posiada wyłącznie jedną wersję, wspólną dla użytkowników z ojczyzny Konfucjusza i Zachodu. W związku z tym Amerykanie borykają się z licznymi problemami, takimi jak spore połacie tekstu wyświetlanego jedynie w języku mandaryńskim, mimo ustawienia angielskiego jako tego domyślnego.
Stojące za RedNote przedsiębiorstwo nie ukrywa, że napływ użytkowników ze Stanów Zjednoczonych jest dla niego niespodzianką i nie było na niego przygotowane, aczkolwiek jest z takiego obrotu spraw niezwykle zadowolone. Chińczycy przekazali, że postarają się wykorzystać nagły wzrost popularności do przebicia się do świadomości odbiorców zza oceanu i ugruntowania swojej pozycji na zagranicznych rynkach.
Czytaj dalej
Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.