Walczyła o dostępność gier, doczekała się nawet własnej nagrody. A mogła wcale nie istnieć

Jeżeli chcecie usłyszeć dziwną historię, to dobrze trafiliście. Tak jak głosi tytuł, działaczka na rzecz dostępności gier dla osób z niepełnosprawnościami mogła wcale nie istnieć, a przynajmniej na to wskazuje śledztwo przeprowadzone przez IGN.
W 2019 roku zmarła Susan Banks. Informację przekazał jej partner, Coty Craven, którego nazwisko zapamiętajcie na poczet lepszego zrozumienia dalszej części historii. Susan była mocno zaangażowana na rzecz dostępności gier dla osób głuchych lub niedosłyszących i wielokrotnie zachęcała różne studia (w tym m.in. Ubisoft) do implementowania takich trybów w swoich produkcjach. Była również założycielką strony Can I Play That, zajmującą się branżą gamingową z perspektywy osoby niedosłyszącej.

Bez wątpienia są to słuszne inicjatywy, jednak plotki o potencjalnym nieistnieniu Susan zaczęły przez ostatnie lata nasilać się coraz bardziej. Kobieta podobno wyemigrowała z Turcji i zamieszkała w Chicago. Przed ukończeniem 30. roku życia miała być m.in. profesorką Deaf Studies na uniwersytecie Gallaudet. IGN skontaktowało się z uczelnią, która potwierdziła, że nikt taki nie był tam nigdy zatrudniony.
Coty Craven miał otrzymywać wsparcie, również rzeczowe, gdy opisywał dolegliwości Susan. Jedno ze źródeł IGN wynajęło nawet prywatnego detektywa, byłego funkcjonariusza policji w Chicago, aby sprawdził istnienie Banks. Kilka dni później śledczy wrócił i przekazał informacje, że nie ma żadnych rejestrów dotyczących jej rzekomej imigracji z Turcji, adresu, historii zatrudnienia, aktu ślubu czy aktu urodzenia. Wynik śledztwa jasno wskazywał, że Susan Banks nie istnieje.

Powstało nawet specjalne wyróżnienie – Susan Banks Advocacy Award – przyznawane za wprowadzenie należytych opcji dostępności w grach. Rok później Game Developers Association, które wręczało tę nagrodę, otrzymało maila wyrażającego wątpliwość co do „realności” Susan. Gdy GDA zapytało o to Craven, ten odpowiedział, że wpływa to źle na jego stan psychiczny i poprosił o usunięcie imienia i nazwiska Susan, przez co laureaci otrzymują dziś po prostu Advocacy Award.
Pełny raport możecie przeczytać na wspomnianym wcześniej IGN. Craven odmówił komentarza w tej sprawie i poprosił portal o niepublikowanie raportu. W momencie wypuszczenia tekstu usunął swoje konta w mediach społecznościowych oraz swoją prywatną stronę. Na Can I Play That? nie znajdziecie również informacji o założycielach, jednak starą wersję można odnaleźć poprzez Wayback Machine.
Przypomnijmy, że na naszej stronie możecie przeczytać obszerny artykuł, w którym oddajemy głos graczom z niepełnosprawnościami. Znajdziecie go pod tym linkiem.
Czytaj dalej
4 odpowiedzi do “Walczyła o dostępność gier, doczekała się nawet własnej nagrody. A mogła wcale nie istnieć”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Coty Craven, Courtney Craven? Które imię jest prawidłowe?
Lol, o tym postanowiliście napisać? Tl:Dr tej histori – pooner, którego największym osiągnięciem w swojej karierze zawodowej było wyprowadzanie psów, wyrolował i naciągnął największe organizacje charytatywne na grube pieniądze, żyjąc sobie wygodnie i dostatnio, a kiedy jej mały sekret został odkryty, zrobił DFE i zniknął bez śladu. Morał historii – chcesz dostatnio żyć i nic nie robić – kłam i fałszuj, a potem wiej 🙂
Jesteś obrzydliwym, miernym człowieczkiem.