27.12.2024, 11:00Lektura na 2 minuty

Założyciel Naughty Dog o przejęciu przez Sony. „To była właściwa decyzja”

Andy Gavin podzielił się spostrzeżeniami po ponad 20 latach od sprzedaży Naughty Doga twórcom PlayStation.


Filip „Chrzuszczu” Chrzuszcz

Andy Gavin był jednym z założycieli Naughty Doga. Wspólnie z Jasonem Rubinem otworzyli firmę w 1984 roku i przed przejęciem przez Sony wydali m.in. cztery części (doliczam rajdowy spinoff) Crasha Bandicoota przy współpracy z Universal Interactive. Już wtedy wydawcą było Sony, jednak Naughty Dog chciało odciąć się od Universala, ale szefowie firmy wiedzieli, że nie dadzą rady sfinansować kolejnych projektów samodzielnie. To właśnie wtedy Sony wykupiło twórców Jak and Dexter, a o powodach tego przejęcia w poście na LinkedInie postanowił opowiedzieć wspomniany Andy Gavin. 

Założyciel Naughty Doga zaczął od przybliżenia budżetów gier wydawanych na przestrzeni kolejnych lat. W latach 80-tych stworzenie jednej gry miało kosztować 50 tysięcy dolarów, a ich Rings of Power dwukrotnie więcej (100 tysięcy dolarów). Produkcja Crasha Bandicoota wyniosła ponad półtora miliona dolarów, a Jak and Daxter: The Precursor Legacy całe 15 milionów. Gavin dodał, że do 2004 roku koszty produkcji gier AAA wzrosły do prawie 50 milionów i od tamtej pory stale się zwiększają. 


W 2000 roku wciąż finansowaliśmy każdy projekt, a stres związany z samodzielnym pokrywaniem rosnących budżetów był ogromny. To nie dotyczyło tylko nas. Był to (i nadal jest) systemowy problem w przestrzeni gier AAA. Developerzy prawie nigdy nie mają zasobów, aby finansować własne gry, co daje wydawcom ogromną przewagę. 


Andy Gavin

W dalszej części wypowiedzi Gavina czytamy, że sprzedaż Naughty Doga Sony nie była tylko kwestią zabezpieczenia finansowej przyszłości, ale też miała na celu zapewnić studiu zasoby do tworzenia jak najlepszych gier. 


Patrząc wstecz, to była właściwa decyzja. Koszty produkcji gier AAA od tamtego czasu tylko rosły. Dzisiejsze gry z dużym budżetem mogą lekką ręką kosztować 300, 400, a nawet 500 milionów dolarów. 


Andy Gavin

Na koniec Gavin stwierdził, że studio mogłoby nadążyć, ale przejęcie pozwoliło im na stabilność potrzebną do rozwoju. W planach Naughty Doga jest obecnie Intergalatic: The Heretic Prophet, którego szczegóły poznaliśmy ostatnio dzięki Neilowi Druckmannowi. Pierwszy zwiastun produkcji został zaprezentowany na tegorocznym The Game Awards


Czytaj dalej

Redaktor
Filip „Chrzuszczu” Chrzuszcz

Rodowity bałuciarz i entuzjasta popkultury. W wolnych chwilach robi filmiki o grach na YouTubie. Kontakt: filip.chrzuszcz@cdaction.pl

Profil
Wpisów998

Obserwujących3

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze