17.10.2014
Często komentowane 391 Komentarze

Zawartość CD-Action 12/2014

Zawartość CD-Action 12/2014
Avatar photo
Co tam jesień, co tam deszcz i ziąb, gdy 21.10. (we wtorek) ukazuje się najnowszy numer CDA (132 strony, 2 DVD, 15,99 zł), od którego aż bucha energią generowaną przez masę świetnych tekstów. Mamy pierwszą recenzję na świecie znanej gry, mamy ocenę 10/10, mamy po prostu masę naprawdę wartych uwagi rzeczy.

Widać, że branża już definitywnie zakończyła wakacyjne odrętwienie i włączyła drugi bieg. Szczególnie odczuwalne jest to w dziale recenzji, gdzie aż kipi od gier, na które od dawna sobie ostrzyliśmy zęby.

Zaczniemy od płyt DVD. Znajdziecie tam pełne wersje dwóch tytułów: bardzo fajnego polskiego erpega Two Worlds II oraz strategii z wątkami ekonomicznymi East India Company Designer’s Cut Gold (zawiera trzy DLC). Do tego dorzucamy pakiet przedmiotów do gry Margonem o wartości 70 zł. A dokładniej dwa takie pakiety, z których możecie sobie jeden wybrać i aktywować. (Szczegółowy opis owego pakietu, jak i reszty zawartości DVD na końcu tekstu).

A w samym piśmie?

Zapowiedzi – numer otwiera dwustronicowy tekst o Torment: Tides of Numenera. Fanom erpegów chyba nie muszę mówić nic więcej. Dwie strony poświęciliśmy też przygodówce z elementami survivalu (albo odwrotnie…) Pathologic. To nie będzie gra łatwa, miła i przyjemna. Mówimy też trochę o Mortal Kombat X, Total War: Attila, nie zapominamy o Mount & Blade II: Bannerlord, Alone in the Dark: Illumination oraz Resident Evil Revelations 2. A to oczywiście tylko te najważniejsze tytuły spośród wielu.

Bogato jest i w beta-testach. Pogrywaliśmy w najnowszych Settlersów (The Settlers: Kingdoms of Anteria), Far Cry 4, Assassin’s Creed: Rogue oraz The Age of Decadence. Po tym ostatnim autor tekstu zakrzyknął nawet „czapki z głów – RPG na najwyższym poziomie”, więc i ten tytuł polecam waszej uwadze. Beta-testów jest sporo więcej, ale się śpieszę, bo jednak w tym numerze to dział recenzji króluje.

I to widać, słychać i czuć! Zaczynamy od pierwszej na świecie recenzji Lords of the Fallen. I jak mówię „pierwsza”, to oznacza, że wcześniej ani w necie, ani w żadnym papierowym piśmie recenzji nie będzie. Będzie za to ocena 10/10 – ale dla innej gry… i nie zdradzę jakiej. Dajemy w tym numerze sporo ocen 9 i 8+, ale żeby nie było, że wyłącznie słodzimy, to jedna z Wielkich Gier dostaje porządny łomot – pasek z jej wadami i usterkami jest tylko nieznacznie krótszy od tego w recenzji najnowszych Simsów. A teraz już zaczynam wyliczankę, bez żadnego komentarza, bo te tytuły mówią przecież graczom wszystko: Obcy: Izolacja, Zaginięcie Ethana Cartera, Śródziemie: Cień Mordoru, Forza Horizon 2, Borderlands: The Pre-Sequel, FIFA 15, Bayonetta 2, Quake Live, DriveClub, NHL 15, Twierdza: Krzyżowiec II. Czyż to nie brzmi imponująco? Starczyłoby na obdzielenie 3-4 edycji CDA, a tu to wszystko (plus pominięte tytuły, a jest ich multum) w jednym numerze. Zaiste, idą święta!

Dla tych, co lubią publicystkę, też przygotowaliśmy sporo smacznych kąsków. Ucieszą się fani e-sportu, bo mają drugą część tekstu „Fragów i igrzysk”. W cyklu Wielcy Branży sylwetka Hidekiego Kamiyi, czyli „ojca” m.in. Bayonetty i Devil May Cry, który lubi płynąć pod prąd. „Mieczem i kodem” to przegląd gier, które uczą programowania – tzn. tworzenia algorytmów, używania podprogramów, pętli itd. A przy okazji pozwalają się świetnie bawić – nie tylko na PC, ale i na smartfonach, tabletach itp. Dla fanów retro Smuggler stworzył kolejny tekst o najlepszych grach na ZX Spectrum.

Czas na felietony – Papkin marzy o grach, które będą go traktować poważnie, czyli skopią mu tyłek. Smuggler (czyli ja) zachwala książkę SF „Player One”, a Monk wykorzystuje anulowanie gry Titan do refleksji na temat kondycji i przyszłości Blizzarda. A MQc wzdycha, że dałby dychę Skyrimowi. W Grach Wiecznie Żywych szaleją asasyni. Najpierw poznamy kulisy narodzin cyklu AC (wiecie, że pierwszą ofiarą pierwszego asasyna był sam Książę Persji? Serio!). Potem porozmawiamy na śliski temat – jak się ma gra do realiów i prawdy historycznej – a na koniec przekonamy się, że faceci w charakterystycznych kapturach żyją nie tylko w grach, ale i komiksach, książkach, filmach itd. Oczywiście, jak co miesiąc, powtykamy branży nieco szpil.

W dziale sprzętowym mamy megatest tabletów. Można wydać 250 zł i kupić niezły sprzęt, można wydać pięć razy więcej i nabyć badziewie – dlatego warto ten tekst poczytać. Przeczytacie też o Windowsie 10 – system zapowiada się całkiem obiecująco. Są również testy dwóch najnowszych (i najszybszych) kart Nvidii (GF GTX 970 i GF GTX 980) oraz ogromnego monitora panoramicznego (Allor płakał, jak odsyłał). Opisaliśmy też myszki dla graczy, dwa kolejne „Ajfony” oraz zaskakująco dobry i zaskakująco tani smartfon Asus Zenfone 5.

Na deser – Na Luzie i Action Redaction, inaczej być nie może.

O zawartości płytek za dużo rozpisywać się nie będę: są dwa pełniaki (Two Worlds II PL, East India Company Designer’s Cut Goldz trzema DLC, kody na itemy do Margonem (tadam!), kilka dem, sporo gier freeware, modulator, zwiastuny, gameplaye, e-booki i masa innych rzeczy, która powinna zainteresować graczy.

Krótko mówiąc: 21.10., wtorek, 15,99 zł. Do zobaczenia przy kioskach i salonach z prasą!

################SPIS TREŚCI###############

Info

W produkcji

Torment: Tides of Numenera

Pathologic

Mortal Kombat X

Total War: Attila

Moon Hunters

Firefly Online

Gigantic

Mount & Blade II: Bannerlord

Never Alone

Alone in the Dark: Illumination

Resident Evil Revelations 2

Już graliśmy

The Settlers: Kingdoms of Anteria

Far Cry 4

Assassin’s Creed: Rogue

The Age of Decadence

Shadow Realms

The Long Dark

Strife

RECENZJE

Lords of the Fallen

Zaginięcie Ethana Cartera

Śródziemie: Cień Mordoru

Forza Horizon 2

Borderlands: The Pre-Sequel

FIFA 15

Bayonetta 2

Quake Live

Driveclub

Obcy: Izolacja

The Legend of Heroes: Trails in the Sky

NHL 15

Train Fever

RuneScape: Lost City of the Elves

Gauntlet

ArcheAge

Sherlock Holmes: Zbrodnia i kara

Wrack

Flockers

Twierdza: Krzyżowiec II

Publicystyka

Fragów i igrzysk! cz. 2

Wielcy Branży: Hardkor na dobre i na złe

Mieczem i kodem

The best of ZX Spectrum, odcinek 2

Felieton: Za moich młodych lat

Felieton: Player One

Felieton: Tytan na glinianych nogach?

Dałbym dychę: Skyrim

Gry Wiecznie Żywe:

Ząbkowanie Altaïra

Uzgodniony zestaw kłamstw

Poza głównym nurtem

Szpile

technologie

Info

MEGAPORADNIK

Tablety A.D. 2014 – jaki kupić, by nie żałować

Testy

Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming

Monitor ultrapanoramiczny

AOC U3477PQU

Asus Strix GeForce GTX 980

Mysz Roccat Tyon

Mysz Asus Gladius

Apple iPhone 6 16 GB

Apple iPhone 6 Plus 16 GB

Smartfon Asus Zenfone 5 A500CG

trendy

Windows 10 Technical Preview

INNE

Na Luzie

Action Redaction

Prenumerata

Zawartość DVD

##################################Zawartość DVD

PEŁNE WERSJE

Two Worlds II PL

East India Company Designer’s Cut Gold

DEMA

A Rite from the Stars

Avenging Angel

Caffeine

Kingdom Tales 2

Lego The Hobbit

FREEWARE

0 A.D

Cadence

Domi Bellique

Dreaming Mary

From Hell’s Heart

Maximum Velocity

Pong Breaker

Project Lockdown

Space Radiance

Sunrider First Arrival

The Midnight Game

Tobias and the Dark Sceptres

Voxinvader

GRY RODZINNE

Amazon Adventure

Galaxy 81

Magic Academy

MODULATOR

Mody do Two Worlds II

GAMEPLAYE

Bayonetta 2

Sherlock Holmes: Zbrodnia i kara

Śródziemie: Cień Mordoru

GALERIE

Quake Live

Sherlock Holmes: Zbrodnia i kara

NA LUZIE

Obrazki i animowane GIF-y

Marek Lenc

BONUS

ActionMag

Esensja

FAQ – wersja 3.3.1

Tapety

E-BOOKI

Projekt Grunwald

Świt nr 5

Cień pod stopami

URODZINY CD-ACTION

Pod ostrzałem – Smuggler

Trailery

Two Worlds II PL

Gatunek: RPG

PEGI: 16

Producent: Reality Pump Studios

Wersja PL: napisy

Ocena w CDA: 7 (12/2010)

Multi: do 8 osób online

PC: XP/Vista/7, CPU dwurdzeniowy 2 GHz, 2 GB RAM, GF 8800

Two Worlds II to gra znacznie lepsza od pierwowzoru. Oferuje ogromny otwarty świat, ponad 300 nieliniowych questów, niezły system walki w zwarciu, zasięgowej, magicznej, a ponadto – jakby tego było mało – niezrównany crafting broni, eliksirów, czarów. Wszystko to przekłada się na nawet 70 godzin zabawy w stylu bardzo podobnym do tego z gier serii The Elder Scrolls. A przecież jest też odrębny tryb multiplayer z zupełnie innym bohaterem!Bardzo dobre pozostają także oprawa graficzna i udźwiękowienie Two Worlds II. Twórcy przesadzili wprawdzie z HDR-ami i rozświetleniami, ale zdarzają się miejsca, które naprawdę potrafią zachwycić. Na plus zaliczyć również należy dialogi.

Uwaga, gra wymaga konta i klienta Steam.Przy pierwszym uruchomieniu niezbędna jest jednak dodatkowa aktywacja na stronie producenta. Na szczęście całą procedurę pozyskania i użycia wymaganego kodu bezboleśnie przeprowadza sam Steam.

##################

East India Company Designer’s Cut Gold

Gatunek: ekonomiczna/taktyczna

PEGI: 16

Producent: Nitro Games

Wersja PL: brak

Ocena w CDA: brak

Multi: do 2 osób lokalnie lub online (tylko bitwy)

PC: XP/Vista/7, CPU dwurdzeniowy 1 GHz, 1 GB RAM, GF 6600/AMD X1800

Pierwsza gra studia, które dało światu Commandera: Conquest of the Americas, w rozbudowanej i poprawionej wersji z 2012 roku, zawierającej m.in. scenariusze pirackie oraz bitwę pod Trafalgarem. Wbrew tytułowi, oznaczającemu Brytyjską Kompanię Wschodnioindyjską, pozwala kierować siłami aż ośmiu potęg morskich XVIII i XIX stulecia, w tym także Danii, Szwecji i Świętego Cesarstwa Rzymskiego (Narodu Niemieckiego). East India Company Designer’s Cut Gold toczy się przy tym na dwóch płaszczyznach. Strategiczne decyzje ekonomiczne podejmowane są na mapie świata. Tam wytyczane są szlaki handlowe, odbywa się dyplomacja we wszelkich jej przejawach i zachodzi szeroko pojmowany handel (z łupiestwem włącznie).

Drugą warstwę stanowią taktyczne bitwy morskie w pełnym 3D z cyklem dobowym. East India Company oferuje przy tym 11 typów statków i okrętów – od szkunera po liniowiec – oraz możliwość stworzenia i poprowadzenia starć nawet 20 flot.

Uwaga, gra wymaga konta i klienta Steam.

Pakiet itemów do gry Margonem

Do wyboru jeden z dwóch pakietów, każdy o wartości ok. 70 zł.

  • 15 Smoczych Łez, 15 Smoczych Run, outfit na stałe, kupon na wyczerpanie, błogosławieństwo [5 użyć], 250 000 sztuk złota, zwój orzeźwienia [5 użyć], plecak poszukiwacza przygód [20 miejsc], mikstura lecząca 200 000 punktów życia.
  • 15 Smoczych Łez, 15 Smoczych Run, outfit na stałe, kupon na wyczerpanie, błogosławieństwo [5 użyć], ulepszenie broni, zwój wywołania depozytu [10 użyć], talizman przywracający do życia, zwój orzeźwienia [10 użyć].
  • Kody mają ważność do 31 grudnia 2014 włącznie.

    Uwaga: jedno konto – jeden kod.

    391 odpowiedzi do “Zawartość CD-Action 12/2014”

    1. @Berlin|Redaktorze Berlin, cieszę się, że zabrałeś głos, bo być może pomożesz mi rozwiązać problem jaki mam w związku z twą działalnością na łamach CDA. Powiedz, ile to strzelanek miało sensowną fabułę? Nie licząc Deus-Exów, bo to jednak nie do końca ten gatunek. Niewiele, prawda? Czy Half-Life 2 był kiepski, bo akcję przerywały często dość długie dialogi? A Far Cry 3? Fabuła z jednej strony często jest jedynie pretekstem, ale nawet ta banalna nadaje sens naciskaniu spustu. Gdzie w tym coś negatywnego?

    2. @Smuggler Nie oceniam, diagnozuję przypadek. Nie podzielam pasji Berlina do japońszczyzny, Dark Souls i oldskulowych FPSów, ale zawsze mam szacunek do pasji. A tego mu odmówić nie można. No i umie chlopak pisać, zbliża się powoli do redakcyjnej ekstraklasy okupowanej przez Enkiego i Ciebie (IMO i tu już oceniłem). Być może łatwiej jest mi się wyrazić, bo żadna ze zjechanych przez Berlina gier nie była w kręgu moich zainteresowań 😉

    3. @dominik9051 – „kody do gry w którą gra moze z 10 czytelników CD-Action”. A wiesz ilu nieczytelnikow CDA kupi tylko dla tych kodow? (A przy okazji sobie pisemko przejrza i czesc z nich ze zdziwieniem stwierdzi „kurde, nie wiedzialem, ze to takie fajne jest”)? Hm?

    4. @ Smuggler Fakt jest faktem – o naczelnym przystojniaku CDA mówią. A jak mówią, to już jest dobrze (piotrek66 swego czasu zapewne nie podzieliłby tego zdania).|Co do cintryjskiego wahadła – spójrz na Berlina i przypomnij sobie jedną z fryzur w Wiedźminie 2. I stanie się światłość 🙂

    5. @Shaddon|Prawdopodobnie chodzi o to, że ja nie potrzebuję pretekstu, żeby grać i się przy tym dobrze bawić. Broń w ręce postaci daje mi powód do naciskania spustu – nie potrzebuję do tego żadnej fabuły, nie muszę tego racjonalizować i nie szukam w tym sensu. Wystarczy mi dobry level design, nieźli przeciwnicy i sensowne bronie. Czy Half Life 2 był kiepski? Nie. Ale był przez te przerywniki trochę słabszy, niż byłby bez nich (btw to druga część gry, w której fabuła to praktycznie tylko enviro!).

    6. Berlin: sorry ale jesteś jak baba, jak jest prymitywnie to źle, jak są jakieś urozmaicenia to też źle (zawsze źle). Nie wiem czy zauważyłeś ale (czekaj no, chyba zauważyłeś bo napisałeś o tym w recenzji) grę można było przejść na rambego i skradankowo. Filmiki mogłeś pominąć i olać. Do wyboru do koloru ale jak to baby mają w naturze – zawsze źle!

    7. @RaThek – jedno przekrecenie ksywki moglem uznac za przypadek. Dwa to moze byc pech. Za trzecim razem dostaniesz pare dni urlopu na opanowanie zasad pisowni i przemyslenie czy takie zagrywki trzymaja chocby poziom gimnazjum (o pisaniu z malej literki nie wspomne nawet szerzej). To po pierwsze. Po drugie dziekuje za rady, niewatpliwie znasz sie lepiej od nas na zasadach prowadzenia pisma (czym jest marne 19 lat stazu) ale umowmy sie t ze jak bedziemy potrzebowac opinii EKSPERTA to sie zglosimy do ciebie.

    8. obstawiam ze łomot dostanie twierdza krzyzowiec II bo oceny i wyglad barrrdzo sredni a gamplay mozna szybko skonczyc . dobre czasy twiedzy skonczyly sie z wydaniem twierdzy oraz twierdzy krzyzowiec cala reszta po to bagno

    9. No wlasnie, Berlin to fan oldskulowych FPSow. Powiedzcie mi jaka fabula byla w Quake, DN3D, Doomie? Zadna w sumie, a jesli nawet to rownie pretekstowa jak w filmach porno „ojej, zepsul mi sie telewizor, musze wezwac technika…”. Niektorzy nie potrzebuja fabuly by sie dobrze bawic, jesli tylko akcja jest 🙂

    10. Droga redakcjo, tak się zastanawiam – czyż nie lepiej byłoby zlikwidować opcję dodawania komentarzy? Mielibyście spokój, nie byłoby dywaganctwa i narzekania na recenzje, marudzenia na kiepskie pełniaki itd 😉 Kto ma czasopismo kupić, ten kupi – bez wszelakich komentarzy czy tłumaczeń z Waszej strony 🙂

    11. Jeśli chodzi o pismo, to ten numer wypada blado w porównaniu z najlepszym wg mnie numerem 10/2014, szczególnie pod względem zawartości pisma (mało interesujących mnie tytułów). Co do dyskusji na temat jakości recenzji, to niestety muszę przyznać rację użytkownikom, którzy zarzucają, że recenzje są słabe i nierzetelne. Po prostu recenzje są coraz słabsze, szczególnie te jednostronicowe, albo na pół strony, gdzie ostatnio zdarzało się, zę więcej interesujących informacji wyczytało się ze stopki niż treści.

    12. @RaThek |Gra, która daje dwie opcje w rozgrywce (rambo + skradanka) jest budowana z myślą o tych dwóch opcjach. To sprawia, że twórcy muszą iść na różne kompromisy przy robieniu poziomów – muszą umożliwić przejście jej niezależnie od wybranego przez gracza sposobu grania. To nie jest wg mnie dobre podejście do projektowania FPS-ów.

    13. @RaThek – no wlasnie, jaka fabula byla w Doomie, jakie dylematy moralne przezywal bohater rozwalajac cyberdemony (czy jak sie to zwalo…) i inne talatajstwo? A teraz porownaj to z Wolfem nawet w trybie Rambo (sam tak przechodzilem). I porownaj intensywnosc akcji w Doomie i Wolfie w trybie Rambo. A Wolf sie przeciez chwalil, ze taki oldskulowy. Ale na tej zasadzie, co I-Phone w futerale przypominajacym kasete magentofonowa. Z wierzchu tak, ale w srodku wcale.

    14. Two Worlds II? Heh jak chciałem kupić TW wyszło w jakimś czasopiśmie (nawet w dwóch), teraz mam ochotę na TWII …i CD-Action daje go jako cover, żyć nie umierać 😉

    15. @aisengard – hm, gdy porownamy dzial Recenzje to chyba sie nie zgodze… I chetnie poczytam przyklady dowodzace NIERZETELNOSCI recenzji. BO „slabosc” to pojecie wzgledne, dla jednego dobra, dla innego slaba. Ale zarzut NIERZETELNOSCI jak najbardziej da sie OBIEKTYWNIE udowodnic. Zatem czekam na dowody. No chyba, ze nie rozumiesz znaczenia slowa „nierzetelne” i masz je za synonim slowa „slabe” czy „nudne”?

    16. @Smuggler: za pierwszym razem to była literówka, za drugim kontra. Mam parę pytań:
      1. Po co mnie straszysz?
      2. Krowa ALT z klawiatury wypierdziała? Pisanie bez polskich znaków jest wg mnie gorsze od pisania z małej litery.
      3. Wiesz że jesteś nudny?|@@@7 dni jestes zwolniony od obowiazku czytania moich nudnych postow smg]@@@

    17. b-b-b-banhammer!

    18. @Berlin|Okej, rozumiem – TY nie potrzebujesz pretekstu. Ale co z czytelnikami? Może po prostu nie tykaj fabularyzowanych strzelanek i sprawa załatwiona – to nie złośliwość, to sugestia, bo po co ty masz się przy czymś męczyć, a my wściekać skrajnie zaniżonymi ocenami? Jak już pisałem, „5/10” to ocena powszechnie kojarzona z czymś, czego nie warto tykać nawet po obniżce ceny – czy Wolf ma aż tyle oczywistych błędów, czy po prostu oberwał za sam fakt niebycia swym przodkiem? Mam wrażenie, że to drugie.

    19. @Berlin czyli jak gra daje graczowi możliwość wyboru to jest źle? A jak nie daje, to się jej zarzuca, że jest liniowa? Akurat przechodzenie danego fragmentu na kilka sposób jest na rękę twórcom, bo wtedy gracz prawdopodobnie przejdzie grę (lub dany fragment) drugi, albo i nawet trzeci raz. Co w przypadku długości dzisiejszych gier FPS jest dla nich cenne 😛

    20. @aisengard Źle się dzieje w państwie duńskim. Nie wierze w to co czytam. CDA ciągle zwyżkuje, urozmaica i tak silną kadrę o nowe talenty, konsultuje z nami (czytelnikami) ewentualne zmiany lub ich pomysły, nieprzerwanie kombinuje zacne pełniaki, kosztując niewiele i będąc w swojej dziedzinie jednym ze światowych liderów. Comiesięczna premiera nowego numeru jest dla polskiego świata growego jak zwycięstwo reprezentacji z Niemcami. I to miesiąc w miesiąc! 😉 Mało?

    21. @Shaddon – ale czytajac recenzje czytasz zdanie Berlina. Inaczej kazdy tekst bedzie wygladal tak: „muzyka, bleh, jakies obrzydliwe techno ale sa czytelnicy ktorzy lubia dubstep wiec daje jej 7/10”. To ma sens? Wolf zas wchodzil na rynek w glorii „staroszkolnego FPSa” i za udawanie takoweg dostal becki. To ja zrozumialem z recenzji Berlina i dlatego pogralem w Wolfa i bawilem sie niezle, bo mi to podszywanie sie w niczym nie przeszkadzalo, a czasem nawet pomagalo (lubie strzelanki „oslonowe”).

    22. @Shaddon|Ja naprawdę nie odpowiadam za to, co jest z czym powszechnie kojarzone nie rozumiem narzekania na korzystanie z pełnej skali ocen (1-10) w czasach, kiedy regularnie korzysta się tylko z jej fragmentu (7-10). Piątka jest na środku skali i nowy Wolf – jak dla mnie – ma wystarczająco dużo błędów, żeby obronić taką ocenę (marna fabuła, słaby LD, zawracanie dupy fetch questami, misje potrzebują kilkunastu minut żeby się rozkręcić, liche walki z bossami, nieciekawi przeciwnicy, etc.)

    23. NIERZETELNOŚĆ w recenzjach gier komputerowych to wg mnie brak skupienia się na głównych askpektach gry, a opisywanie fragmentów rozgrywki, lub bzdurne historie, które nic nie wnoszą? Przykład? – „recenzja” Alien vs Predator z 2010r…Jakbym się skupił, to wymieniłbym inne przykłady recenzji w nowszych tytułach, ale juz nie wypominajmy – redakcja CD-A i tak będzie robiła recki jak sobie chce w myśl: „i tak kupi to 80 tys. ludzi, więc roboty nie stracimy” 🙂

    24. @silvver|Ja naprawdę nie mam żadnego problemu z totalnie liniowymi grami – mam problem z rozdwojeniem jaźni, które sprawia, że gra nie jest dobra ani jako X ani jako Y. A to, co tego typu rzeczy dają twórcom i wydawcom jest mi zupełnie obojętne, bo nie widzę ani jednego powodu, dla którego miałbym stawiać interes twórców i wydawców ponad interes graczy (którzy uważają moją opinię za wartościową albo wiedzą, jak odnieść ją do siebie).

    25. @TreKronor
      I <3 U@inferiis
      ale weź daj przykład z 2014 roku pls, od 2010 trochę już minęło i np. MOŻE JAKIMŚ CUDEM się rozwinęliśmy, nabraliśmy doświadczenia, coś? czy to niemożliwe? ;]

    26. Jak będę miał pod ręką pismo i trochę czasu, to podam przykłady tych słabych recenzji, a co do nierzetelności to kontekst mojej wypowiedzi był inny, bo pisałem nie o sobie a użytkownikach jak inferiis, raThek itd, którzy o tym pisali. Aczkolwiek te nierzetelne recenzje też się znajdą, bo w końcu i słaba recenzja wpisuje się w słowo „nierzetelna”, jak też wg wielu użytkowników rozmijają się z prawdą (co też uznaje się za nierzetelne), czego dowodem są komentarze niżej 😉

    27. Panowie, tu chodzi o to, że czytając recenzję chcę się dowiedzieć, czy warto sięgać po portfel, czy lepiej odpuścić sobie ten zakup, zaś subiektywne zdanie recenzenta ma wartość tak długo jak długo nie będzie pisać na klęczkach, bądź bezpośrednio porównywać ze sobą tytułów, których daty wydania dzielą całe dwie dekady, tylko po to, by wykazać, że „drzewiej to się dopiero gry robiło!”. Ano robiło się, ale standardy mamy dziś inne – czy to jest wystarczający powód dla obniżania not?

    28. @Shaddon: |Przeczytaj to, co napisałem. Wolf nie oberwał za to, że nie jest Doomem, tylko za to, że jest słabym FPS-em. Chyba, że standardem teraz są słabe FPS-y i ludzie się cieszą z tego, że są słabe. Wtedy sorry 😉

    29. @Berlin To u mnie czy u ciebie? lel

    30. @ inferiis – nierzetelnosc to jest podawanie falszywych/niepotwierdzonych informacji. Tamta recka AvP bazowala na tzw. „new journalism” czyli opowiadaniu jakiejs historii, a nie bazowaniu na suchych faktach czy wyrazaniu swej opinii wprost, wiec rozumiem, ze moze sie nie podobac, ale gdzie tu widzisz NIERZETELNOSC? Nierzetelna to bylaby np. informacja, ze Alien moze uzywac broni palnej a Predator fruwac za pomoca jetpacka.

    31. @Shaddon – ale to jak z recenzja bigosu. Dopoki sam nie sprobujesz to nie wiesz czy ci smakuje, wiec zarowna recenzja entuzjastyczna 'boski!” jak i negatywna „smakuje jakby ktos to wczesniej wyrzygal” nic ci nie da. Musisz sam sprobwac albo chociaz znac gusta recenzenta i wtedy brac poprawke na to, czy ta opinia jest dla ciebie zacheta do kupna, czy nie.

    32. Obstawiam, że Lord of the Fallen otrzyma 8+, a dychę dostanie któraś z tych trzech gier: Obcy, Zaginięcie oraz Bayonetta. Wszystko zależy od tego, kto będzie recenzował daną grę. 😛 A która z „wielkich” gier otrzyma łomot? Może Śródziemie? Niby tak się wszyscy zachwycają, ale ja w tej grze nie widzę nic specjalnego.

    33. @TheKronor Jak dla mnie jakość pisma nie zwyżkuje. Stoi w miejscu, co przez wielu jest cofaniem się. Czy konsultują się z czytelnikami? Może i tak, ale czy do czegoś to doprowadza? Wiele osób narzeka na toksyczny zapach pisma, ale nadal taki jest; inni na jakość płyt, które nawet przy pierwszym użyciu sprawiają co niektórym problemy, a co dopiero po wielu latach – stare płyty (gdy jeszcze były płytki CD) uruchamiają się znacznie szybciej i bezproblemowo niż te nowe. Można tak z parę rzeczy jeszcze wymienić.

    34. @inferiis Jeżeli według Ciebie recenzja na najwyższym poziomie to taka, która stara się trafić w oczekiwania i jest bardziej obiektywna niż subiektywna to naprawdę nie wiem, co Ty tutaj robisz na tej stronie w ogóle. „Zostawić na boku własne odczucia”?, toć to przeczy kompletnie definicji recenzji i ja szczerze dziękuję za taką do bólu obiektywną recenzję. Czytałem kilka recenzji z KŚG i osobiście uważam, że nie umywają się do tych z CDA. Właśnie przez tą idiotyczną obiektywność, przez którą recenzje są…

    35. … strasznie nudne, bez polotu, wyglądające raczej jak spis wad i zalet niż recenzja. Uważam, że nie wystarczy perfekcyjna polszczyzna, pełen profesjonalizm i maksymalny obiektywizm. Dlatego właśnie uwielbiam recenzje z CDA i to te Berlina ostatnio najbardziej. Bo widzę, że pisze to ktoś z pasją. Ktoś, kto ma głęboko gdzieś, co inni piszą na świecie i jakie oceny wystawiają.

    36. @Smuggler|Owszem, ale przecież miejsce dla jakiegoś obiektywizmu musi jednak w tej recenzji być, prawda? Inaczej będziemy mieć do czynienia z odwrotnością tego, o czym piszesz. Każdy z Was spotyka się na co dzień w grach z elementami, które mu nie odpowiadają, ale nie pamiętam, by np. CoD tracił na starcie połowę punktów za bycie pięciokrotnie odgrzewanym kotletem. Unikaliście skrajności, w tym rzecz. No i odkąd to oceniacie przez pryzmat tego, czym nie są? Zapowiedzi kłamią od zawsze, taki mamy świat.

    37. @aisengard – „toksyczny zapach pisma” to efekt innej drukarni i innej techniki druku. Jesli przekonasz zarzad Bauera, ze zamiast drukowac pismo w swej drukarni, to powinno dawac je do innej, a pareset tysiecy zlotych rocznie w plecy w efekcie tej decyzji to jest nic przy tym, ze CDA bedzie ladniej pachnialo. Nawet bym sie ucieszyl. 🙂 Co do plyt to w Polsce sa dwie tlocznie, gdzie mozemy realizowac zamowienia. I jestesmy w tej lepszej. A stare plyty to byly CD albo jednowarstwowe DVD, a nie DVD9…

    38. ….ciag dalszy… ktorych produkcja jest znacznie bardziej skomplikowana a zakres tolerancji napedow znacznie mniejszy? I co mamy robic, powrocic do CD albo dawac 4 DVD zamiast 2 DVD9? Fajnie, tylko ze to decyzja znow na poziomie zarzadu Bauera, a nie redakcji. To jakbys mowil sierzantowi w wojski, ze powinni kupic Abramsy zamiast uzywac T-72. Na pewno masz racje, ale uwazasz, ze sierzant tu cos poradzi?

    39. @aisengard|Nierzetelność to bardzo poważny zarzut: mogę się na przykład zżymać, że Berlin nie obsmarował Dark Souls za błędy kolizji, ale nierzetelności nie zarzucę, bo nie napisał, że kolizje są boskie i w ogóle. Mogę biadolić na 8/10 dla portu, którego jakość daje w kość bardziej niż poziom trudności samej gry (przereklamowany), ale z tej okazji, dla mnie Berlin wychodzi po prostu na fanboja Souls’ów – przez taki pryzmat będę filtrował jego recki, ale nic więcej i nie zarzucę mu nierzetelności.

    40. @Shaddon – ale jak zdefiniowac ten obiektywizm? Jasne, ze nie ma u nas recenzji na zasadzie „dzis czwartek wiec fam 7/10” czy „nie lubie niebieskiego koloru a koles lata w niebieskich ciuchach, to zmiazdze te gre”. To oczywiste i tego sie trzymamy. Ale jesli autor uwaza, ze gra jest do bani, to niech to pisze – ale niech to uzasadni. I wtedy sam czytelnik bedzie mogl uznac, czy to ma sens, czy nie. Tak rozumiem obiektywizm. Ja z negatywnej recki Wolfa zrozumialem, ze mi ta gra przypasuje… i mialem racje.

    41. Shaddon,|Żądanie „obiektywizmu” w recenzji jestem w stanie zrozumieć tylko jako nieumiejętną formę przedstawienia przez czytelnika żądania rzetelnego podejścia do tematu i wiedzy u recenzenta i pochwalam to bardzo. Mogę mówić tylko za siebie moje wczesne teksty (sprzed 3 lat) były pod tym względem fatalne, teraz przykładam sporo uwagi do tego, żeby były rzetelne i „fachowe”. Wielu gier się nie dotykam, wielu tematów nie biorę. Simsy np. nie straciły punktów za bycie kotletem, ale po prostu lichą grą.

    42. @Zadymek – O, to jest wlasnie to, tzn. tak wlasnie powinno sie odbierac recenzje. Ja tez mam Berlina za fanboja DS i na pewno bede na to bral poprawke przy jego reckach kolejnych czesci – sam zdecydowanie bylem przeciwny by ta gra dostala 10/10 – bo to, co Berlin wychwalal dla mnie bylo wadami – ja bym sie od DS odbil szybko i bolesnie. I to tez wyczytalem z tej recenzji.

    43. DZIECIAKI MACIE JAKIS CHYBA PROBLEM CZEMU CIAGLE NARZEKACIE PROSTA RADA NIE PODOBA SIE NIE KUPOWAC |Z BATEM NAD WAMI STOJA w empiku kiosku ruchu I KAZA KUPOWAC ???? chyba nie |to sie odpierniczcie z narzekaniem i hejtowaniem redakcji

    44. @zadymek|Moja recenzja pectowego portu Dark Souls to dosyć gruby temat: chciałem wystawić grze (o ile dobrze pamiętam) coś w okolicach 4/10 za to, że port nie działał, ale po wielu dyskusjach redakcyjnych uznaliśmy, że jeżeli da się to stosunkowo łatwo naprawić a gra jest fantastyczna, to należy ocenić grę, a nie tylko port. Dlatego dostała niższą ocenę za port niż powinna, gdyby port był dobry. Gdybym miał problemy po zrobieniu DSFixa byłoby pewnie 7/10, ale nie miałem.

    45. @artur1105 Tylko, ze recenzja nie powinna iść w stronę subiektywnych ODCZUĆ, ale tego co recenzent widzi na ekranie. Recenzja to też taki spis wad i zalet ubarwiony czyimś warsztatem pisarskim, gdzie nie powinno mieć miejsca coś w stylu, że „recenzent lubi zielony, a że w grze dominuje niebieski, co doprowadza go do szewskiej pasji, to ocena leci niższa”. Zgadzam się natomiast z tym, zę recenzenci nie powinni patrzeć na oceny prasy np. zagranicznej…

    46. Ponawiam mój apel – w GWŻ nie dawajcie gier, które mają 7-8 lat. Wg mnie 10 to powinno być minimum (chociaż wtedy i tak nie jest wiadomo, czy np. za 2 lata ktoś jeszcze będzie o tym pamiętał). Gry, które w swoim czasie były rewolucyjne (choćby Half-Life czy ten „najpierwsiejszy” Medal of Honor). Czy pierwszy AC to tytuł rewolucyjny? Kłóciłbym się.

    47. Drodzy koledzy z redakcji 🙂 |Kupuje wasze pismo od samego początku i będę kupował ale bardzo mi zalezy na informacji czy warto kupic Lords of The Fallen – zlozylem pre-order ai wkrotce bede musial oplacic a nie chce sie nadziac:) Prosze dajcie znac czy dostala powyzej 7 czy jednak kaszana, ja i tak was kupie:)PS. tak wiem, nie uzywam polskich znakow- z lenistwa;p

    48. … A co do pomysłu, ze recenzenci powinni być tematyczni, oceniać gry w obrębie danego gatunku, nie jest zły – szczególnie gry dla najmłodszych dzieci powinna oceniać jedna osoba a nie np. wielbiciel krwawych masakr, który może ocenić takową grę dość ostro (przykład – gra Knack – dzieciaki bawią się przy niej świetnie a recenzje miała dosć słabe i przeciętne).|@ zadymek – nie zarzuciłem Berlinowi nierzetelności.

    49. Pre-ordery są złe! Ale ja, na przykład, bym w Lords of the Fallen zagrał chętnie jeszcze raz 🙂

    50. @Smuggler „Ja z negatywnej recki Wolfa zrozumialem, ze mi ta gra przypasuje”. Wiedziałem, że coś jeszcze chciałem dodać do swojej wypowiedzi i właśnie o to mi chodziło. O to, że dobra recenzja to także taka, po przeczytaniu której jestem w stanie mniej więcej sam stwierdzić czy dana gra mi się spodoba, nieważne czy sama recenzja jest pozytywna czy negatywna. Bo przecież mogę się z czymś nie zgodzić, coś może podobać się mnie, a autorowi już nie, ale nie nazwę go nierzetelnym, dlatego że napisał, co myśli.

    Skomentuj Trawesty Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *