[10 dni z M&M Heroes III HD] W 4 tys. znaków dookoła świata
… ktoś zrobił to za mnie. Oto, jak w całej okazałości prezentuje się kontynent Antagarich, gdzie rozgrywa się akcja trzecich Herosów (wraz z dodatkami) i siódmego Might & Magic:

Jak być może pamiętacie z naszego poprzedniego tekstu, planeta, jaką zwiedzamy w obu sagach New World Computing, nosi nazwę Enroth. Warto dodać, że pod wieloma względami przypomina ona Ziemię – jest podobnie zróżnicowana klimatycznie, obiega słońce w 336 dni i ma jednego, naturalnego satelitę. Obok Antagarichu znajdują się na niej liczne archipelagi wysp oraz dwa inne duże lądy – Enroth (który zwiedzamy w „dwójce” i M&M VI) oraz Jadame (M&M VIII). Korzystając ze sposobności, jakiej dostarcza premiera Herosów w wersji HD, przyjrzyjmy się, którzy z geopolitycznych graczy skaczą sobie do gardeł i dlaczego.
Vori
Najbardziej wysunięta na północ część krainy. Zamieszkaną przez elfy wyspę poznaliśmy przy okazji Chronicles: Sword of Frost, wspomniany w tytule dodatku Miecz Mrozu wywołał zresztą ciekawą anomalię – pomimo stosunkowo wysokich temperatur panujących na kontynencie, Vori przykryta jest grubą warstwą wiecznego śniegu.
AvLee
W przeciwieństwie do sąsiada, w AvLee można się zetknąć z bujną roślinnością i ciepłym, wilgotnym klimatem, jaki przyciągnął zresztą wiwerny, żywiołaki wody i rusałki. Stolica państwa znajduje się w Pierpont, wewnątrz Lasu Tulareńskiego. Niegdyś imperium długouchych rozciągało się daleko na południe, mocarstwowe zapędy królestwa zahamował jednak najazd nekromantów, którzy przejęli prowincję Deyja oraz narodowowyzwoleńcze ciągoty mieszkańców tzw. Spornych Ziem, jacy – po zwycięskiej wojnie z Avlee i Erathią, proklamowali niepodległość.
Deyja
Jałowa kraina zarządzana przez Gildię, której przywódca rzadko ingeruje w życie innych adeptów magii śmierci, zachował natomiast przywilej prowadzenia wojsk w wojnach. Nekromanci przybyli na żyzną niegdyś Deyję z Bracady, skąd zostali wygnani przez innych czarodziejów.
Bracada
Pustynia, której strażnikami są w równej mierze upały, jak też golemy, nagi i gargulce. Na powierzchni znajdują się Kopalnie Czerwonych Krasnoludów, wysoko ponad nią wznosi się natomiast miasto Celeste, słynące z doskonałej akademii czarów. Ciekawostka – władca krainy, nieśmiertelny Wielki Wezyr Gavin Magnus oraz jego doradca, dżin Solmyr, to jedne z nielicznych postaci, które przetrwały upadek krainy, stąd obu możemy spotkać także w czwartej części Herosów.
Erathia
Geograficzne centrum kontynentu i jedyny kraj nieposiadający dostępu do morza. Po zwycięstwie Riona Gryphonhearta nad barbarzyńcą Tarnumem (bohaterem Chronicles), świeżo upieczony król zapoczątkował dynastię, jaka panowała na tych ziemiach aż do śmierci Nicolasa, jaką rozpoczyna się „trójka”. Nieco wcześniej Erathia prowadziła wojnę z AvLee o Sporne Ziemie, a nieznany z imienia Szalony Król podporządkował sobie na krótko bagienną Tatalię.
Eeofol
Niegdyś ojczyzna niziołków, w grach z serii Mocy i Magii – państwo rządzone przez klany Kreegan. Po przybyciu na Enroth podczas Nocy Spadających Gwiazd, demony zupełnie wyjałowili żyzne niegdyś ziemie. Od wschodu ich ojczyzna przecinana jest łańcuchami górskimi, które dobrze poznaliśmy podczas siódmego Might & Magic.
Tatalia
Położone u zachodnich wybrzeży kontynentu bagniste państwo jaszczuroludzi i gnolli. Po zniewoleniu i wyniszczającej wojnie z Erathią, zawarli z Gryphonheartami pakt o nieagresji, który jednak zerwali po śmierci króla Nicolasa.
Krewlod
Najbliższy sąsiad i sojusznik Tatalii. Niegdyś – część Imperium Barbarzyńców, obecnie – stosunkowo niewielkie, pustynne państewko. Przez długi czas władza zmieniała się w nim co 30 lat, podczas tzw. Festiwalu Życia, krwawych walk klanów, w wyniku których najsilniejszy z barbarzyńców zasiadał na tronie.
Nighon
Wyspa położona na południowy wschód od linii brzegowej kontynentu. Powierzchnia Nighonu jest wyjątkowo górzysta, stąd też większość miast wzniesiono w rozbudowanym kompleksie podziemnych korytarzy. Ojczyzna czarnych smoków nie jest królestwem, rządy sprawują w nim kolegialnie najpotężniejsi czarownicy.
Czytaj dalej
-
„Czołgi” przejęły Gamescom 2025, czyli relacja z Wargaming Day w Kolonii
-
1Szef Diablo odchodzi. W końcu! I to mimo że Diablo 4… było dobrą grą. W swoim gatunku
-
8Poświęciłem 2 lata i 2000 godzin, aby wygrać Ligę Mistrzów Stalą Brzeg
-
3Czy to mniejsze Kroniki Myrtany? Przybliżamy modyfikację do Gothica – Złote Wrota 2: Serce Bogini

Ciekawy artykuł. Antagarich znam jedynie z Heroes 3 i 4, z Might&Magic nie miałem żadnego kontaktu, to też przyjemnie jest się czegoś o tej krainie dowiedzieć.
A ciekawostka taka, że ta wielka lodowa wyspa po lewej Antagrichu to Vori, kraina z której pochodzi Gelu z H3:AB
Odnośnie Vori i Miecza Mrozu, to warto dodać, że konflikt o artefakt zakończył się zagładą całego Świata Enroth.
Aż mi się przypomniały długie godziny przesiedziane przy M&M VII :’)|Dzięki