rek

Nowa fala polskich gier indie. Można je było wypróbować na CD-Action Expo

Nowa fala polskich gier indie. Można je było wypróbować na CD-Action Expo
"Paweł Kicman"
1 i 2 czerwca CDA zorganizowało kolejną odsłonę swoich targów. Na żelaznej liście atrakcji CD-Action Expo 2024 nie mogło zabraknąć gier indie. Nie zdążyliście w nie zagrać? Nie udało się wam dotrzeć na targi? W takim razie zobaczcie, jakie produkcje były prezentowane, i koniecznie dodajcie je do waszych steamowych wishlist.

Niezależni developerzy znad Wisły chętnie pokazywali nad czym pracują, oferowali grywalne wersje swoich produkcji i odpowiadali na pytania ciekawskich. Zapraszam nie tylko do przypomnienia sobie, „jak to było”, ale też do bliższego poznania wystawców i ich dzieł oraz stojących za nimi wizji.

Dla graczy i dla twórców

Organizatorem strefy było Fornixa Games, pracujące obecnie m.in. nad God Machines – intrygującą grą turową przypominającą Darkest Dungeon, ale osadzoną w realiach mrocznego science fiction. Współzałożyciele studia, producent Bartosz Borusiewicz i dyrektor marketingu Paweł Sobotkowski,  zaprosili do współpracy wiele innych zespołów developerskich i choć – jak sami mówią – nie udało się ściągnąć wszystkich, ich lista potencjalnych wystawców jest bardzo długa i wciąż otwarta w perspektywie kolejnych edycji CD-Action Expo. I nie ogranicza się tylko do polskich firm! Pytani o to, czy tego typu targi są dobrym miejscem dla twórców gier indie, odpowiadają zgodnie, że jak najbardziej: – Szczególnie cenne jest nie tylko zainteresowanie odwiedzających, ale też ich feedback. Trudno zastąpić interakcję na żywo, możliwość odpowiadania na pytania i pokazania produktu czymś innym.

{„alt” => „”, „caption” => „”, „imageUrls” => [„https://cdn.cdaction.pl/images/2024/07/15/29572357-ea5b-4e98-aaed-b51a37e7d341.jpeg”, „https://cdn.cdaction.pl/images/2024/07/15/afae1769-c4d3-4c4a-bc3f-fb323d11f5a7.jpeg”, „https://cdn.cdaction.pl/images/2024/07/15/4183b1b8-42fd-423a-9245-2b194ee19fcf.jpeg”], „isStretched” => false}

Z tym poglądem zgadzają się pozostałe studia. Dla wielu, jak choćby dla Kasur Games, była to pierwsza w życiu szansa, by wyjść ze swoim dziełem do szerszej publiczności. – Wcześniej nikt oprócz nas i wąskiego grona znajomych nie widział gry. Bardzo mocno wspieramy tryb kooperacyjny, tzw. kanapowy co-op, ale pracując w pełni zdalnie, niezwykle trudno sprawdzić, czy idziemy dobrą drogą. Dlatego tak ważne dla nas było sprawdzenie tego trybu na żywo – mówi Tomasz Rusak, CEO studia.

Zalety przyjrzenia się, jak „zwykli” gracze i graczki reagują na daną produkcję, podkreśla też Mateusz Sokalszczuk, czyli scriptwelder, odpowiedzialny za nadchodzące Deep Sleep: Labyrinth of the Forsaken. – Można zlecać testy firmom zewnętrznym, można mieć swoje działy QA, ale czasem warto zatrzymać się i popatrzeć, czy to, co robimy, faktycznie sprawia frajdę ludziom. Bo przecież to jest najważniejsze – mówi. Co więcej, zwiedzający zadawali sporo pytań. Moi rozmówcy wielokrotnie podkreślali, że odwiedzały ich osoby bardzo zainteresowane procesem powstawania gier czy tym, jak można dostać się do gamedevu.

{„alt” => „”, „caption” => „”, „imageUrls” => [„https://cdn.cdaction.pl/images/2024/07/15/5fbf7f1d-9141-4d62-a429-858b40a04870.jpeg”, „https://cdn.cdaction.pl/images/2024/07/15/8f74bbc2-7a7c-4a9b-b743-4e5bdbb20214.jpeg”, „https://cdn.cdaction.pl/images/2024/07/15/455c4287-d2ba-4974-af43-3acc6e474412.jpeg”], „isStretched” => false}

W oczach Bartosza i Pawła z Fornixy CD-Action Expo było też doskonałą szansą na nawiązanie nowych i podtrzymanie starych znajomości, wymianę wiedzy i doświadczeń, a także podpatrzenie „konkurencji” (w cudzysłowie, bo na Strefie Indie panowała bardzo przyjazna atmosfera). A to nie jest odosobniona opinia. – Te targi zdecydowanie przerosły nasze oczekiwania i rozbudziły apetyt na kolejne edycje. Spotkaliśmy sporo znajomych i poznaliśmy mnóstwo ciekawych osób. Udało się też wziąć udział w kilku panelach (także w charakterze speakerów!) i pograć w gry innych wystawców – wspominają Jimmy Black i Przemek Stański z Odd Qubit odpowiedzialnego za Cowboy Life Simulatora.

Oddajmy teraz głos przedstawicielom i przedstawicielkom zespołów developerskich. Poprosiliśmy, żeby przedstawili swoje studia i projekty, a także zapytaliśmy ich o najcieplejsze słowa, jakie usłyszeli od odwiedzających.

Fornixa Games

Gra: God Machines

https://www.youtube.com/watch?v=OnOS7ZpINtI

Jesteśmy niezależnym studiem założonym przez grupę przyjaciół pasjonujących się biznesem i grami wideo. Tworzymy wciągające, artystyczne produkcje, których warto doświadczyć. Nasz mindset to: unikalna kompozycja, artystyczno-biznesowy balans i współpraca ze społecznością. Obecnie rozwijamy trzy tytuły: God Machines (turowa taktyczna gra RPG z elementami roguelike, osadzona w dystopijnym postnuklearnym uniwersum), Alpaca Fever (przygodowa gra akcji z szybką zręcznościową rozgrywką) oraz Brave Little Popcorn (pierwszoosobowa przygodowa gra akcji VR/MR z mnóstwem odniesień do kinowych klasyków, oferująca dynamiczną i zręcznościową rozgrywkę).

Od odwiedzających CD-Action Expo usłyszeliśmy sporo ciepłych słów na temat rozgrywki, która wielu się bardzo podobała. To była też dobra okazja, żeby zobaczyć, jak dużo rzeczy działa w praktyce, i uzyskać bezpośredni feedback od graczy.

Odd Qubit

Gra: Cowboy Life Simulator

https://www.youtube.com/watch?v=RigZEjTYcwo

Hej! Jesteśmy Odd Qubit, dziewięcioosobowym zespołem indie developerów, i aktualnie pracujemy nad Cowboy Life Simulatorem. Istniejemy od 2021 roku, a nasza nazwa nie jest przypadkowa – stanowimy zbiór ludzi bardzo różnorodnych, z unikalnymi doświadczeniami i perspektywami. Choć każdy z nas ma swoją określoną rolę, nie boimy się podejmować dodatkowych zadań i rozwijać swoich kompetencji – wymieniamy się wiedzą, by wspólnie tworzyć lepsze rzeczy. Sam proces tworzenia to dla nas gra zespołowa, bo każdy członek zespołu wnosi coś od siebie, na czym naprawdę nam zależy.

Jak na razie lecimy z naszym „Kowbojem” trochę poniżej radaru, tak że mało kto widział jakiekolwiek materiały, a co dopiero gameplay. Szczególnie miłe było więc zaskoczenie graczy, że Cowboy Life Simulator jest w dobrym stanie i ma kilka fajnych mechanik i pomysłów. Był też jeden zabawny moment, choć niezwiązany z odwiedzającymi. 😉 Otóż po sąsiedzku rozłożyła się ekipa Render Cube (pozdrawiamy!), a Medieval Dynasty jest jednym z naszych benchmarków. No i okazało się, że niektóre nasze patenty na tyle im się spodobały, że dłuższą chwilę je wspólnie omawialiśmy. A stać się inspiracją dla takich wyjadaczy to ogromna frajda!

Kasur Games

Gra: BattleTanks

https://www.youtube.com/watch?v=mVcOK-zLQ2k

Jesteśmy w 100% niezależnym studiem. Nasze produkcje trafiają na platformy Android, iOS, PC oraz Nintendo Switch. Do każdego projektu podchodzimy bardzo indywidualnie i garściami czerpiemy inspiracje z tytułów, które ogrywaliśmy w dzieciństwie. Tworzymy gry, w które sami chcemy grać. Obecnie skupiamy się na naszym nowym dziele – w BattleTanks będziesz bronić świata przed nikczemnymi kretami, przemierzając pięć rozległych krain. Różne tryby rozgrywki, co-op do czterech graczy, przygoda, akcja.

Przede wszystkim chcielibyśmy podziękować tym, którzy podeszli do naszego stanowiska na CD-Action Expo, zagrali w BattleTanks i bardzo chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Wszystkie skrzętnie zanotowaliśmy i już wzięliśmy się do pracy. Cieszymy się, że gra się podobała. Na pewno każdy znalazł w niej coś dla siebie. Ciepłych komentarzy było naprawdę sporo. Te najważniejsze brzmiały: „Wasza gra jest bardzo grywalna!”. Niewątpliwie gracze doceniali też świetną pixelartową grafikę 3D, która przyciąga, oraz możliwość gry „na kanapie” w kilka osób. Często słyszeliśmy też: „Kiedy wydanie na Nintendo Switcha?”. Odpowiadamy: niedługo / pracujemy nad tym!

WIĘCEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Project MOX

Gra: Starkheim Tournament

https://www.youtube.com/watch?v=Zrxq9oimljE

Project MOX to grupka przyjaciół połączonych pasją do gier jako medium rozrywki. Nie mamy jeszcze swojej lokalizacji na mapie, ale naszym marzeniem jest tworzyć gry przede wszystkim dla graczy, jednocześnie pokazując, że każdy może być graczem – niezależnie, czy z gamingiem jest od urodzenia, czy grę bierze do ręki pierwszy raz. Nasz debiutancki projekt, Starkheim Tournament, uproszczona bijatyka 2D, ma być tego dowodem.

Kusi, by powiedzieć, że krówki (chodzi o cukierki – dop. red.) zrobiły u nas największy show, ale zaskakująco miło zostaliśmy ocenieni przez odwiedzających. Padły komplementy na temat łatwości obsługi naszej gry, świetnego balansu, dobrze zrealizowanego pomysłu i planu oraz oprawy graficznej. Czyli wszystko to, co chcieliśmy, żeby było w naszej grze najlepsze, właśnie takie się okazało – a usłyszeć, że sprostaliśmy oczekiwaniom, to jak spełnienie marzenia.

scriptwelder

Gra: Deep Sleep – Labyrinth of the Forsaken

https://www.youtube.com/watch?v=xJ8qLUc_oHQ

Solo developer, weteran ery Flasha. Tworzę produkcje z oldskulową nutą i jednocześnie nowymi pomysłami; wierzę, że siła gier niezależnych polega na ich nietuzinkowości i odchodzeniu od schematów i przetartych szlaków. Lubię eksperymentować, mieszając gatunki i łącząc mechaniki na sposoby, jakich wcześniej nie było.

Obecnie pracuję nad tytułem nawiązującym do moich starych gier przeglądarkowych – Deep Sleep: Labyrinth of the Forsaken. To horrorowa, ale bazująca bardziej na mrocznej atmosferze niż jump scare’ach przygodówka point’n’click. Łączy ona tradycyjną rozgrywkę polegającą na znajdowaniu i używaniu przedmiotów z walką turową, a wszystko to w środowisku zbudowanym z udziałem elementów losowych. W grze pixelartowa grafika otoczenia wzbogacona o zaawansowany system oświetlenia zmieszana jest z ekwipunkiem w widoku 3D retro.

W trakcie CD-Action Expo usłyszałem bardzo dużo pozytywnych słów, życzono mi powodzenia i zachwycano się tym, jak wygląda demo. Trudno wymienić jakieś konkretne komentarze, często przewijały się uwagi typu „Zwykle nie gram w przygodówki, ale ta mi się podoba” albo „Zazwyczaj pixel art mnie nie interesuje, lecz to wygląda świetnie”. Dzięki temu potwierdziło się, że gra jest na dobrej drodze, co daje mi nadzieję, iż zaciekawi nie tylko fanów gatunku!

Star Drifters

Gra: First Dwarf

https://www.youtube.com/watch?v=fu8N9Fug4v0

Jesteśmy niezależnym developerem gier z Warszawy. Studio założyli w 2014 roku weterani branży, Michał Sokolski i Krzysztof Jakubowski. Przez prawie 20 lat zbierali oni doświadczenie w tworzeniu licznych tytułów na wszystkie znaczące platformy, dzięki czemu znają tajniki developmentu i zarządzania produkcją.

Od 2020 roku zespół rozpoczął inkubację wybranych gier indie i ich twórców. Wsparcie developerów jest dopasowane do każdego projektu i obejmuje produkcję, projektowanie, pozycjonowanie, finansowanie i sprzedaż gotowego dzieła. Nasza misja to tworzenie angażujących, wymagających i wciągających tytułów, które zapadną na długo w pamięć graczy i do których można wracać wielokrotnie. Studio jest znane z przygotowania i wydania strategii 4X w czasie rzeczywistym, Driftland: The Magic Revival, gry roguelite Danger Scavenger oraz strzelanki z widokiem z góry i mechanikami budowy bazy – Lumencraft.

Miłych komentarzy w trakcie CD-Action Expo było mnóstwo, ale liczą się nie tylko słowa, lecz także czyny! Najbardziej urzekły mnie młodsze dzieci, które postanowiły spróbować swoich sił, grając w First Dwarfa. Rodzice bez skutku starali się odciągnąć je od naszej gry, tak się wciągnęły, że nie chciały już chodzić po innych stoiskach. Nasz tytuł pozwala na wiele, możemy budować, eksplorować, walczyć, craftować… Kilkukrotnie zdarzyło się jednak, że mały odwiedzający przez większość czasu po prostu rąbał sobie drewno, tak bardzo mu się to podobało. No, może latanie naszą smoczycą jeszcze mogłoby z tym konkurować. Wracając jednak do komentarzy, wielokrotnie usłyszałam, że graczom podoba się styl artystyczny First Dwarfa oraz fakt, że można bawić się w co-opie, bo na pewno będą chcieli zagrać z rodziną. Bardzo się z tego cieszę!

Render Cube

Gra: Medieval Dynasty

https://www.youtube.com/watch?v=-ZSom10lcaY

Render Cube – największe łódzkie studio gier wideo, obecne na rynku od 2021 roku. Tworzymy unikatowe produkcje, takie jak Medieval Dynasty łączące survival, RPG i strategię. Zespół ponad 35 pasjonatów. Od premiery notujemy rekordowe wyniki, zdobywając uznanie graczy na całym świecie. Niezmiernie cieszy nas to, że po trzech latach grania w nasz tytuł ktoś w końcu miał okazję spotkać się z nami na żywo!

HiKing Mind Studio

Gra: Follow the meaning

https://www.youtube.com/watch?v=nfqap_2I88Q

HiKing Mind to niedawno założone studio dwóch braci z Trójmiasta, którzy swoją pierwszą grę przygotowywali pod skrzydłami Second Maze Studio. Skupiamy się na grach logicznych z artystycznym podejściem i nutką humoru. Obecnie tworzymy ręcznie rysowaną przygodówkę point’n’click, Follow the meaning, w której wcielisz się w detektywa próbującego rozwiązać zagadkę tajemniczego szpitala.

Wszyscy gracze po zobaczeniu Follow the meaning mówili o wspaniałej i unikatowej grafice. Wielu podkreślało, że nasza produkcja wciągnęła ich w swój świat i chcieliby poznać dalszy ciąg historii. Spotkaliśmy licznych fanów point’n’clicków i musimy przyznać, że bardzo im się spodobały mechaniki, które zostały użyte w Follow the meaning. Mimo że ten rodzaj gier jest wszystkim dobrze znany, niejeden odwiedzający był zaskoczony rozwiązaniami zastosowanymi w rozgrywce oraz oryginalnością zagadek.

Dodaj komentarz