Często komentowane 56 Komentarze

Forza Motorsport 4 – recenzja

Forza Motorsport 4 – recenzja
Kiedy Jeremy Clarkson zaprasza (do gry), żaden fan motoryzacji nie może propozycji tej odmówić. Gem siada za kierownicą i zabiera nas w wycieczkę po wspaniałym świecie Forzy Motorsport 4. Recenzja cdaction.pl!

Forza Motorsport 4
testowano na: X360 (lepsza z Kinectem)

Forza Motorsport 4 nie jest kolejną nadzwyczajną odsłoną najlepszej samochodowej marki dostępnej na konsoli Xbox 360. To także niesamowity triumf twórców serii z Turn 10 Studios, którzy osiągnęli wreszcie pozycję zastrzeżoną wcześniej tylko dla Polyphony Digital i ich Gran Turismo. To wreszcie prawdziwe cyberświęto wirtualnych wyścigów dla wszystkich pasjonatów czterech kółek, niezależnie od tego, czy wolą widowiskowe zręcznościówki, czy wiarygodne symulacje!

Forza Motorsport 4 to mówiąc najprościej samochodówka totalna. Jest w niej wszystko, co powinno znajdować się w grach tego gatunku (i więcej!), w dodatku zrealizowane tak, że bawić się w niej świetnie będzie zarówno amator jeżdżący przy użyciu Kinecta, jak i maniak z kierownicą Fanateca. Ten pierwszy z pewnością doceni możliwość ścigania się przy użyciu wyłącznie „kontrolera bez kontrolera”, gdzie gracz kręci wirtualnym kółkiem w powietrzu, gra zaś przyspiesza i hamuje za niego. Fanatyk realizmu dla odmiany wyłączyć może wszystkie wspomagania i asysty – od ABS-ów, poprzez kontrolę trakcji po stabilizację toru jazdy, co w trybie symulacyjnym sprawia, że samochody prowadzą się tak, jak naprawdę. Do tego doznania wzmocnić może za sprawą… Kinecta, który przełoży ruchy jego głowy na rozglądanie się po kokpicie samochodu, tworząc najlepszy jak dotąd, wreszcie w pełni intuicyjny head-cam dostępny w grach!

Symulacja, satysfakcja
Forza 4 wykorzystuje wszystkie nadzwyczajne osiągnięcia poprzedniczek, m.in. znakomity model fizyczny uwzględniający nawet ścieranie się opon, system uszkodzeń wizualnych i mechanicznych nadwozia i podwozia, jak również funkcjonalne kokpity we wszystkich 500 jej samochodach i podobną do „flashbacku” z gier Codemasters możliwość cofnięcia czasu i naprawienia błędów. Każdy z tych aspektów uległ przy tym rozwinięciu i usprawnieniu. Nowy model jazdy wydaje się jeszcze bardziej symulacyjny z jednej, a satysfakcjonujący z drugiej strony. System uszkodzeń pozwala nie tylko wygnieść, ale i pogubić część blach. Kokpity wreszcie, przy użyciu Kinecta stają się równie przestrzenne, jak świat poza nimi. Do tego Turn 10 na nowo wymyśliło system rozwoju kierowcy, stworzyło wirtualną galerię supersamochodów – Autovistę i wzbogaciło tryby sieciowe o lokalny odpowiednik Autologa. Forza 4 ma nawet Jeremy’ego Clarksona z kultowego programu Top Gear!

Kariera przed nami
W centrum Forzy Motorsport 4 znajduje się jednak gracz i jego kariera. W zasadzie każda jego aktywność przekłada się na rozwój – pozwala zdobywać punkty i poziomy doświadczenia (do 50), odblokowywać i kupować samochody, kolekcjonować znaczki i tytuły, które tworzyć będą jego wizytówkę sieciową – „Kartę kierowcy”. Najszybszy i najszerszy rozwój następuje przy tym w trybie World Tour – 10 ligach od amatorskich po mistrzowskie, w których AI przeciwników dopasowuje się do na bieżąco do umiejętności samego gracza. Dzięki temu wyścigi pozostają emocjonujące niezależnie od klasy startujących samochodów – of F po R1. World Tour pozwala też zebrać swój własny garaż ulubionych samochodów, przy czym każdy zdobywany poziom wynagradza teraz wyborem marek i modeli (z odpowiednio 80 i 500), dzięki czemu rzeczywiście jeździmy tym, czym chcemy. Niestety, EA nie udostępniło tym razem Turn 10 licencji na Porsche i samochody te występują jedynie jako tuningowane RUF-y. Na otarcie łez pozostaje cała kolekcja Ferrari, Lamborghini i modele tej klasy, co Bugatti Veyron, Koenigsegg CCGT, czy… KIA cee’d, którą na torze Top Geara zrobić można Osiągnięcie godne Gwiazdy w Samochodzie Ekonomicznym. 😉

Uliczno-torowe
Wyścigi w Forzy 4 są uliczno-torowe – brak jakichkolwiek terenowych. Prócz klasycznych startów dla kilku tysięcy koni mechanicznych naraz na Lagunie, Silverstone czy Suzuce pojawiły się jednak także pojedynki w ruchu ulicznym, jak również samotne wyzwania Top Geara w postaci samochodowej gry w kręgle i jazdy pomiędzy bramkami, a nawet takie każące wyprzedzić określoną liczbę samochodów niższych klas. Do nich, w sieciowym online-offline’owym trybie „rywali” dochodzą drifty i to z możliwością włączenia stosowego dla nich widoku! Wszystkie one jednak to jedynie urozmaicenie szarej jak asfalt rzeczywistości kierowcy wyścigowego, czyt. rozbijania się przy użyciu najgorętszych samochodów po najbardziej znanych torach świata. Wśród nich naturalnie Laguna Seca, Suzuka i Nurburgring z wszystkimi ich odmianami i wariacjami. Nowe tory to m.in. Hockenheimring, Indianapolis Motor Speedway, oraz… fikcyjna, ale baśniowo ładna trasa w Alpach Szwajcarskich, którą podziwiać można także w demie gry.

Nowy mistrz
Forza Motorsport 4 w ogóle jest jedną z najładniejszych gier na starzejącej się przecież konsoli. Najefektowniej przy tym prezentuje Autovista – ten raj dla oglądaczy, pozwalający podziwiać kilkadziesiąt kultowych modeli w najdrobniejszych szczegółach, a nawet (także przy użyciu Kinecta) chodzenie wokoło nich, otwieranie drzwi, maski i pokrywy bagażnika. Na torze Forza 4 odtwarzana jest w 720p i stałych 60 klatek na sekundę, a nowa dynamiczna kamera (nieco słabsza niż ta z Shifta) nadaje jej dodatkowej dynamiki. Brakuje natomiast efektów pogodowych i ścigania się w nocy – zdaje się, że opcje te wykraczają poza możliwości Xboksa 360. Brak ten Forza 4 nadrabia jednak fantastycznym dźwiękiem – Mazda Furai z silnikiem Wankla w alpejskim tunelu potrafi pobudzić sąsiadów! Do tego wszystkiego dodaj pełne wykorzystanie Xbox Live, z możliwością jazdy przeciw duchom innych graczy włącznie i już wiesz, dlaczego uważam, że najnowsze dzieło Turn 10 pozwoli w dobrej formie doczekać Xboksa 720 i Forzy Motorsport 5. Zresztą jest demo – sprawdź sam.

Ocena: 9

Plusy:
– niezrównany model fizyczny
– 500 samochodów 80 marek
– funkcjonalne kokpity
– headcam z Kinectem
– adaptacyjna AI
– współpraca z Top Gearem
– Autovista i możliwość jeżdżenia Kinectem
– niesamowita radocha z jazdy

Minusy:
– zdaniem niektórych adaptacyjna AI
– brak efektów pogodowych i jazdy w nocy

56 odpowiedzi do “Forza Motorsport 4 – recenzja”

  1. Kiedy Jeremy Clarkson zaprasza (do gry), żaden fan motoryzacji nie może propozycji tej odmówić. Gem siada za kierownicą i zabiera nas w wycieczkę po wspaniałym świecie Forzy Motorsport 4. Recenzja cdaction.pl!

  2. Jako posiadaczowi wszystkich konsol, uśmiecha mi się to że nowa forza jest świetna. To sprawi że polyphony musi się bardziej postarać. Byle do 14tego.

  3. Tylko mi zupełnie nie podoba się ta recenzja?

  4. @down Nie tylko 'ci’. mi tesz………….

  5. I mnie rowniez.| |Sama forza jest clkiem calkiem ale dlaczego nie pojda po rozum do glowy i nie zaczna wspolpracowac z logitechem na maksa!!!!!

  6. minusy mnie zmartwiły a mianowicie brak zmian pogodowych i brak nocnych wyścigów:( mam nadzieje że gierka jest o wiele dynamiczniejsza niż forza 3

  7. Fajnie pogram pewnie ale mojego Gran Turismo 5 nieporzucę 😉

  8. Co z minusem najpoważniejszym, a niewymienionym? Takim, który, jak dla mnie, czyni zakup Forzy totalnie nieopłacalnym, mianowicie brakiem porządnej kierownicy za rozsądne pieniądze? Logitechy nie są wspierane pozostają zatem trzy modele fanateca, z których najtańszy kosztuje bagatela nieco ponad 2200 złotych, najdroższy tyle samo, tyle że za samo kółko, bez wliczonych pedałów czy shiftera. Dla tej gry gotów byłem zakupić xklocka, ale wydać przeszło 3000, by móc w pełni cieszyć się grą? Dziękuję, postoję.

  9. Jezu, przestań już płakać z tą kierownicą. Czytać tych żali już nie można. A nawiasem mówiąc, brak kierownic na X’a to nie wina samej gry, a tu się JĄ recenzuje. Wyluzuj.

  10. No kuuurde jak tu nie plakac jak sie nie da grac w gre to po jaka cholere ja wydaja jako symulator? Symulator jazdy autem na padzie no prosze was. | |BTW fanatec z pedalami i shifterem to tylko 1500 nie 2200. 2200 to z pedalami clubsport. Tak czy inaczej bije g25 na glowe niestety bardzo brakuje opcji wykorzystania jakiejs kiery do 800pln.

  11. mef666 masz rację z wielką chęcią x bym kupił nawet na początek tylko dla forzy, ale nie po to mam kierownice żeby jeździć na padzie.|Może MS się zlituje i pozwoli Turn10 wydać grę na PC. (Oczywiście że nie 😀 )

  12. Po pierwsze, to nie jest symulator.

  13. @mef666 bez przesady, da się padem grać w simy i nawet przyjemność z tego czerpać. Inna sprawa że po przeskoczeniu na kierownice z bólem serca wraca się do pada o czym zresztą się przekonałem grając w demo forzy.

  14. Według mnie wbrew pozorom na padzie da się grać bez bólu w takie gry jak Forza czy GT, wystarczy trochę chęci. Wiadomo, że nie zrobimy na padzie lepszego okrążenia niż na kierownicy, ale przyjemność z jazdy wciąż będzie duża. Zresztą chyba większość graczy gra w takie gry na padach. A jak mamy się czepiać to innych gier też. Taka Arma 2 chyba może uchodzić za symulator w swoim gatunku, więc jak to tak symulator na klawiaturze i myszce? 🙂

  15. tak piękna gra i nie na pc 🙁 u kumpla grałem forze3 i poprostu nie mogłem się oderwać od pada. gdyby wydali na PC na pewno był by to hit równy NFS SHIFT lub nawet lepszym

  16. Tak brakuje takich gier na pc, najbardziej podobny do nich był chyba NFS Porsche.

  17. Jesień i koniec roku to naprawdę ciężki czas wyboru dla graczy.|Właśnie mam taki dylemat co kupić na xbox, z jednej strony chciałbym nadrobić zaległości typu Fable czy RDR, z drugiej mam chęć na Forze i Bf3 cóż na razie mam jeszcze czas na zastanowienie.

  18. czy do odpalenia nowej forzy bedzie potrzebny dysk twardy w xboxie ? bo mam jescze starego siwucha bez dysku 🙂

  19. Nareszcie jest piękna, bogata, dynamicza, niepowtarzalna, i najlepsza Forza !!! Kolejne minimum 300h grania , jak to było w przypadku 3-ki, nadchodzi..;)

  20. Kurde no ok da sie na padzie ale mnie juz takie granie nie rajcuje. Jak chce pograc na padzie to to odpalam nfs-a, ktory zazwyczaj jest o niebo bardziej dynamiczny do pada.| | |Tak to pozostaje smieszne gt5 i 1/5 kokpitow, ech oby te kokpity z updateu byly chociaz na poziomie pierwszego tdu.

  21. BTW majac kiere za 1k i playke tylko z gt5 nie mam zamiaru kupowac X-a tylko dla forzy zeby grac na padzie a szkoda bo z checia dalbym MS zarobic placac 1k za jedna gre lol.

  22. Radekcjo , na ilu płytach jest gra? Ile miejsca na dysku potrzeba?

  23. Każdemu kto twierdzi, że na padzie tego typu gry są miodne polecam mały eksperyment. Zaopatrzcie się w jakąkolwiek dobrą samochodówkę, byle nie nadmiernie zręcznościową (gridy, dirty, wszelkie wynalazki pokroju hot pursuit’a, czy the run’a odpadają), do tego porządną kierownicę (min. DFGT) i pograjcie kapkę (zanim się człek przyzwyczai może minąć kilka, kilkanaście godzin). Jak już nabierzecie wprawy szybka przesiadka na pada. Efekt? Na padzie nie da się grać, zero fun’u.

  24. Subaru, to nie czytaj, nikt ci nie każe, prawda? Raczej ci za to nie płacą. Póty co mamy wolność słowa i zamierzam z niej korzystać wedle uznania. |Tego rodzaju gra wyłącznie na tak ograniczoną jak kloc platformę to poroniony pomysł. Zmarnowany potencjał, bo niewielu skorzysta z pełni jej możliwości (a wielu nie kupi w ogóle), a co za tym idzie doświadczy jedynie mikrego ułamka fun’u jaki kryje się w niej kryje, a wszystko to za sprawą iście idiotycznej polityki wydawcy.

  25. Mef666, 1500, no teoretycznie tak, ale z tego co czytałem standardy to totalna tandeta, spisują się gorzej (czytaj działają krótko i nieprawidłowo) aniżeli te w DFGT, więc tak naprawdę club sporty to mus jeśli zamierza się grać. Zatem 2200 plus wysyłka to minimalna kwota jaką trzeba wyłożyć, a bez względu na to jak dobre są produkty Fanateca ta cena je dyskwalifikuje. Jeśli 720 będzie równie hermetyczna jeśli o peryferia idzie, to podobnie jak w przypadku 360 daruję sobie zakup.

  26. Swoje napisał, poczuł się pewnie i kontynuuje swe żale i płacze. Dziecinada.

  27. eustachy80 nie spinaj się tak , nawet pewnie nie grałeś w tę grę. Kiedyś się nawet na zwykłym joysticku zapylało i nikt nie narzekał. |Nikt nie neguje , że na kierownicy jest większy fun , ale wyobraź sobie , że są na tym świecie ludzie , którzy i grając na padzie mają banana na twarzy , a że Ty jesteś inny….to Twój problem.

  28. Nic dodać, nic ująć.

  29. eustachy80, popieram stanowisko, że w gry tego typu lepiej się gra na kierownicy, jednak przeczytaj swoje posty „na chłodno”. Nie mów o rzeczach, o których kompletnie nie masz pojęcia.

  30. Tylko kierownicy brakuje ;] KO.

  31. @SweetHardcore – z Twojej wypowiedzi wnioskuje, ze to Ty masz jakis problem, a nie eustachy, ktory tylko mowi, co mysli o skrajnie glupim pomysle M$, zeby producenci kierownic placili wysokie oplaty za mozliwosc uzycia ich na x’ie. Sam mam Forze 2 i zaluje, ze nie moge ta gre pograc na kierownicy za normalne pieniadze, bo to po prostu ogranicza ta gre. Brak wsparcia dla takich kierownic jak G25 lub DFGT to najwiekszy minus kazdej Forzy.

  32. Ogromny plus nalezy sie tworcom za niezle wykorzystanie kinecta. W tego typu grach stanowczo brakuje mi takiego systemu, ktory sprawi, ze bede mogl swobodnie obserwowac apex zakretu i to, co sie dzieje za nim. Niestety, to funkcja najbardziej porzadana przez maniakow symulacji, a Ci (w tym ja) maja ogrony minus juz na starcie ze wzgledu na brak supportu ulubionych kierownic. Nie kazdy lubi kierownice Fanateca nawet, jak go na nie stac. No i ich standardowe pedaly sa kiepskie, co zmusza do kupna Club Sportow

  33. Al(lor?).. testuje Al w grze?

  34. @Proffesor mam problem…bo nie stać mnie na porządną kierownicę dla tej gry;) ale ja nie narzekam , bo i z odpowiednimi ustawieniami na padzie pogram. Z bananem na twarzy;P

  35. I brak wsparcia dla G27 i tym podobnych można niestety tylko polityce Microsoftu zarzucić , a nie grę za to karcić.

  36. SweetHardcore, po prostu irytuje mnie podejście M$ względem peryferii. Wszak każdy na tym traci. Gracze, którzy nie wyobrażają sobie gry na czym innym niż dobra kiera i M$ z Turn10 pospołu, bo część potencjalnych nabywców nie kupi ani konsoli, ani tym bardziej gry. Gdyby chociaż było coś zbliżonego jakością i ceną do G27, ale alternatywy dla Fanateca brak. W poprzednią odsłonę Forzy grałem (pożyczony klocek) na padzie, ale krótko. Zwyczajnie mnie to nie bawiło, brak kiery to dla mnie brak frajdy…

  37. @SweetHardcore – ale to, ze M$ nie dopuscil do mozliwosci uzycia tej kierownicy bezposrednio wplywa na jakosc gry. To nie ma znaczenia, czy jest to wina M$, czy Turn 10, kiedy skutek jest jeden i ten sam – nie moge tehj kierownicy uzyc. Byc moze sam fakt, ze to wina M$, a nie Turn 10 sprawia, ze czujesz sie lepiej, ale dla mnie nie ma to zadnego znaczenia. A to, ze Ty nie narzekasz nie znaczy, ze inni nie moga wyrazic na glos swojego niezadowolenia. Jak gracze beda siedziec cicho to nigdy sie nic nie zmieni

  38. I wątpię by ktokolwiek komu gra na kierownicy niezwykle przypadłą do gustu mógł wrócić do pada i czerpać z tego autentyczną frajdę. To jak lizanie cukierka przez folię. Zasadniczo to samo, ale smak jakiś nie tego. Brak szerokiej gamy kierownic to, jak zauważa Professor minus i to na tyle poważny, że dyskwalifikuje w oczach części graczy Forzę jako wartą zakupu, skłonny byłbym za to obniżyć ocenę o trzy, a nawet cztery oczka, bo grywalność cierpi na tym niesamowicie, a to ona wszak, nie grafika, czy…

  39. @eustachy80 z peryferiami się zgadzam , ale myślę , że większości pasuje gra na padzie. Tak poprostu z przyzwyczajenia.

  40. …dźwięk są tutaj najważniejsze, prawda? Z tym „adaptacyjnym AI” to również rzecz mocno dyskusyjna, oby się nie okazało, że z jego powodu tryb kariery jest banalnie prosty, no ale zobaczy się co na to gracze, zwłaszcza ci co to zęby zjedli na samochodówkach. Na razie za wcześnie by jednoznacznie stwierdzić, czy to złe, czy dobre, ale że to swoisty „level scalling”… Może się okazać b. poważną wadą, więc ta „9” jest nieco przedwczesna. Jeszcze jedno, poziomów doświadczenia jest podobno 150, a nie 50.

  41. Gra super!!!!!!!!!!!

  42. @eustachy80 Rozumiem twoje żale ale póki MS w nowym Xboksie nie da wsparcia dla szerokiej gamy peryferiów lub gra nie wyjdzie na PC możemy tylko po cichu zazdrościć xboksowcom tego fajnego tytułu. Miłej jazdy. 🙂

  43. pojdzie mi na ps3?

  44. Taa, super jestem ciekaw czy ms naprawde nie widzi, ze traci na rzecz sony?| | |Mam PS3 tylko dla GT5 i na szczescie juz mi tak nie teskno do forzy 🙂 bo beda kokpitki w kazdej furce.| | |A szkoda bo jestem z tych co kupuja konsole dla jednej gry 😛 | | |Podejrzewam iz sporo jest takich jak ja a w ogole jazda na padzie jest spoko sam przeszedlem wiecej jak polowe wyscigow na padzie w GT5 (brak kokpitow) ale na serio wole pograc na kierze.

  45. Dlaczego nie ma takich samochodówek na PC?

  46. nie nazekajcie ze nie ma takich samochodowek na PC bo mozna grac w Shifta 2 ktory wg mnie jest swietny

  47. @qweas123 – i który też jest na kosnole a jakoś ludzie zachwycają się forzą lub gt

  48. @qweas123 – no wlasnie, Shift 2 jest swietny… wedlug Ciebie.

  49. @Professor wg mnie też jest świetny ale na pc nie ma z czym go porównać.

  50. @Laschlo -> jak to na PC nie ma z czym porównywać? Jak ktoś chce prawdziwy symulator dla facetów z jajami to instaluje rFactor z modami albo Race 07 z ewentualnymi dodatkami (i gra na kierownicy), a nie jakąś tam quasi-symualcyjną Forzę, Shifta czy Gran Turismo. 🙂

Dodaj komentarz