Często komentowane 449 Komentarze

Mass Effect 3 – recenzja

Mass Effect 3 – recenzja
Wraz z komandorem Shepardem powstrzymał Sarena Arteriusa i Suwerena i uratował Radę Cytadeli. Pokrzyżował też plany Zbieraczy i zniszczył ich bazę. A teraz wziął udział w największej wojnie, jaką widziała galaktyka. Piotrek66 zaprasza na pokład Normandii, gdzie przez ostatni tydzień zagrywał się Mass Effectem 3. Recenzja!

Mass Effect 3
Dostępne na: PC, X360, PS3
Testowano na: PC
Wersja językowa: PL (napisy)

Na początek postawmy sprawę jasno: choć EA BioWare zapewniało, że w Mass Effect 3 mogą grać także ci, którzy nie znają poprzednich części serii, to w rzeczywistości choćby pobieżne zaznajomienie się z nimi jest jednak wskazane. Dla tego, kto nie zaliczył „jedynki” i „dwójki” pewne wątki mogą okazać się niezrozumiałe (np. co dokładnie łączy ShepardaCerberusem czy też kim tak naprawdę są Zbieracze). Jednocześnie warto dodać, że choć gra nawiązuje do książek osadzonych w świecie Mass Effect, to ich znajomość nie jest w ogóle potrzebna – choć oczywiście ci, którzy je przeczytali, będą w stanie odnaleźć pewne smaczki.

Masa efektów

Początek fabuły był już przez BioWare „opowiadany” przy wcześniejszych zapowiedziach gry, więc teraz o nim krótko. Żniwiarze – rasa potężnych maszyn, które nawiedzają galaktykę co kilkadziesiąt tysięcy lat, by oczyścić ją z istot organicznych zamykając tym samym kolejny kosmiczny cykl – zabierają się za swoją ponurą robotę, a za swój pierwszy cel obejmują Ziemię: ojczystą planetę komandor(a) Shepard(a). Szanse na pokonanie tego zagrożenia są nikłe – wygraną przynieść może tylko zebranie gigantycznej floty złożonej z sił zbrojnych wszystkich rozumnych ras galaktyki, a także skonstruowanie i użycie Tygla – broni, której schematy zostały ukryte przez protean na Marsie. We wszystko wplątuje się jednak Człowiek Iluzja wraz ze swoją organizacją Cerberus – ma własne plany związane ze Żniwiarzami, niekoniecznie zbieżne z tymi, jakie ma cała reszta galaktyki.

Taka fabuła to idealna wymówka dla BioWare, by po raz kolejny zastosować schematy znane z innych produkcji studia – schematy, od których nie udało się odejść Kanadyjczykom także w Mass Effect 3. Podobnie, jak choćby w Dragon Age: Początek, główne zadanie bohatera sprowadza się do jednego: zebrania armii poprzez nawiązywanie sojuszy z najważniejszymi rasami (tam Fereldenu, tu galaktyki). Wiąże się to z wykonywaniem zadań zlecanych przez ich przedstawicieli. Trzeba jednak przyznać, że mimo tej dość standardowej konstrukcji fabuła Mass Effecta 3 odpowiada na większość pytań nurtujących fanów. Nie chcę powoływać się na konkretne przykłady, bo mógłbym popsuć komuś zabawę (a byłaby to zbrodnia!), ale w trakcie gry wyjaśniane zostają niemal wszystkie wątki rozpoczęte w poprzednich częściach serii.

Na szczęście – choć każdy weteran „gier RPG od BioWare” – szybko te schematy wypatrzy, nie przeszkadzają one w grze. A to dlatego, że wszystko jest tutaj „epickie do kwadratu” – na każdym kroku czuć, że robimy rzeczy niezwykłej wagi, od których zależy los miliardów istnień. Jak na przykład w misji na księżycu Palavenu, w której Shepard pomaga turianom w walce ze Żniwiarzami pośród wojennej zawieruchy – jesteśmy tu nie tylko my i nasza kompania, wokół toczy się bowiem regularna wojna. A wszystko dzieje się na tle płonącego w oddali Palavenu… Coś niesamowitego! Albo w misji na Tuchance, gdzie Shepard w widowiskowy sposób pokonuje gigantycznego Żniwiarza. A to tylko ułamek tego, co nas czeka w grze. W czasie poszukiwania sojuszników do walki ze Żniwiarzami wraz z Shepardem zwiedzimy kilkanaście planet. Więcej czasu niż w „dwójce” spędzimy też na Cytadeli, która została teraz podzielona na sześć mniejszych lokacji.

„Epicki” charakter całej przygody potęgowany jest przez skrypty, które w wielkim stylu pojawiają się w Mass Effect 3. Nie jest to może (na szczęście!) poziom Call of Duty czy Battlefielda, ale rozwiązanie to pozytywnie podkręca tempo akcji. Przekonać się o tym można już w pierwszej misji, gdy Shepard ucieka z zaatakowanej przez Żniwiarzy Ziemi: przemy do przodu, a wokół wszystko się wali. Dosłownie! Albo w zadaniu na rodzinnej planecie asari, gdzie Shepard wraz ze swoją ekipą stara się przedrzeć do celu, pod ostrzałem ciężkiej artylerii. Najbardziej wytrawni gracze RPG mogą kręcić na to nosem, ale takie oskryptowanie akcji wcale nie przeszkadza – wręcz przeciwnie. Po zwieńczeniu tak wyjątkowej trylogii spodziewałem się wielkiego tupnięcia. I nie zawiodłem się – m.in. właśnie dzięki skryptom.

Same misje – zarówno główne, jak i poboczne – są skonstruowane całkiem ciekawie. Przyznaję – duża ich część sprowadza się do walki (w coraz to nowych lokacjach), ale poza zadaniami zbudowanymi na schemacie poleć-pokonaj wszystkich-wróć jest tu wystarczająco dużo wyzwań, które czymś zaskakują i nie pozwalają nawet na chwilę nudy, Choćby misja, w której Shepard przenoszony jest… do rzeczywistości wirtualnej, gdzie musi rozprawić się z serwerem gethów – fragment ten budzi skojarzenia z Portalem lub zadaniami z Animusa Assassin’s Creed: Revelations. Inną ciekawą odskocznią od normalnej rozgrywki są sekwencje senne, w których komandor słyszy głosy postaci, które pojawiały się we wcześniejszych częściach serii. Uzupełnieniem tradycyjnego podziału na questy głównie i poboczne są dwa kolejne rodzaje misji: „dostawcze” (polegają na dostarczeniu pewnych przedmiotów zleceniodawcom, nie wymagają nawet rozpoczęcia rozmowy, po prostu przechadzając się po Cytadeli Shepard usłyszy, że ktoś potrzebuje np. jakiegoś artefaktu) oraz takie, w których na zlecenie dowództwa Przymierza odbijamy z rąk Cerberusa konkretne planetarne bazy (te questy są o tyle ważne, że dzięki nim odblokowujemy mapy do co-opa).

Shepard i spółka

Jedną z największych zalet cyklu Mass Effect od początku była konstrukcja postaci – zapadających w pamięć, wyposażonych w bogatą osobowość. W Mass Effect 3 scenarzyści postanowili jeszcze bardziej przybliżyć nam znanych już, wydawałoby się, że dość dobrze, bohaterów. W trójce widzimy jednak, jakie piętno odcisnęła na nich wojna ze Żniwiarzami. Niektórzy nie wytrzymują ciążącej na nich presji albo świadomości tego, iż towarzyszą Shepardowi, podczas gdy ich rodzinne światy są niszczone i – na przykład – sięgają po alkohol. BioWare nie boi się też – co zresztą nie jest chyba zaskoczeniem – uśmiercać postaci, do których na przestrzeni dwóch poprzednich odsłon gracze zdążyli się przywiązać. Wojna wymaga ofiar i nie oszczędza nikogo…

W sumie na ekranie przewiną się niemal wszyscy bohaterowie z poprzednich części (zarówno pierwszo, drugo, jak i trzecioplanowe), a część z nich zasili szeregi ekipy Sheparda. Sama drużyna zmniejszyła się do sześciu osób, a jednym z nowych jej członków jest James Vega – pewny siebie i arogancki facet, początkowo niechętny komandorowi. Szkoda jednak, że ograniczono interakcje z towarzyszami: teraz przypomina to trochę sytuację z Zaedem i Kasumi z „dwójki” (postaciami z DLC), a więc rozmawiać z nimi możemy tylko w wybranych przez twórców momentach. Podobnie jest z większością NPC-ów w grze – zapomnijcie o pierwszej części, gdzie chodząc po Cytadeli można było porozmawiać z niemal każdą napotkaną postacią dowiadując się od niej czegoś ciekawego (gwoli uczciwości trzeba jednak dodać, że NPC dużo mówią „na głos” po prostu gdy obok nich przechodzimy). Tutaj rozmawiać można tylko z ważnymi dla fabuły bohaterami.

Jeśli już jesteśmy przy dialogach – wiadomo, że nad scenariuszem gry pracował cały zespół osób, ale zdaje się, że było w nim jakieś „najsłabsze ogniwo”, bowiem autora kilku rozmów powinno się oddać Żniwiarzom na mielonkę. Rozumiem, że Shepard, jako jedyna nadzieja galaktyki, ma prawo czuć się jak Bruce Willis w początkach swojej kariery, ale nie usprawiedliwia to niektórych jego odzywek, niezwykle kiczowatych i tandetnych. Jak chociażby rzucony w pewnym momencie przez komandora żart, że „Żniwiarze nie będą czekać i nie zrobią sobie przerwy na kawkę” (cytat niedosłowny). Facepalm. Na szczęście tego typu kwestie pojawiają się na tyle rzadko, że gubią się wśród innych, wyraźnie lepiej napisanych linii dialogowych.

Brzemię wyborów

Podczas gry Shepard musi często podejmować dwuznacznie moralne decyzje, od których zależy życie nie tylko towarzyszy komandora, ale także większych grup, nawet całych ras. Od tego, jak będziemy postępować, zależeć będzie nasza moralność, wahająca się między postawami „idealisty” lub „renegata”. Do znanego z poprzednich części schematu BioWare dorzuciło jednak coś jeszcze – neutralny pasek reputacji.

Jego punkty zdobywamy prowadząc rozmowy z mieszkańcami galaktyki i pomagając potrzebującym. Im jest on wyższy, tym większym szacunkiem darzą Sheparda napotkane postaci, co odblokowuje dodatkowe linie dialogowe. Nie trzeba więc być aniołkiem lub totalnym badassem, żeby uzyskać dostęp do dobrych i złych odpowiedzi, choć bycie skrajnym idealistą lub renegatem nagradzane jest pewnymi bonusami. Działa to bardzo sprawnie, aczkolwiek moim zdaniem jest nieco za bardzo „ukryte” – dopiero po kilku godzinach gry zauważyłem, że taki system rzeczywiście w grze funkcjonuje. Z drugiej strony twórcy mogli pewnie uznać, że w grach „role playing” powinno się rzeczywiście „wczuwać w rolę”, a nie sprawdzać co chwilę, jak zmienia się ten czy inny wskaźnik.

Na ostateczny kształt fabuły mają jednak wpływy nie tylko bieżące wybory, ważne są bowiem także decyzje z poprzednich części. A także – romanse. Może nawet za bardzo: w pewnych momentach można odnieść wrażenie, że gramy nie w grę action-RPG, a oglądamy jakiś kosmiczny melodramat. Przy okazji dodam, że rozwiązanie jednego z tego typu wątków może was bardzo, ale to bardzo zaskoczyć…

Żeby ogarnąć wszystkie możliwe warianty i wpływ podejmowanych decyzji, trzeba oczywiście przejść wszystkie (nie tylko trzecią) części serii kilkukrotnie, co jest świetną motywacją, by powrócić do przygód Sheparda jeszcze raz za jakiś czas – tym bardziej, że wiele wątków zdaje się mieć naprawdę interesujące, dobrze przemyślane alternatywy.

Galaktyka na barykady

Żeby wygrać ze Żniwiarzami potrzebne są nie tylko celne oko i zgrana drużyna towarzyszy – tym razem wyzwanie jest tak wielkie, że Shepard i jego ekipa potrzebuje wsparcia całej galaktyki. Stan tego wsparcia reprezentuje ilość tzw, zasobów wojennych. W ich skład wchodzą m.in. dane wywiadowcze, ludzie pracujący przy Tyglu (broni protean) oraz – najważniejsze – floty innych ras. Gromadzimy je wykonując zadania główne i poboczne, skanując planety w poszukiwaniu materiałów, grając w co-opie oraz zbierając dane w grze Mass Effect: Infiltrator (niestety w wersji, którą dostałem do recenzji dwie ostatnie opcje były zablokowane). Cały system bardzo fajnie wpisuje się w pomysł wielkiej galaktycznej wojny, a dzięki niezłemu zobrazowaniu ilości posiadanych aktualnie zasobów (podgląda się je w jednym z pomieszczeń Normandii) od razu wiemy, jakie mamy szanse w ostatecznym starciu. No i najważniejsze – do zebrania odpowiedniej siły militarnej wystarczy grać tylko w „singlu”. Nie ma więc mowy o takiej sytuacji, w której nie powstrzymamy Żniwiarzy, bo nie graliśmy w co-opa lub na iUrządzeniu. Będą to tylko alternatywne drogi do pozyskania odpowiednich środków, jeśli nie chcemy wykonywać questów pobocznych.

Również „w klimacie” zmieniono jedną z najbardziej irytujących rzeczy z „dwójki”, czyli mini-grę polegającą na skanowaniu planet. W Mass Effect 3 ta aktywność powraca, ale w znacznie przyjemniejszej dla gracza formie. Tym razem nie trzeba odwiedzać każdej planety w nadziei na pozyskanie przydatnych surowców, zamiast tego wysyłamy po prostu sygnał, który wykrywa, czy na danym świecie jest coś ciekawego. Jeśli tak – wysyłamy na niego sondę. Trzeba tylko uważać – naszą wzmożoną aktywność mogą wykryć Żniwiarze, a wtedy nie pozostaje nam nic innego, jak uciekać przed nimi, manewrując odpowiednio Normandią w oddzielnej mini-grze. A skoro już mowa o mini-grach- zrezygnowano z hakowania, łamania zabezpieczeń i otwierania zamków – teraz dzieje się to automatycznie. Trochę szkoda, bo było to miłe urozmaicenie rozgrywki.

Strzelaj… RPG-owo

Wielu graczy zarzucało BioWare, że jeśli chodzi o serię Mass Effect w nazwie gatunku „action-RPG” większy nacisk stawia na „action” niż RPG. W „trójce” miało być inaczej i rzeczywiście jest.

Powraca oczywiście znany już podział na klasy – Shepard (i jego towarzysze) może należeć do jednej z sześciu profesji (m.in. żołnierz, czy biotyk). Ponownie każdy z bohaterów posiada kilka umiejętności, które może rozwinąć do maksymalnie szóstego poziomu. Na czwartym musimy zdecydować się na jeden z dwóch wariantów danej mocy, znacząco się od siebie różniących. Najważniejsze jednak, że różnice pomiędzy kolejnymi levelami rozwijanych skilli są rzeczywiście widoczne i mają spory wpływ na przebieg starć.

W walkach nie wystarczy przeć przed siebie – tutaj metoda „na Rambo” skończy się natychmiastową śmiercią. By przetrwać, Shepard musi chować się za osłonami, a także robić uniki przed rzucanymi przez wrogów granatami (może się turlać). Kluczowe jest też korzystanie z mocy towarzyszy – np. przeciwnika z tarczą Liara musi potraktować odkształceniem, co wystawi go na atak z broni palnej. Nowością w serii jest „wielopiętrowość” lokacji. Mapy złożone są z kilku poziomów, po których Shepard może się przemieszczać (np. po schodach lub drabince) – idealnym przykładem jest tutaj Akademia Grissoma. To także wpływa na bardziej taktyczny przebieg starć.

W grze Shepard i jego ekipa zmierzą się z dwoma grupami wrogów. Pierwszą są siły Żniwiarzy złożone głównie z „zombie” przedstawicieli różnych ras (m.in. turian i asari). Na drodze komandora staną też żołnierze Cerberusa, czasem pod celownik nawiną się też gethy. Wrogowie potrafią być bardzo sprytni – zachodzić od tyłu, flankować, rzucać granatami. Szkoda, że jednocześnie kuleje AI naszych sojuszników – czasem potrafią strzelać na ślepo lub nie reagować na obecność wroga. Mam też wrażenie, że developerzy kiepsko zbalansowali poziom trudności – czasem było zbyt łatwo, a po chwili „męczyłem się” z inną walką przez kilkanaście minut.

Przeciwników można likwidować kilkunastoma rodzajami broni, które można dodatkowo modyfikować w specjalnych terminalach porozmieszczanych w różnych punktach na mapach, a także na Normandii. Jest to jednak „ficzer”, który nie wpływa znacząco na rozgrywkę – ulepszanie posiadanych „zabawek” nie wpływa bowiem mocno na ich skuteczność. Równie dobrze można też zignorować walkę wręcz. W grze można wyprowadzać dwa ciosy – słabsze oraz mocniejsze za pomocą omni-ostrza (przytrzymując klawisz F). Tak naprawdę jednak do niczego ona się nie przydaje, poza sytuacjami, gdy jesteśmy otoczeni przez zombie – silniejsi przeciwnicy mają zazwyczaj tarcze, które trzeba przebić dwoma atakami, a do tego posiadają broń palną, z którą kontakt na bliski dystans jest zabójczy.

Piękna wojna

Pod względem graficznym po Mass Effect 3 nie spodziewałem się cudów – i nie zostałem zaskoczony. Gra hula na silniku Unreal Engine 3 i wizualnie nie różni się zbytnio od „dwójki”. Modele postaci są ładne i dosyć szczegółowe, szwankuje jednak trochę ich animacja (zwłaszcza w rozmowach, w których nie dodano żadnych nowych gestów). Można mieć też trochę uwag do niskiej rozdzielczości tekstur (szczególnie tekstury podłoży na niektórych planetach). Zdarzają się jednak czasem niczym nieuzasadnione spadki płynności (np. w Cytadeli). W grze są też pewne błędy czysto techniczne (kilka razy interfejs wybierania mocy nie odpowiadał, raz zdarzyło się, że Shepard wyleciał poza mapę…), ale zrzucę je na karb wersji, którą dostałem do testów – najprawdopodobniej zostaną one szybko naprawione.

Za soundtrack trzeciej części nie odpowiadał kompozytor poprzednich dwóch odsłon serii, Jack Wall. Jego miejsce zajął Clint Mansell, autor muzyki do takich filmów, jak „Czarny łabędź” i „Wróg publiczny”, który nadzorował prace nad ścieżką dźwiękową. Z tą zmianą wiązały się dość spore obawy fanów, ale uspokajam – tak naprawdę Mansell skomponował tylko dwa utwory, a nad resztą soundtracku czuwali Sam Hulick, Christopher Lennertz, Cris VelascoSascha Dikiciyan, którzy maczali palce w oprawie muzycznej poprzednich części. Muzyka trzyma więc poziom poprzedniczek i świetnie wpisuje się w „epickość” gry. Tam gdzie trzeba jest podniosła, zastosowano też kilka sprytnych chwytów, które powodują, że pokazywane sceny w połączeniu z muzyką chwytają za serce. Nieco inaczej jest z obsadą aktorską. Należę do tej nielicznej grupy graczy, którym pełna polonizacja drugiej części się podobała. Jako że Mass Effect 3 został spolszczony tylko kinowo, musiałem przerzucić się na oryginalne głosy. Są one oczywiście lepsze niż polski dubbing, aczkolwiek dość słabo wypada Mark Meer, aktor wcielający się w „męskiego” Sheparda.

Wojna wzywa

Mass Effect 3 to na pewno najbardziej widowiskowa część kosmicznej serii od BioWare – prawdziwe 'wielkie łupnięcie”, które naprawdę godnie kończy całą trylogię. Fabuła wgniata w fotel epickim charakterem i widowiskowymi scenami, w jakich bierzemy udział – a przy tym odpowiada na większość postawionych wcześniej pytań. Pokazuje również bohaterów z nieco innej strony, co jest wspaniałym ukłonem w stronę najwierniejszych fanów. Może nie udało się przebić fantastycznego Mass Effecta 2, ale na pewno poziom nie został zaniżony. Jeśli, zgodnie z ambicjami studia BioWare, Mass Effect ma być Gwiezdnymi Wojnami dla pokolenia graczy, Mass Effect 3 jest dokładnie „Powrotem Jedi” – nie lepszy, niż Mass Effect 2 (czyli tutejsze: „Imperium Kontratakuje”), ale nakręcony z większym rozmachem, przez ekipę która dokładnie wie, jak zrobić na fanach kosmiczne wrażenie. Nie pozostaje mi nic innego, jak wezwać was pod broń – Ziemia czeka: obrońmy ją przed Żniwiarzami!

Ocena: 9,0

—-

Plusy:

  • EPICKA fabuła
  • jest RPG-owo i taktycznie… ale z akcją
  • rzeczywisty wpływ na fabułę wyborów podjętych we wcześniejszych częściach i podejmowanych tutaj
  • powrót niemal wszystkich postaci z serii
  • AI wrogów
  • jeszcze raz: E-P-I-C-K-A
  • Minusy:

  • mimo wszystko: ogólna konstrukcja fabuły niezbyt oryginalna
  • ograniczona interakcja z bohaterami
  • część pobocznych dialogów pisana na kolanie
  • AI towarzyszy
  • animacje postaci
  • drobne problemy z optymalizacją, parę bugów
  • —-

    P.S. Proszę o nie spoilerowanie fabuły w komentarzach. Nie psujmy zabawy tym, którzy jeszcze nie grali!

    449 odpowiedzi do “Mass Effect 3 – recenzja”

    1. Pomocy ja dostałem mój egzemplarz a nie mogę włączyć instalacji HELP

    2. Chickenwire 6 marca 2012 o 17:14

      http:www.alienwarearena.com/giveaway/mass-effect-3-giveaway DLC (M99 Indra) za free

    3. @DanielN7 – musisz najpierw zainstalować Origin, a później już leci zgodnie z wyborem: albo z CD albo z sieci. Chyba, że masz jakiś konkretny problem.

    4. Recenzja miodzio, boli brak polskiego dubbingu i postaci ktöre są do pogadania 'tak jak reżyser chce’,|poza tym dla mnie GOTY 2K12 X3

    5. Pasuje pobrać i ocenić samemu 😀

    6. Czyli wszystko jasne, poczekam aż stanieje. A ci co mówią, że ME3 GOTY 2012 to bardzo się mylą.|@richter5- GTA V na pewno będzie godnym kandydatem, a niestety małe są szanse na to , że pojawi się w tym roku. Jak na razie na GOTY zasługiwałyby: AC III, Diablo III, Far Cry 3, Bioshock: Infiniete, Guild Wars 2 i być może nowy Hitman.

    7. @Zaba2501-mam Origin a jak klikam instaluj to nic się nie dzieje

    8. @Chickenwire – no proszę, nawet jeszcze są te klucze :] |Dzięki za info.

    9. Mam pytanie czy w mass effect 3 jest split screen ???

    10. @Altair25 GTA V? Może ale jeśli twórcy spartolą robotę jak w GTA SA… O_e’

    11. @schrubi|sory, nie ma

    12. HAHA YAY BEZ PL DUBBINGU!!!

    13. Chickenwire 6 marca 2012 o 18:09

      @Zaba2501 |Nie ma sprawy, sam byłem zaskoczony, że jeszcze się 'załapałem’

    14. @Altair25 Z tego co wiadomo to GTA V jest w bardzo zaawansowanym stadium no i jeszcze ta „teoria” o 24 maja z trailera. |A ME3 moim zdaniem GOTY dostanie co najwyżej tylko u czytelników CDA, jak to zresztą było z poprzednią częścią, która w tym głosowaniu po prostu zdeklasowała rywali. No, może to też przez to, że redakcja CDA wybrała moim zdaniem kiepskich dla tej gry rywali….

    15. Jesus Freak 6 marca 2012 o 18:13

      Tym, którzy znają dobrze angielski polecam lekturę ocen użytkowników na metacritic. Oceny ME3 przebiją oceny MW3 coś mi się zdaje 😀

    16. CoCieToObchodzi 6 marca 2012 o 18:18

      No i ta aktywacja, nie pogram sobie, bo ten flyvpn mi jakieś błędy przy połączeniu wywala.|Co z IDIOTA wymyślił aktywację przez internet? Takich się powinno od razu na odstrzał wysyłać.

    17. PS Ocena na METACRITIC:|2.3 <-ocb?

    18. Dobry troll nie jest zly. Wystawic 9.0 grze, w ktorej minusy to 90% funu z gry. 6/10 bym zrozumial ale 9? EA ladnie musialo sypnac.

    19. Jesus Freak 6 marca 2012 o 18:30

      @pacior20 Biego o to, że o nic nie chodzi 😀 A tak serio – media growe nakręcają fazkę na grę, aby ludzie ją kupili, a później płakali, że taka cienka. Ja osobiście po demie wiedziałem, że gry nie kupię w premierowej cenie za żadne skarby.

    20. No i mamy podobną sytuacje jak w BF3 🙂 Przed premierą wszyscy mieli zęby długie jak stąd nad morze ;]Przyszedł czas na premierę, zonk, wszyscy zdziwieni, masa bugów, nie to czego oczekiwano.|Mamy podobną sytuacje, gry najbardziej oczekiwane przyniosą nieoczekiwane zdumienie, liczne bugi, problemy z optymalizacją, i jeszcze ta ocena 9 kiedy minusy są dość wpływowe, i mogą zawieść graczy, co więcej, „EPICKA” przy tych „bugach” i innych błędach ?

    21. Ale tak to już jest, programiści odwalą pracę specjalnie z błędami, żeby ludzie to kupili, przekonają się o tym gracze, firma zgarnie kasę, potem na nowo odwali jakieś DLC lub nową odsłonę części gry, i wtedy dopiero zrobią dopracowaną a zarazem prawdziwego MassEffecta ! |!

    22. Plusów i minusów tyle samo, a ocena 9? Chyba recenzja sponsorowana. 😀 W szczególności ostatni plus dodany na siłę z gimbusowym przymiotnikiem.

    23. CoCieToObchodzi 6 marca 2012 o 18:58

      UPDATE|Udało się! Wystarczy pokombinować z proxy LAN, w komentarzach pod poradnikiem do tego flyvpn.”panel sterowania -> opcje internetowe -> połączenia -> ustawienia sieci lanTam:|zaznaczacie 1 i 3 opcję („automatycznie wykryj ustawienia” i „użyj serwera proxy…”)|przy tej 3 opcji w pole adresu i portu wpisujecie którykolwiek np. z tej stronki:|http:www.xroxy.com/proxy-country-KR.htm|np. 211.110.204.67 port: 80|Teraz powinno śmigać.”Wklejacie to IP 211.110.204.67 i gracie. 🙂

    24. A mnie nie chce się włączyć instalacja.Nie wytrzymam :

    25. CoCieToObchodzi 6 marca 2012 o 19:00

      *aktywujecie i gracie|Nie ma to jak brak możliwości edycji postów… 😛

    26. HELP

    27. @Daniel|Najwcześniejsze preordery ludzie dostaną dopiero jutro. Zgaduję że „dostałeś od wujka w Anglii”?

    28. Można kupić gdzieś jeszcze kolekcjonerke na PC ?

    29. @Rey656-mnie pre-order dostarczył dzisiaj kurier z gram.pl.A wujka w Anglii nie mam 🙂

    30. Już dzisiaj można było kupić 🙂

    31. CoCieToObchodzi 6 marca 2012 o 19:23

      @Rey656|Mi paczka z gram.pl dzisiaj przyszła po 17:00 i już gram. Coś słabo poinformowany jesteś.

    32. jutro będę grau w gre|Email dostałem jutro dojdzie paczuszka z moją najświeższą kopią;p

    33. MadeInPoland 6 marca 2012 o 19:36

      Właśnie dzisiaj w samo południe kurier dostarczył mi przesyłkę z grą 😀

    34. Lol jak ten gniot ma ocenę 9.0, zresztą szkoda słów, EA smaruje to i są wysokie oceny, ktoś chcę prawdzwą ocenę to zapraszam na metacritic:)

    35. @EZptrE Grałeś w „ten gniot”? Ci ludzie z metacritic napisali takie recenzje bo to byla zorganizowana akcja na 4chanie. Kazdy ma swoje gusta i mi sie akurat podoba.

    36. @EzptrE |Taa, ocena bandy trolli i hejterów która nie miała w tym czasie prawa ani możliwości ukończyć gry. Wiarygodna jak jasna cholera. Zagrajcie, a nie gadacie po próżnicy…

    37. @mati205 Kolekcjonerka na pc już dawno wyprzedana

    38. Ja już w to gram, także pisze co widzę i słyszę, myślę że Oni też grali;-)

    39. hehe jeden koment z konkurencyjnego portalu mi się spodobał:) ;;ME jako trylogia może i ma szansę być wspominane dobrze za tę dekadę, ale imho raczej przez tych, którzy w momencie premiery pierwszego BG nie byli nawet w planach i po prostu nie mają porównania;;

    40. @EZptrE to jakis wybitny znafca napisał, co? XD

    41. Taki znawca jak ich tutaj pełno:) A swoją drogą skończyli by z nadużywaniem słowa epickie, epickość, bo akurat ta gra taka nie jest. Ale widzę, że nowa moda nastała na używanie słów których znaczenia się nie zna, wide ten co tą niby reckę wypierdział:)

    42. @EZptrE Taa, niektórzy to by tylko grali w Baldur’s Gate do końca swojego życia hardcorowego i twardego ”rpgowca” bo tak im nakazuje jakaś nerdowska duma, ta sama duma, która nakazuje im porównywać każdy produkt wydany 10 lat później do swojego ukochanego czystokrwistego rpga.

    43. Kapitan Fandom 6 marca 2012 o 20:18

      @Piotrek66: „…a także skonstruowanie i użycie Tygla – broni, której schematy zostały ukryte przez protean na Marsie…” Gdybyśmy dowiedzieli się tego w prologu, to jeszcze rozumiem, jednak to nieco późniejszy etap gry.

    44. NIE|PODDAMY|KRZYŻA

    45. Dzięki, MegaStorm. Hipokryta jechany.PO KIJ przytaczasz CZĘŚĆ RECENZJI w komentarzu? Specjalnie omijałem recenzję, przeczytałem tylko ocenę, plusy i minusy a następnie powoli czytałem komentarze, bo przecież zakaz spoilerów. No i bam…

    46. GANDALF2411 6 marca 2012 o 20:30

      lol chyba cos przegapiłem. Mam kolekcjonerke a jak chce zagrać wyświetla ise komunikat ze premiera dopiero 9 marca. a tu w komentarzach piszą że wszyscy juz grają. Jak to zrobiliście???|MegaStorm o tej broni ukrytej na Marsie było wiadomo od dawna w którejś z zapowiedzi pojawiły się takie informacje.

    47. GANDALF2411 , crack albo proxy i już grasz:)

    48. GANDALF2411 6 marca 2012 o 20:36

      thx

    49. Dominikolo9 6 marca 2012 o 20:52

      Czyli jednak dobrze wydałem pieniądze. Dzisiaj rano przyjechał kurier. Niestety denerwójące jest czekanie na premiere. Gra na dysku a tu nie można zagrać. Czuje się tak jak wtedy jak przyszła kolekcjonerka Wiedźmina 2 ….

    50. mariusz1024 6 marca 2012 o 21:01

      Czemu tu jest data 8.3.2012 a mi wyświetla 9.3.2012?

    Dodaj komentarz