Recenzja – N.O.V.A. 2: Near Orbit Vanguard Alliance

N.O.V.A. 2: Near Orbit Vanguard Alliance
Wersja testowana: iPod Touch/iPhone, j. angielski
Gameloft
Cena: 5,49 euro
Akurat a w temacie „siły ognia”, żadna z wymienionych we wstępie gier z N.O.V.A. 2 nie może rywalizować – pojawiają się tu sekwencje rozgrywane w potężnym mechu bojowym, który swoją kanonadą dosłownie spuszcza na przeciwników grad rozgrzanego do czerwoności ołowiu. A to nie jedyne mocne strony tej produkcji…
FPS, jak z Xboksa
Zgodnie z Gamelofotową tradycją, również i N.O.V.A. to mobilna wersja hitu znanego z dużych, stacjonarnych platform. Tym razem padło na Halo – bohater gry (pokazany w całej swojej bojowej skuteczności w rewelacyjnym intrze) to wykapany Master Chief; towarzyszy my reprezentowana przez kobiecą twarz i kształty AI, której nie sposób nie porównać do Cortany; podobnie cała historia wojny ludzi z kosmitami, którzy, w obliczu większego zagrożenia, zawiązują wspólny pakt, tak bardzo kojarzy się z grami Bungie, że aż swędzą zęby.
To jednak nie jedyne, co N.O.V.A. 2 odziedziczyła po Halo – dużo ważniejsze są przebieg i dynamika kampanii dla jednego gracza. Tak, jak w dużych FPS-ach z „poważnych” platform, kampania podzielona jest na trzy akty, w których mieści się łącznie 10 misji. Wszystkie są całkiem długie – na około 30 minut gry – i skonstruowane w sposób znany miłośnikom gatunku: ciekawie wymyślona sekwencja akcji, krótki moment na złapanie oddechu, kolejna akcja, tyle, że inna niż poprzednia, bo np. teraz toczona na przestrzeni otwartej (jeśli wcześniej strzelaliśmy się w korytarzach), albo prowadzona z pokładu mecha (jeśli wcześniej mieliśmy zakraść się po cichu, na własnych nogach do bazy wroga). Na uznanie zasługuje to, jak ekipa Gameloftu zadbała o zróżnicowanie akcji – poza sekwencjami w mechach, mamy też fragmenty z prowadzeniem mniejszych pojazdów bojowych; jak w kalejdoskopie zmieniają się lokacje (nawet jeśli nie ich wygląd, to konstrukcja, rozłożenie); konfiguracja nadciągających przeciwników.
Strzelanie bez cyngla
Pierwsza N.O.V.A. wyznaczyła pewien standard jeśli chodzi o sterowanie w FPS-ie na iPhone’a czy iPada i jej sequel zasadniczo również korzysta z tych sprawdzonych, dobrych rozwiązań. Co prawda odnoszę wrażenie, że tu kierowanie postacią, zmiana broni, rzucanie granatów, itd. jest odrobinę gorzej wyważone, niż w jedynce, ale nawet jeśli taka różnica rzeczywiście istnieje, to jest minimalna – a ten system sterowania, który mamy, pozwala toczyć prawdziwie „epickie” bitwy z przeciwnikami. Gra wymaga opanowania podobnych umiejętności, co „prawdziwe” shootery: specyficznego sposobu poruszania się, kontrolowania otoczenia, celowania (w którym pomaga auto-targeting), może nieco innego, niż w podobnych grach na Xboksie 360 czy PlayStation 3, ale wbrew pozorom mocno zbliżonego. Tu nieco skuteczniejszy jest strafing („obrócenie” kamery jest po prostu wolniejsze), ale nie zmienia to wcale tego, że potyczki ogniowe są ekscytujące i dają adrenalinowego kopa.
Tak dobrze działająca mechanika jest tym ważniejsza, że gra oferuje w pełni funkcjonalny tryb multiplayer dla 10 graczy. Co prawda gra w niego mniej ludzi, niż w Modern Combat 2, ale i tak nie ma większych problemów ze znalezieniem partnerów do rozgrywki via sieć – 2-3 próby połączenia, jedna-dwie minuty, i gramy w deathmatch, który zapewnia mnóstwo emocji. To „nowość” 2010 roku – gry na iPhone’a i iPoda z „kompetentnym” multi sieciowym, a N.O.V.A. 2 jest w awangardzie tego trendu.
Całość obrazu gry dopełnia solidna oprawa graficzna (na pierwszy rzut oka „taka po prostu solidna”, ale warto przyjrzeć się jej bliżej, by zobaczyć, jak niegłupio ją zaprojektowano), oraz porządna ścieżka dźwiękowa. Brakuje tylko wsparcia dla Game Center – warto by wypracować już jeden, konkretny standard do zbierania „aczików” na iUrządzeniach. To jednak raczej apel do Apple’a, a nie ekipy Gameloft, która ze swoje pracy – w tym przypadku gry N.O.V.A. 2 – wywiązała się na piątk… ósemkę z plusem.
Ocena: 8.5
—-
Plusy:
porządna oprawa audio-wideo
Minusy:
Czytaj dalej
12 odpowiedzi do “Recenzja – N.O.V.A. 2: Near Orbit Vanguard Alliance”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Pierwsza część gry N.O.V.A. przez długi czas cieszyła się opinią najlepszego FPS-a na iUrządzenia. W międzyczasie jednak ukazało się kilka innych, naprawdę świetnych tytułów – w tym m.in. Battlefield: Bad Company 2 oraz Modern Combat 2: Back Pegasus. Czy więc N.O.V.A. 2 ma odpowiednio duża siłę ognia, by powrócić na należny tej marce tron? Recenzja!
Będzie na androida ???
Myślę że tak. Z czasem większość gier z platform Apple jest robiona na Androida, ale nawet jeżeli NOVA nie będzie na androida to jest wiele fajnych strzelanek na ten system. Mi na przykład spodobało się Welcome to Hell, które przypomina mi połączenie House of the dead z Resident Evil.
@ghost1216: Raczej nie bo te telefony z andoridem nie mają GPU, może nie liczne mają żeby pociągnąć to w jakości z Iphona/Ipoda/Ipada
@NoNamePL|GPU jakieś tam jest zawsze, ale te nisko budżetowe niekiedy mają je zintegrowane z procesorem, sterowniki są kiepsko napisane (np. Samsung Spica, mógłby osiągać wydajność kilkaset droższych telefonów, ale Samsung specjalnie nie przyłożył się do sterów, teraz Tom3q pisze je prawie od zera). |Problemem jest raczej rozdrobnienie platformy, kilku(nastu) producentów, co najmniej kilka modeli od każdego.
Ta spica 5700 to porażka jak można wypuścić telefon na rynek z takimi wadami a jak gra powstanie na androida to pójdzie tylko na najlepszych fonach pokroju galaxy 90000 nexus one i innych +=:P
Warto pomarzyć, tak samo jak wciąż mam nadzieję że na Spice wyjdzie oficjalnie 2.2 w którym naprawią to co sami zepsuli (grafika 3D, blokada procesora w aparacie itp.).
Co do SPicy to racja. W momencie premiery był to sprzętowo średniej klasy smartfon. Porównywalny (acz trochę gorszy) od Iphone 3G.|Ale programiści Samsunga skopali sprawę dokumentnie.A i jakś dziwna tendencja panuje, bo ciężko znaleźć w miarę porządny telefon z ekranem 3.2”. Wszyscy idą na 3,5”+, a one niestety są po prostu zbyt duże żeby je nosić ze sobą cały dzień w kieszeni.
Nie grałem, bo jakoś kosmiczne klimaty tak bardzo mnie nie wciągają, jak np. Modern Combat 2. Podobno gra miewa zwisy, co także mnie odrzuciło. I to na nowszym sprzęcie (od 3GS) wzwyż. Ile w tym prawdy – nie wiem. Multi też skopane najwyraźniej – na chwilę obecną w Modern Combat 2 gra około 2 tyś osób, w Nova 2 – 200…
samsung s8500 wave bez problemu by ta gre uciagnal (pierwsza czesc smiga swietnie) jak z reszta real racing i inne hity z iphone, w koncu wydajnoscia nie ustepuje iphonowi 4 🙂
jedynka świetna, dwójka niestety na moim 2G nie bangla…;/
N.O.V.A. 2 : ???? ?? ?????? ????? ??????? ?????? ?????? ????? ????? ?? ???? ?????? ? ???? ?? ??? ???? ???? ?????? ????? ?????? ???? 4 ???? 2 ???? + ??????? ????? ?? ??????? ???? ????? ???? ??? ???? ???????? ?????? : ??? ??????? ??? ??? ???? ?? ???? ???? ??..