Piranha Bytes zostanie zamknięta? W sieci pojawiły się poważne plotki

Od jakiegoś czasu w różnych mediach pojawia się sporo plotek o przyszłości twórców Gothica. Obserwujemy sytuację z niepokojem…

Embracer Group najprawdopodobniej kontynuuje passę zamykania studiów, tak jak miało to miejsce m.in. w przypadku Free Radical Design. Według coraz częściej pojawiających się plotek, kolejnym celem ma być Piranha Bytes, którego chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. 

https://twitter.com/MauroNL3/status/1747583349072277701

Pierwszymi sygnałami był fakt zaprzestania publikowania regularnych vlogów przez developerów, co zauważył jeden z użytkowników Reddita. Kolejną wskazówką miała być strona internetowa twórców Gothica, która w tym momencie przedstawia wyłącznie logo z danymi adresowymi. 

Co więcej, ich nowa gra, którą najprawdopodobniej miał być Elex 3 (znany jako WIKI6) nie widnieje już na stronie dofinansowań rządowych. Widnieje tam natomiast projekt Currywurst, do którego przypisana jest Piranha Bytes.

Na ten moment nie znamy żadnych szczegółów, jednak wiemy, że Embracer nie był zadowolony z wyników finansowych Eleksa 2, którego premiera odbyła się tydzień po premierze Elden Ringa, co mocno wpłynęło na przyjęcie tytułu.

26 odpowiedzi do “Piranha Bytes zostanie zamknięta? W sieci pojawiły się poważne plotki”

  1. Niech OnlyFansa założą lub inne Patronite. Albo niech zrobią w końcu dobrą polską grę, zamiast tego aleksa

  2. Niespecjalnie to by mnie zaskoczyło – firma, która tworzy gry od 20 lat i w zasadzie zatrzymała się w rozwoju w 2004-2006 roku. Każda ich gra jest drewniana, a w dobie wielu innych produkcji ze świetnych klimatem i fabułą niczym się nie wyróżniali na plus.
    Jeszcze zabawniej będzie jeśli Gothic Remake okaże się sukcesem i wyjdzie na to, że THQ zrobiło lepszego Gothic-a niż kiedykolwiek jego pierwotni autorzy.

  3. Na tamte czasy to była dobra ekipa, zespół młodych gniewnych devów z koncepcją zamkniętej kolonii karnej czego nikt wcześniej nie zrobił mając przy tym mocno ograniczone zasoby. Pierwsze dwie części wraz z dodatkiem to pokaż możliwości studia

    Wydanie Gothica 3, kiedy porwali się z motyką na słońce to jest ten moment, kiedy Piranie wróciły do tego, w czym byli dobrzy, mniejszych światów. Premiera Risena była tym, co potrafią najlepiej, bardzo klimatyczny tytuł. Od Risena 2 zaczęło się kombinowanie z settingiem patrz piraci, a seria Elex to jest taki miszmasz, który mógłby równie dobrze w ogóle nie powstać gdyby nie dotacje, które otrzymało studio. Zawsze będę wdzięczny Piraniom za Gothica, ale to studio wraz z odejściem ojców założycieli straciło ikrę, pomysł na siebie a łysy z medalionem Śniącego nie znał innych klimatów niż Gothic. Jeśli zostaną zamknięci to zawsze będę ich miło wspominał jak Bullfrog, Pandemic, Troika czy parę innych nieistniejących studiów.

    Gothic Remake to jeden wielki znak zapytania, lanie wody w wywiadach i brak pokazania realnego gameplayu nie pozwala jeszcze traktować poważnie tego projektu przynajmniej dla mnie. Budują hype tak jak dawniej np. Spellbound tworząc Arcanię wtedy jako Gothica 4, pompując tym samym w kręgach fanów balon do granic. Zobaczymy czy to będzie kolejna klapa do kolekcji marki czy coś godnego pochwały.

    • Zespół 40 osób, nikt o nich nie słyszał, nikt nie widział, studio założone w 2020 i w swoim portfolio nie posiada zupełnie nic.

      Odpowiedź na swoje pytanie znasz.

      Wg. mnie to jedyne co oni zrobią to podkręcą grafikę i tyle.

      Wyczytałem że mają zamiar usprawnić system walki (to trzeba całkowicie przebudować panie) i powiększyć trochę mapę ale kokosów od nich się nie spodziewam.

  4. Płakać po Piranii nie będę. W mojej ocenie, jest to studio zbyt słabe, by zajmować dziś miejsce pośród innych ekip AA. Ostatnie produkcje studia, szczególnie drugi Elex, tylko to potwierdzają. W branży kreatywnej możesz się rozwijać, albo zwijać z rynku, a Niemcy ewidentnie nie mają zamiaru stawiać na to pierwsze.

  5. Aż dziw bierze że utrzymali się tak długo, zważając że zatrzymali się w miejscu od czasów Gothica.
    Do Gothic 1 i 2 oraz pierwszego Risena mam duży sentyment, a ostatnia ich gra w jaką grałem to Risen 2.
    Do dzisiaj nie zrobiłem drugiego podejścia, bo tak mnie rozczarowała.
    No nic, płakał nie będę.

  6. Mnie bardziej zaskakuje to że tak długo byli otwarci.
    Większość co wydali to średniaki albo kompletne badziewia, wszystkie te ich gry są tak samo drewniane.

  7. Mam do nich sentyment, no ale ileż można. Ostatnia ich naprawdę dobra gra to Risen 1, od tego czasu robią co najwyżej średniaki. Jeżeli 16 lat i 4 wydane tytuły to nie dość, żeby się ogarnąć, to już się nie ogarną.

    • Zwłaszcza że z oryginalnej ekipy został tam tylko Śniący (Ten łysy od amuletu), a reszta to nowa krew.

  8. A ja powiem inaczej, to będzie wielka szkoda jeśli faktycznie zamkną Piranie. Według mnie robią oni najfajniejsze i najprzyjemniejsze światy do eksploracji. To jedyne gry z otwartym światem, gdzie obszedłem absolutnie wszystko, całe wyspy, miasta, dachy i inne cuda. Dosłownie każdy kąt.

    Mało które RPG pozwalają na tak swobodną eksploracje, gdzie możesz wejść praktycznie wszędzie i to zarówno w pionie jak i w poziomie. I często takie dzikie łażenie było nagradzane.

    Nie wiem na ile jest to prawda, ale wydaje mi się, że mapy w ich grach są w całości rzeźbione ręcznie. Żadnych algorytmów i automatycznego generowania plansz.

    Poza tym Piranie zawsze miał fajną historię (rozumianą jako świat, postacie i zadania).

    A to że robią praktyczniej tą samą grę od lat? A co w tym złego? Raz, że formuła jest dobra, dwa, że robią to na tyle rzadko, że się nie przejada, trzy, nikt inny takich gier nie robi.

  9. Smutna sprawa, ale nie zdziwię się, jeśli informacja okaże się prawdziwa. Sentyment do Gothica sentymentem do Gothica, ale bądźmy szczerzy – to studio od dawna miało do zaoferowania niewiele, właściwie coraz mniej.

    • Bądźmy szczerzy – kto ze starej gwardii ma coś do zaoferowania w tych czasach? Ja wiem że są gusta i guściki, ale PB to był jeden z ostatnich bastionów ręcznego kreowania świata. Bez nich zostają nam Skyrimy czy Starfieldy. Ja wolę mieć wyraźne granice od początku gdzie mogę a gdzie lepiej nie iść niż być ofiarą głupiego systemu gdzie umiejętności gry w żaden sposób nie premiują, bo jak masz level 5 to możesz co najwyżej w skrzyniach znaleźć zardzewiały nóż, a na 50 już bandyci noszą end-game’owy gear.
      Zgadzam się, ich najnowsze gry to były w najlepszym wypadku średniaki, ale gdzie teraz mam szukać tego typu gier? Czekać na studia indie?

  10. Mnie by jednak było szkoda, gdyby ich zamknęli. To rzekłszy, przyda im się kubeł zimnej wody. Gothicki 1-2 były świetne, Risen 1 też, ale od tamtego czasu stały spadek formy. Eleksy to już w ogóle jakaś mieszanka klimatów, które mi osobiście w ogóle nie pasują, a i sporo fanów Gothicków się do nich nie przekonało.

    Już nawet nie miałbym pretensji, że od 20 lat dłubią w zasadzie tę samą grę, gdyby nie to, że i tak nie potrafią jej zrobić tak, żeby dorównała Gothickom i pierwszemu Risenowi. Może to brak większości oryginalnej ekipy,może coś innego,nie wiem. Wiem za to, że groźba zamknięcia rzeczywiście mogłaby im dać bardzo potrzebnego kopa w zadek, żeby wzięli się w garść.

    • A mi, jako osobie, która ograła wszystkie ich tytuły (większość kilkukrotnie), nie byłoby przykro. Skończywszy w dniu wczorajszym Elexa 2, mogę jednoznacznie stwierdzić, że studio z każdą kolejną produkcją robi coraz gorszą grę (z małym rodzynkiem w postaci Elexa 1, który był lepszy od Risena 2 i 3). Ostatnie godziny w Elexie 2 wręcz zastanawiałem się, czy ta gra, to nie jest trick w postaci filmów Uwe Bolla, który robił po taniości kiepskie filmy, które zwracały się dzięki dotacjom niemieckiego rządu.

    • @DIRKPITT1 Tyle że zamknięcie studia, jeśli Embracer się na to zdecyduje, to kwestia tygodni albo i dni. Wzięcie się w garść, czyli w wersji minimum nawet nie tyle zrobienie dobrej gry, co przedstawienie właścicielowi czegokolwiek (design doki? Prototyp?) zdolnego przekonać go, że warto jednak dać studiu szansę, to kwestia długich miesięcy, może nawet lat. Mnie prywatnie trudno uwierzyć, ze Piranha Bytes nagle byłoby w stanie dowieźć nowoczesną, dopracowaną, atrakcyjną grę.

    • Osobiście liczę na to, że jednak ich nie zamkną, ale cała ta sytuacja, że jednak „było blisko” będzie tym kubłem zimnej wody na przyszłość.

      A jak Embracer już podjął (albo zaraz podejmie) decyzję o zamknięciu, to rzeczywiście już będzie za późno na branie się w garść.

  11. Jakby rok 2023 nie byl dosc okrutny dla ludzi pracujacych w branzy, 2024 szykuje sie na godny sequel. Szkoda.

    • Branża sama sobie na to solidnie zapracowała. Tylko właśnie szkoda tych zwykłych pracowników, którzy po prostu robią swoje i nie mają wpływu na to, jakie gry każe im się tworzyć, a jak się wyniki finansowe nie zgadzają, tonie lecą prezesi, którzy podejmowali decyzje,tylko szary człowiek.

      Z tym, że w przypadku Piranii, to rzeczywiście nie tyle gonienie za trendami i wykresami Excela przez prezesów, co stagnacja studia.

    • Polecam świetną książkę „Wciśnij reset” Jasona Schreiera. Opowiada ona o konkretnych pracownikach zamkniętych studiów i pokazuje, jak okrutna bywa dla zatrudnionych branża gier.

    • @Dirk
      Troche tak jest, choc rzeczywiscie wiecej odpowiedzialnosci za to widzialbym u wielkich korporacji i kolekcjonerow marek pokroju Embracera, bo im nie chodzi w ogole o branze, tylko o slupki w excelach
      @Cormac
      Wlasnie, mam caly czas te ksiazke (i kilka pozostalych jego autorstwa) na celowniku. Doceniam jego robote, bardzo solidna.

    • @QUETZ Schreier wydał do tej pory dwie książki. Obie czyta się świetnie.

    • Rzeczywiście, myslalem ze co najmniej trzy, ale to chyba w podcascie mowil, ze pisze kolejna. One day!

  12. Co do Pirahnii Bytes, oni zawsze swoje gry robili po swojego. Najlepiej im wychodziły mniejsze rejony, ale dobrze opatrzone w zawartość. Co do takiego Gothic 3, fani musieli ratować sprawę różnymi maściami questami, żeby zwiedzić pewne rejony mapy. Wszystko wskazuję na to, że Elex 3 został skasowany i pracują nad jakimś innym projektem. Zresztą na niemieckiej stronie rządowej ich projekt zmienił nazwę, co może potwierdzać tą tezę.

  13. Czyli,że Gothic remake nie powstanie?

Dodaj komentarz