„AI nie rozwiąże problemów tej branży”. Dyrektor wydawniczy Larian Studios krytykuje grę Elona Muska i mówi, jak naprawić rynek gier

„AI nie rozwiąże problemów tej branży”. Dyrektor wydawniczy Larian Studios krytykuje grę Elona Muska i mówi, jak naprawić rynek gier
Baldur's Gate 3
Krzysiek "Gwint" Jackowski
Nie tylko narzekanie, ale i rozwiązania znajdziemy w najnowszych wypowiedziach Cromwelpa.

W branży po raz kolejny zawrzało od dyskusji na temat użycia narzędzi sztucznej inteligencji w codziennej pracy twórców gier wideo. Iskrą zapalną stało się ogłoszenie Elona Muska, który zapowiedział, że produkcja jego studia, którego funkcjonowanie oparte jest tylko i wyłącznie na AI, zadebiutuje do końca przyszłego roku. Na ten moment nie wiadomo jednak, czym będzie debiutancka gra xAI oraz kiedy usłyszymy więcej szczegółów na jej temat. 

Do najnowszych wieści ze świata Elona Muska postanowił odnieść się Michael „Cromwelp” Douse – dyrektor wydawniczy Larian Studios, który swoje trzy grosze dołożył do powstania Baldur’s Gate’a 3. W środowisku znany jest z niezwykle wyrazistych i stanowczo artykułowanych opinii. Tym razem jednak jego opinia dotycząca xAI może zbiegać się z reakcją większości twórców oraz graczy, niechętnie nastawionych do generatywnych dzieł kultury.

W krótkiej nitce Michael Douse krytykuje działanie Muska, podkreślając, że nie wprowadzi zmian w branży gier wideo, jakich ten rynek faktycznie potrzebuje. Zdaniem twórcy obecnym problemem przemysłu growego jest osłabiona wizja twórcza oraz związane z tym braki na stanowiskach kierowniczych, które pomysł i plan na tytuł dałyby radę skutecznie realizować. Słowami Cromwelpa: „Sztuczna inteligencja ma swoje miejsce jako narzędzie, ale dysponujemy już wszystkimi narzędziami świata i nie są one w stanie zrekompensować ogromnego braku przekonującego kierunku działania”.

Douse proponuje, aby w obecnej branży zaczęło pojawiać się więcej tytułów, które nie będą skrojone pod kątem najbardziej optymalnej pętli rozgrywki, a oferujące unikatowe doznania, wykorzystując przy okazji wszelkie dostępne narzędzia i zasoby – w tym i sztuczną inteligencję. Wiąże się to także z potrzebą zmiany podejścia w komunikacji, która zdaniem twórcy powinna cechować się bardziej „ludzkim” podejściem do odbiorcy. To aspekt, który niedawno poruszał także polski raport przedstawiający przyzwyczajenia konsumenckie naszych graczy.

Pozostaje mieć tylko nadzieję, że wizjonerskie podejście Elona Muska do branży gier wideo nie stanie się nową normą, a za jego przykładem nie pójdą kolejne duże firmy. Tak, EA – patrzymy na ciebie, szczególnie po ostatniej sprzedaży.