Najbardziej oczekiwane gry: zapowiedź Crysis 2

Pomijając łatkę „musisz mieć bardzo mocny sprzęt, by w to zagrać„, która nie całkiem słusznie przylgnęła do Crysisa, gra ta miała tylko jeden poważny problem – kiepską fabułę. W jej sequelu postanowiono rozprawić się z nim w sposób ostateczny, nawiązując współpracę z osobnikiem, który z wymyślania historii żyje. Wybór padł na brytyjskiego pisarza Richarda Morgana, co wydaje się strzałem w dziesiątkę. I nie chodzi jedynie o jego dorobek – ważniejsze jest jego podejście do gier. Morgan sam jest graczem, i to od 7-8 lat. To zaś oznacza, że nie tylko wie, jak wymyślać historie, ma również całkiem niezłe pojęcie, jak powinna wyglądać dobra gra, także w rozumieniu konsolowym.
Konsole rządzą!
Crysis 2 będzie tytułem multiplatformowym, a to oznacza jedno: posiadacz blaszaka (a taki rodowód ma większość osób pracujących w Cryteku) nie będzie już jedynym odbiorcą. Co to za różnica? Przede wszystkim tempo akcji musi być wysokie od samego początku, bo jak wynika z badań, którymi posiłkuje się Crytek, na konsolach gra ma maksymalnie kilka minut, by sobą zainteresować. Pecetowcy są pod tym względem dużo bardziej wyrozumiali, ale sami przyznacie chyba, że nawet jeśli uważacie konsole za „samo zuo„, wysokie tempo akcji i brak przynudzania ciężko uznać za wadę.
Większe kontrowersje wzbudził natomiast fakt, że prezentacja silnika była wprawdzie przeprowadzona na jednym z już gotowych etapów, ale nie na pececie, a na X360. Powody takiego stanu rzeczy są całkiem logiczne, w końcu był to pierwszy publiczny pokaz na żywo gry na nowym silniku CryENGINE 3. Multiplatformowym, trzeba więc było udowodnić, że faktycznie nie tylko PC daje sobie z nim radę. I że rozszerzenie frontu na konsole nie wpłynęło negatywnie na zdolność do powodowania opadu szczęki.
Pecety górą!
Nie zmienia to jednak faktu, że platformą oferującą najlepszą jakość i tak jest PC. Nie należy się także obawiać, że pady wpłyną negatywnie na wykorzystanie myszki. Na PC to nadal będzie gra stuprocentowo pecetowa, sterowanie będzie więc takie jak w normalnych FPS-ach, mimo że pad ponoć się pojawi jako opcja specjalnie dla malkontentów.
Ciekawie przedstawia się za to kwestia wymagań sprzętowych. Nie zostały one wprawdzie jeszcze ujawnione, bo silnik jest cały czas optymalizowany, ale wszystko wskazuje na powtórkę z pierwszego Crysisa. Tzn. gra będzie świetnie wyglądała nawet przy niskich detalach, ale da radę zajechać na śmierć także nowoczesne karty i wielordzeniowe procesory. Czy to oznacza również wsparcie dla DX 10/11, na razie nie ujawniono, choć silnik CryENGINE 3 ma być z najnowszą wersją DirectX zgodny – nie wiadomo tylko kiedy.
New York, New York!
W pierwszym Crysisie (a także w Far Cry) mieliśmy do czynienia przede wszystkim z dżunglą, w „dwójce” przeniesiemy się natomiast do miasta. Dlaczego? Pierwsza sprawa to różno-rodność – drzewka i krzaczki tak już się twórcom znudziły, że chcieli wymyślić coś innego. Padło na miasto, a skoro miasto, to Nowy Jork – jedno z najbardziej charakterystycznych miejsc na Ziemi. I świetny cel ataku dla Obcych, którzy chcieliby pokazać, kto tu rządzi.
Ale jest również drugi powód. Postanowiono bowiem porzucić dwa wymiary i rzucić się na trzeci. Tak, to nie przejęzyczenie: przy całym graficznym szaleństwie poprzednich produkcji Cryteka teren był w przeważającej większości płaski, a porozrzucane gdzieniegdzie budynki niewiele w tej materii zmieniały. W Nowym Jorku budynków, i to ogromnych, jest już natomiast całe mnóstwo, stąd też będziemy mieli do czynienia ze znacznie bardziej rozbudowanym terenem działań. Trzeci wymiar objawi się zresztą w tej produkcji także bardziej dosłownie – Crysis 2 ma być jedną w te święta grą oferującą stereoskopowe 3D na wszystkich platformach, na jakie trafi. PC-towcy skorzystają więc z nVidia 3D Vision, peestrójkowcy ze swoich drogich telewizorów Sony Bravia…
Nanosuit 2.0
Ulepszone zostanie także ubranko. Dla przypomnienia: w „jedynce” mogło działać w jednym z czterech trybów: niewidzialności, szybkości, pancerza oraz siły. W „dwójce” wykluczać będą się tylko dwa tryby: niewidzialność oraz pancerz. Pozostałe, czyli szybkość (wpływa na bieg oraz zasięg skoków) i taktyczny (podaje dodatkowe informacje o wrogach i udostępnia coś w rodzaju radaru) będzie można włączyć niezależnie, co w sumie daje znacznie większe możliwości. Rzecz jasna kosztem większego zużycia energii, więc uruchomienie wszystkiego naraz najlepszym pomysłem nie będzie. Przynajmniej na początku.
Dużą zmianą będą bowiem elementy RPG, a konkretnie – możliwość ulepszania ubranka. Na ten temat zdradzono tylko tyle, że grę przechodzić będzie można zarówno jako opancerzony terminator, jak i niewidzialny predator – w zależności od tego, który z głównych trybów będziemy rozwijali. Opcji będzie jednak znacznie więcej, a takie same możliwości gracze będą mieli jedynie na początku.
Podobnie rzecz się ma zresztą z bronią. Jej modyfikacje były możliwe już w „jedynce”, ale miło, że powracają. Choć stojąca za nimi mechanika ma się zmienić, bo rozwiązania znane z oryginalnego Crysisa po przeniesieniu na konsole ponoć zupełnie się nie sprawdziły. Interfejs też będzie inny, ale nie ma się co martwić na zapas. Tym bardziej że nawet w krótkim demku w ruch poszły zarówno zwykłe karabinki szturmowe, shotguny, snajperki oraz granaty (ręczne i wystrzeliwane z granatnika), jak i stacjonarne półcalówki. Które zresztą szybko przestały być stacjonarne, bo dzięki ubranku można je było swobodnie trzymać w rękach.
Do trzech razy sztuka?
Rokowania Crysis 2 ma niesamowite. Wygląda na to, że twórcy wzięli sobie do serca wszystkie uwagi i przytyki, a następnie postanowili się z nimi rozprawić w sposób ostateczny. Ścisła współpraca ze znanym pisarzem, osobny (do tego duży i znający się na rzeczy) zespół pracujący nad multi – wygląda to niemal na nadgorliwość! Jednak efekty, przynajmniej na podstawie intra i już pokazywanego fragmentu gry, sugerują, że w tym szaleństwie jest metoda. Zwłaszcza że i znak rozpoznawczy Cryteka, czyli piękna grafika, wrażenie robi niesamowite. Słowem: wytrzymajcie jeszcze trochę, premiera jest blisko, a znaki na niebie i ziemi wskazują, że czeka nas przełom. I to na wszystkich FPS?owych frontach!
Crysis 2: premiera w listopadzie 2010. Na PC, PS3 i X360.
Czytaj dalej
41 odpowiedzi do “Najbardziej oczekiwane gry: zapowiedź Crysis 2”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Crysis 2sfdfsdfdfdsfsdfsdf lipiec, trzydzieści,
Pierwsza część zraziła mnie wymaganiami i bezcelowością zadań. Nie przekreślam tego tytułu i mam nadzieję że kolejna część wreszcie wykorzysta cały potencjał, jaki miała jedynka.
Zacząłem czytać początek, ale przypomniało mi się że w tekście w cda było napisane to samo, przeskakuje dalej, jest napisane „tytuł multiplatformowy”, wkurzyłem się- nie czytam. Gra nie będzie godnym następcą jedynki, bo wychodzi na konsole…
Jedynka była świetna, ale nie wiem czy Crysis 2 w ogóle się u mnie uruchomi, więc specjalnie nie czekam ;]
Jak gra jest na konsole to beznadzieja i nie gramy? call of duty, moh, fable, gears of war,fear, battlefield bad company 2… nie włączaj to przecież na konsole. Ogólnie prezentuje się dość dobrze ( wreszcie można cicho eliminować przeciwnika z bliska) no i standardowo crysis 2 jest najlepiej wyglądającą grą. Zastanawia mnie tylko czemu ci obcy są tak bardzo podobni do obcych z zawieszonej (chyba ) polskiej gry They, crytek czerpie pomysły od naszych?
@Melon560- kupiłem gears of war i bardzo tego żałuje, ale niestety tak jest że jak gra wychodzi na pc i na konsole to się ją upraszcza, żeby sterowanie było dobre pod pada(patrz bioshock), dodatkowo z tego co widziałem na filmikach prezentujących grę to grafika jest gorsza niż w jedynce.
Crysis 1 był a raczej jest dobrą produkcją ale jakość wykonania przewyższyła fabułę. Silnik nowego Crysisa był prezentowany na X360 więc trzeba mieć podobną specyfikację kompa by chyba zagrać na medium.|Specyfikacja X360 to procesor 3 rdzeniowy 3.2GHz ale ten od Motoroli czyli PowerPC a grafa to nic innego jak 500Hz ATI Xenos. Gdyby gra była prezentowana na PS3 można by się martwić ^^
E tam. Jedyne gry które chętnie oczekuje to Portal 2, Hot Pursuit oraz Czarne Óps. Crysis 2 w moich oczach wygląda jak beznadziejne odzwierciedlenie kiczu z kosmitami. Crysis 1 podobał mi się tylko do momentu aż otworzyły się wrota do statku, dalej gra była nudna i irytująca.
Dodatkowo wkurzyłem się na konsole kiedy kupiłem resident evil 5 na pc. Kierowała mną ocena 9 w cda, no i co…. liniowość!!!! była straszna, nie mogłem skakać, słabo umiejscowiona kamera, prowadzenie gracza za rączkę, no i oczywiście na padzie grało się lepiej niż na klawiaturce, a pada nie mam;/.
Przypomniałem sobie jak grałem w far cry, ojej to była fajna gra…. tak wogóle to część mojej niechęci do crysisa 2 bierze się stąd że dzieje się w mieście, a nie dżungli.
@bowman|A jakie uproszczenia miałeś w GoW? Grało się tak jakby był to stricte pecetowy produkt. |A co do Crysisa 2… Hm,po FarCry na pierwszego Crysisa czekałem z niecierpliwością, i mocno się rozczarowałem. Nie grafiką czy fabułą, ale AI. Jeśli w dwójce je poprawią, to będzie to dla mnie to na co czekam już od ponad 6 lat… No ale nic, zobaczymy.
Zastanawiam się czy dalej kupować, cda, skoro na stronie www, mamy coraz więcej recenzji, a teraz nawet i zapowiedzi.
Po kupieniu gears of war i resident evil 5, przekonałem się że wole kamerę pierwszoosobową a nie za plecami postaci, dodatkowo wkurzała mnie kulejąca fizyka, zbyt napakowani faceci, pare głupotek, gra mnie znudziła po 2 godzinach.
I Nomada nie będzie… Tylko jakiś Alcatraz i to w dodatku kapral.
czekałem, łapałem każdą nowinkę i po tym co zobaczyłem na E3… zawiodłem się… Gorsze AI, prostota i ukonsolowienie. Dodatkowo prawie brak materiałów z PC a te z konsol są (nie ukrywajmy) gorsze niż jedynka
@bowmanPL|Eee…tam nie przesadzaj. Te recenzje i zapowiedzi to tylko takie uzupełnienie pisma…
remigiusz764 – skąd wiesz? Może będzie jako bohater drugoplanowy… Grałem w jedynkę, bez dodatku Warhead. Nie wiem czy tam było coś o Nomadzie czy nie.:)
A zapowiedź pierwsza klasa, tylko ta grafika nie taka… Na PC musi być jednak lepsza… Jak nie to nie kupię i nie zagram… 😉
@bowmanPl nie wiuem jak można uprościć fps-a pod względem sterowania.. A GoW2 ma grafe zajedwabostą i nie wiem co do niej masz ale ja nie znalazłem, żadnego błędu graficznego poza rozmywaniem się niektórych textur
W pierwszym filmiku pokazany jest gościu z granatem, gdy wyciąga zawleczkę nadal trzyma ,,łyżkę,, przez co granat nie wybuchłby, dalej jest zabezpieczony.
Ten wstęp o Morganie to mi się bardzo, baardzo podobny do PLAYa zobaczył.
zajedwabistą* wiem*
@bowman ty chyba jesteś jakiś nie ten tego, co ci przeszkadza, że crysis 2 i duużo innych gier jest na konsole? w ogóle to graj tylko w przyodówki i niektóre strategie bo reszta jest na konsole…
Fajnie, fajnie, tylko że do Bulletstroma i tak nie ma startu…
Mam nadzieję że będzie w C2 jakiś jeden poziom-retrospekcja dziejący się w dżungli 😀
@Koslov Wydaje mi się, że możemy zobaczyć co stało się z Prorokiem po tym jak wrócił na wyspę.
Koslov,Nawet jeśli będzie to nie licz ,ze przyroda będzie tak „bujna” jak w Crysisie 1 ;]|Tam cała gra była pod dzungle wiec programisci sie tak starali i dlatego Crysis ma/mial takie ogromnie (jak na swoje czasy) wymagania.
@Vantage|Nie przesadzaj. By mieć w full hd 30 klatek nie trzeba mieć kompa za 5 tysięcy, tylko mniej… Crysis już taki straszny, jak podczas premiery, dla kompów nie jest 😉
Ja kupiłem rok temu kompa za 2500zł a Crysis chodził miodzio w totalnym maksie i w 1600×1200 rozdzielczości.
Pierwszy trailer był już pokazywany wcześniej, a co do drugiego to dech w piersi zapiera 🙂
@c00rtka- ja mówię o jedynce, 2 na komputery nie wyszła. A tam (1) są problemy z fizyką, fatalnie wyglądająca krew, a w ciągu 2 godzin bohater 4 razy mi się zaklinował i nie dałem rady grać dalej i tu się kłaniają dłuugie czasy ładowania.|@c00rtka- ja znam jedną strategię która wyszła na konsole- supreme commander, który bardzo odstawał od wersji z komputerów. Teraz nadchodzi R.U.S.E., ale w cda była mowa że na kilka miesięcy przed premierą muszą jeszcze bardzo dużo rzeczy poprawić, co dobrze nie wróży.
Jeśli dobre to kupię.Czas pokaże.
@c00rtka- Gry z konsol są upraszczane bo pad ma mniejszą precyzję, a niestety dobre konwersje nie są normą wśród producentów, no bo po co wydawać kasę na poprawienie gry w wersji na PC, skoro można powiedzieć, że do gry zalecany jest pad. Przyznaję jednak że kicz nie jest normą, konsole mają swoje uwarunkowania, więc konwersje są dość specyficzne, ale perełki też się zdarzają.
„Przede wszystkim tempo akcji musi być wysokie od samego początku” – jeżeli tak będzie naprawdę to nie kupuję, choć jestem fanem Crysisa.|Nie chcę żeby z tego zrobiono głupie, beznadziejne i strasznie napakowane efektami nie wiadomo po co ? CoD:MW 2 ! Mam nadzieję że będzie się dało grać jako predator-snajper, to wtedy zagram.
jakieś znajome to CDA 5/2010 fragmenty zapowiedzi na przyszłość dawajcie źródła
@marcinaaa – ale jakie źródła?
chyba muszę zainwestować w nowe części do kompa…
To ktokolwiek czeka na nowego crysisa ? Świat mnie zaskakuje.
Ja już mam wątpliwości, czy uda się mu przebić jedynkę. A konsole mnie jakoś zniechęcają, oczywiście nie obrażajcie się, drodzy Konsolowcy.
ee tam remigiusz nie przesadzaj mi sie podoba.A typ gry multiplatformowej mnie troche straszy bo jak na PC bedzie konwersja z konsoli to bedzie cienko
Mam w miare nowy komp a coś czuje, że już na full nie pogram. Kocham cię Crysisie dzięki tobie musimy kupować nowe części do naszych blaszaków!