Remedy: „Decyzja o anulowaniu PC-towej wersji Alana Wake´a nie należała do nas”
W trakcie imprezy Game Developers Conference na panelu zatytułowanym Alan Wake: The Writer Who Made Us Rewrite Our Engine szef studia Remedy, Markus Maki, wraz z programistą Olli Tervo opowiadali o długim, sześcioletnim okresie produkcji gry.
Jak wyjaśnili, Alan Wake miał zostać pierwotnie wydany na trzy platformy: PC, Xboksa 360 i PlayStation 3. Jednak ze względu na umowę z Microsoftem, zrezygnowano z tej ostatniej edycji.
Tworzenie gry głównie z myślą o Xboksie 360 spowodowało pewne problemy techniczne, jako że Remedy do tej pory było głównie studiem PC-towym (obie części Maxa Payne’a na konsole zostały przeniesione przez Rockstar).
Pomimo kłopotów, w tym z zupełnie nowym, autorskim silnikiem, koniec końców ekipa osiągnęła sukces. Jak zaznaczył Maki, Alan Wake wraz ze swoimi dwoma dodatkami DLC po swojej premierze nie wymagał ani jednej łatki.
W trakcie panelu nie poruszono jednak kwestii anulowania wersji PC-towej gry. Redakcja serwisu CVG postanowiła więc zapytać o to szefa Remedy. Jak mówi:
Naprawdę nie mogę o tym mówić. Powiedzmy, że to nie była kwestia problemów technicznych. I decyzja ta nie została podjęta w Finlandii [skąd studio pochodzi].
Odpowiedź ta jest dość zaskakująca, szczególnie, że ponad rok temu twórcy twierdzili, że głównym powodem nie wydania Alan Wake’a na PC był brak „mocy przerobowych”. Oskari Hakkinen z Remedy wyjaśnił wówczas, że studio jest niewielkie, zaledwie 50-osobowe, dlatego wolało się skupić wyłącznie na wersji na Xboksa 360.
Z drugiej strony, nie powinniśmy się dziwić, że Microsoft chciał w jak największym stopniu promować swoją platformę, blokując wydanie jednego z ważniejszych exclusivów na komputery.
Czytaj dalej
-
Obsidian wie, że chcemy Fallouta: New Vegas 2, ale woli rozwijać...
-
Już nie potrzebujesz PS5, by grać na PlayStation Portal. Cloud streaming trafił...
-
MindsEye pozbywa się otwartego świata i usiłuje dokonać rebrandingu. Kontrowersyjna...
-
Poradnik przetrwania w świecie Metroid Prime 4: Beyond. Nowy zwiastun...
44 odpowiedzi do “Remedy: „Decyzja o anulowaniu PC-towej wersji Alana Wake´a nie należała do nas””
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Alan Wake, ostatnia produkcja studia Remedy, została wydana w ubiegłym roku na Xboksie 360. Początkowo gra miała trafić także na PC-ty, ale anulowano tą wersję. Przedstawiciel firmy zdradził, że nie była to decyzja podjęta przez jego ekipę.
No i po co tą sprawę jeszcze komentują? 90% graczy na PC włącznie ze mną już zapomniała o tej grze, że niby kiedyś tam miała wyjść na PC..
Wielka szkoda, miło by było, gdyby Remedy dopieściło graficznie swoją produkcję i wydało ją też na PC. W końcu sprzedaż nie była za wysoka. Ale w końcu Microsoft to Microsoft…
@Marcines dokładnie 🙁
Wiecie jak się coś takiego nazywa? „Games for Windows”. Gra na PC byłaby 2x tańsza, co mogłoby skusić graczy posiadających X360 oraz mocne kompy. Dawno temu przestałem płakać nad olewaniem PC. I tak przeważnie nie warto.
Właśnie skończyłem Alana Wake na x360 i gierka jest wyśmienita Fabularnie
Wow. faktycznie nie było do Alana żadnego patcha. Nie zauważyłem tego. No czyli dopracowana gra
Tytułów na PC mi nie brak. I tak nie idzie tego wszystkiego ogarnąć. Tak więc fajnie by było jak by Alan na PC się pojawił ale rozpaczać nie było po co bo jest w co grać 🙂
Z perspektywy czasu wydanie gry na Xa była błędem co pokazała sprzedaż… Bo nie wierzę, że jeśli ta gra miałaby gameplay jaki ma na konsoli, i wyglądała tak jak miała nie sprzedałoby się na PC… Ale decyzja została podjęta i tego już nie cofną. Tylko… Po co o tym przypominać skoro jeszcze kawał czasu przed premierą gry przestałem żałować jej braku (chociaż nie mówię, że bym nie pograł)
@baalnazzar dokładnie tak
musiałbym dużo brzydkich słów na temat microsoftu napisać, tyle lat czekanai na tę grę na PC – a nie mam zamiaru robic im tej przyjemosci i kupowac dla alana Xboxa
„problemy techniczne” rozumiane jako „xbox-owi trzeba ex-a i m$ tupie nóżkami”
Bla, bla, niech lepiej coś powiedzą o Alanie Wake’u 2, a nie się tłumaczą z tej wersji pecetowej. Równanie jest proste, Microsoft wydaje tę grę, Sony ma ostatnimi czasy mocniejsze exy na PS3, X360 potrzebuje takich tytułów jak Alan (który jest znakomitą grą), żeby zachęcić graczy. Mnie właśnie AW zachęcił, kupiłem w zeszłe wakacje xpudło i jestem dziełem Remedy zachwycony.
To to miało wyjść na PC? Aha. Trochę szkoda. *wraca do Heart Gold*
Brak mocy przerobowych pieca, ciekawe kto im w te bujdy uwierzył, a tak poza tym who cares, juz dawno o Alanie zapomniano ;]
PC rzondzi i jest słuszną drogą a konsole śmierdzom. Złamałem system! odwróciłem kolejność.Jestem w stanie zrozumieć promowanie własnego systemu z punktu widzenia twórcy konsoli ale szlag mnie trafia z perspektywy gracza pecetowego.
@Sciass: no tak, ale do M$ także należą systemy Windows na którym mamy także takie rzeczy jak DirectXy itp 😛 też mógłby to wypromować 😀
Trzy świetne gry (Alan, Read Dead Redemption i Heavy Rain) nie wyszły na PC. reszty mi nie szkoda. Ale myślę, że i po tych płakać nie będę – i tak mam zapasy (Świąteczne promocje na Steam + Cdaction) tytułów większe niż jestem w stanie przerobić 😛 |A może kiedyś sprawie sobie i konsolę? Ale raczej poczekam na next-gen – może będą stare tytuły chodzić…
@Kricz 0.o … prowokujesz ;/ na razie nikt nie poruszył tematu „console sux” i niech tak zostanie, ponarzekajmy za to na m$ że trwoni takie fajne tytuły na promocję swojej platformy
@r4plez|Zwrot „moce przerobowe” odnosi się raczej do liczebności studia a nie do możliwości współczesnych PC. ;P
Do dzis nie moge przebolec tego 'exclusive’a’ bo pokazuje dobitnie, jak bardzo M$ ma nas wszystkich w dupie. Czy ktos oprocz mnie pamieta, ze jednym z glownych feature’ow Visty miala byc TA GRA?! BA! Miala korzystac z DirectX10! Za kazdym razem jak widze ten tytul, zbiera mi sie na wymioty i chociaz mam X’boxa, nigdy nie rozwazalem kupna tej gry.
Oczywiscie miliony osob ktore kupily Windows XP/Vista/7 dla Microsoftu sie nie licza 🙁 |Moze chociaz ktos kiedys zrobi konwersje albo np. Remedy bedzie robic Alan Wake 2 na PC.
@Professor00179: nie zapominajmy o zaawansowanej obsłudze wielu rdzeni i tego, że miała być na długie lata jednym z najlepszych benchmarków… Cóż… Trudno…
@Professor – Nie rozumiem. Nie lubisz Microsoft, ale masz ich konsolę. Z drugiej jednak strony z powodu tej samej niechęci do MS rezygnujesz z jednej z najlepszych gier na X360? Dude. -.^
Imho dobrze by było pecetowcy majączego załowac gra jest autentycznie genialna. W moim przekonaniu najlepsza gra ever. Już na Xboksie grafika ryje beret na PC mogłoby by fantastycznie.
Najgorzej mnie wkurza kiedy z powodu excusivów i piratów niewydaje się gry na głównych platwormach a przeciesz alana weaka morzna spotkać przerobionego na pc (nie orginał).
@Professor: Zdajesz sobie sprawę, że kupując DOWOLNĄ grę na X360 zasilasz konto Microsoftu? Myślisz, że różnica cen pomiędzy konsolowymi grami a pecetowymi bierze się z powietrza? Część zysku idzie do Microsoftu/Sony/Nintendo. I dlatego każda z tych firm stara się, by jego platforma była najfajniejsza, a czyni to m.in. przez exclusivy.
@mafiozo – ty lepiej słownik przejrzyj, a nie za gry się bierzesz.
To nie piractwo na PC, ale właśnie maksymalizowanie zysków ze sprzedaży konsol doprowadza do anulowania edycji komputerowych. Jakby tego nie robili, to kto by kupował te pudełka, skoro sprzęt do PieCa jest i tak tani. Ludzie się rzucili na konsole łykając te bzdury o upadku PC. Jakby nikt nie zdradził naszego blaszaka to by nadal wydawano obecne konsolowe exclusivy na kompa.
@Friston- zdajesz sobie sprawe, ze po prostu nie kupilem TEJ GRY? Tu nie chodzilo o to, zebym nie dawal kasy dla M$ tu chodzilo o zasade, ze jesli firma mnie rozczarowuje, to rezygnuje z jej produktu. Nie dorabiaj do tego wlasnych teorii, jezeli nie rozumiesz DLACZEGO nie kupilem czegos, lub dlaczego w ogole nie kupuje gier na Xboxa to zapytaj (nawiasem mowiac konsola bardzo mnie rozczarowala i teraz sciaga kurze).
Notabene, moze i AW byl robiony glownie przez Remedy, ale takze M$
yyy z niczym mi się nie kojarzy ten tytuł nie będę płakał po nim papa Alan udław się xboksem hihi;)
@Eliroth- Oj tam spier****. Po prostu ograniczy i kaze sobie za to placic, ostatnio dochodze jednak do wniosku, ze taki M$ jest lepszy niz Apple (w niektorych przypadkach). Gdyby Apple wydawal Windowsa, to mielibysmy 'nowa generacje’ co 6 miesiecy. Ostatnio nauczycielka tanca w mojej szkole zadzwonila do iTunes, zeby przeslac swoje aplikacje z Iphone’a na laptopa… Co sie okazalo? Ze poniewaz minal niecaly rok od wydania jej modelu, oni juz ta generacja sie nie zajmuja…
Chętnie bym pograł w Alana, tak samo jak w Fable II… Ale Microsoft zawsze musi cos roz[beep]ić :
Alan Wake to bardzo dobra, pod każdym względem dopracowana gra. Przeszedłem ją 3 razy i mi się nie znudziła.
Yebać exklusivy, ograniczają normalne granie. A firmy niech się teges, skoro liczba graczy jest u nich niżej niż kasa z gier.
Przecież to było jasne, od początku było wiadome że to MS kazał nie wydawać na PC, bo Sony miało zaplanowane sporo exów na rok a oni nie. A Remedy nie może tego otwarcie powiedzieć bo im z Redmont nie pozwalają. Ot całą filozofia.
Szkoda moja najlepsz gra na x-boxa a konsolke sprzedalem liczylem ze wkoncu ze wyjdzie na pc tak jak i red ded repdetation
„Z drugiej strony, nie powinniśmy się dziwić, że Microsoft chciał w jak największym stopniu promować swoją platformę, blokując wydanie jednego z ważniejszych exclusivów na komputery.” – no nie wiem. Na świecie jest miliard PC’etów, z czego tylko niewielki ułamek działa na innym niż Windows systemie. Nie wiem co jest bardziej platformą Microsoftu – pewne pół miliarda PC’etów (nawet jeśli połowa jedzie na piratach) czy 40 milionów konsol?
ale… przecież… PC = Windows =… Micro-… soft… Aaaaaaaaah, mam dosyć. Idę spać
To, że decyzja nie należała do Remedy nie jest dla mnie zaskoczeniem. Microsoft wręcz na bezczelnego zaczyna szukać ekskluziwów.
Mi tam nie podoba się żaden ekskluziw. Ani na PS3, ani X360, ani PC. No może poza Forzą i Gran Turismo… jedyne ciekawe „eksy”.
@Chapka – ale z tego pół miliarda „Windowsowców” gra tylko część…
Tajemnica XXI wieku, tylko pecetowcy narzekają na exclusive’y.