Crytek: Teraz zwalniamy i pozbywamy się oddziałów!
Twórcy Crysisa zamykają większość swoich studiów.
Dwa lata temu niemiecki Crytek doświadczył sporych turbulencji. Plotkowano, że firma znajduje się na skraju bankructwa, a choć pogłoskom o kiepskiej kondycji finansowej sukcesywnie zaprzeczano, pracownicy firmy narzekali na łamach GameStara na kiepską organizację prac nad Ryse: Son of Rome oraz opóźnienia w wypłatach wynagrodzenia. W efekcie anulowano sequel Ryse'a, a kilkudziesięciu developerów pożegnało się z kilkoma oddziałami studia. Do chóru krytyków szybko dołączyła brytyjska filia (odpowiedzialna za Homefront: The Revolution), którą ostatecznie sprzedano Deep Silver.
Problemy ponoć zażegnano. Studio skupiło się wówczas na mniejszych produkcjach F2P (Arena of Fate, Warface) i grach VR-owych (The Climb, Robinson: The Journey). Wygląda jednak na to, że taka "restrukturyzacja" nie przyniosła spodziewanego rezultatu. Jak sugerują liczne źródła, od ostatnich sześciu miesięcy producent znów miał problemy z regularnym wypłacaniem pensji, czego efektem była fala odejść. Developer, w szczytowym okresie zatrudniający ponad 700 ludzi, postanowił "skupić się" na studiach we Frankfurcie i Kijowie, które zajmą się rozwojem CryEngine'u i jakimiś niezapowiedzianymi jeszcze projektami. Oznacza to oderwanie od Cryteka oddziałów w Szanghaju, Seulu, Stambule, Budapeszcie i Sofii (warto wspomnieć, że w 2014 pozbyto się Crytek UK i Crytek USA).
Jak czytamy w oficjalnym oświadczeniu:
Dziś Crytek nakreślił serię zmian w swoich przyszłych planach biznesowych i w efekcie skupi się na swoich głównych atutach, czyli tworzeniu innowacyjnych gier i narzędzi do developmentu. Częścią tych zmian jest koncentracja na studiach we Frankfurcie i Kijowie oraz kontynuacja produkcji najważniejszych marek. Cryengine pozostanie rdzeniem strategii Cryteka (...) Wszystkie inne studia developerskie nie będą dalej częścią Cryteka i kierownictwo wdrożyło już plany zabezpieczenia posad, zapewnienia bezproblemowych zmian oraz stabilnej przyszłości.
Avni Yerli, współzałożyciel firmy, podziękował byłym kolegom za owocną współpracę i zapewnił, że planowane posunięcia zapewnią Crytekowi stabilność finansową.
Obecnie Crytek pracuje nad kolejnym F2P (Hunt: Horrors of the Gilded Age). Niewykluczone, że zmiany pozwolą skupić się na produkcji większego tytułu – Crysisa 4 lub kolejnej odsłony TimeSplitters.
Czytaj dalej
Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.