15
10.05.2017, 11:40Lektura na 3 minuty

Steam tłumaczy system rekomendacji

I zapowiada, że wkrótce odsłoni szachrajstwa niektórych użytkowników.


Mateusz Witczak

System steamowych rekomendacji doczekał się właśnie korekty, ponadto – jak czytamy w tym miejscu – sklep ma plany na rozwinięcie pomysłu.

Autorzy wpisu tłumaczą, że Steam dzieli swoich użytkowników w oparciu o rozmaite kryteria:


Gracze wysoce zaangażowani w społeczność i dyskusje wokół gier oraz tacy, którzy w ogóle nie są tym zainteresowani. Gracze, którzy przeglądają sklep w poszukiwaniu gry oraz tacy, którzy od razu wiedzą, co chcą kupić. Gracze, którzy odwiedzają sklep raz w miesiącu, a tacy, którzy robią to nawet wiele razy dziennie. Gracze zainteresowani zakupem tylko największych tytułów oraz ci poszukujący ukrytych perełek. Gracze chcący zapoznać się z tytułami we wczesnej fazie rozwoju i pomóc twórcom go kształtować.  Gracze szukający w grach konkretnej cechy, np. rodzaj rozgrywki, obsługiwane technologie, wsparcie dla ich ojczystego języka itd.


Podobna klasyfikacja dotyczy również developerów:


Twórcy największych serii z rzeszą oddanych fanów oraz twórcy ledwo znani, lecz posiadający grę, która byłaby hitem, gdyby trafiła do mas. Twórcy gier skierowanych do dedykowanej niszy odbiorców. Twórcy, którzy chcą uzyskać wsparcie ze strony społeczności w ramach wczesnego rozwijania gry.


Valve chce dotrzeć ze swoim przekazem do wszystkich ww. grup. Mając świadomość, że liczba możliwych do zarekomendowania tytułów jest ograniczona, analitycy opracowali algorytm, którego zadaniem jest odgadnięcie, jakież to gry mogą nas szczególnie zainteresować. W zakładce "wyróżnione i rekomendowane" pojawiło się krótkie objaśnienie, ot – platforma poleca nam jakieś dziełko przez wzgląd na to, że dotychczas dobrze bawiliśmy się przy produkcjach z określonymi tagami albo ze względu na wysokie oceny użytkowników, rekomendacje kuratorów tudzież polecanki znajomych.


Nowa sekcja powinna pomóc wam zrozumieć, czy według Sklepu Steam gra, którą widzicie, jest warta polecenia. Opinie waszych znajomych i kuratorów mogą pomóc w tworzeniu przejrzystszych rekomendacji. Jednocześnie jeżeli Sklep poleci wam coś, czym nie jesteście zainteresowani, będziecie mogli zobaczyć, gdzie popełnił on błąd i podzielić się tą informacją z nami.


– czytamy w odezwie.

Ponadto sklep obiecuje, że w najbliższych wpisach podzieli się z nami zakulisowymi informacjami na temat nadużyć, jakich dopuszczają się nieuczciwi użytkownicy. No i uzasadni wprowadzenie opłaty Steam Direct (płatność, która ma ukrócić zalew groszowego badziewia. Z drugiej strony: jej wysokość może stanąć ością w gardle mniejszym developerom. Więcej o sprawie możecie przeczytać w CDA 05/2017, w tekście "Steam Direct: zapłać i wejdź", na okoliczność którego podpytaliśmy o kontrowersyjny pomysł kilku niezależnych developerów). 

PS: Całkiem niedawno Valve zapowiedziało zmiany, które nie przypadną do gustu handlarzom tanimi kluczami.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3463

Obserwujących21

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze