Far Cry 5: Są pierwsze recenzje
Dotychczasowe oceny sugerują, że nie mamy przed sobą nowego mesjasza, ale tytuł bardzo przyzwoity – i owszem.
W momencie publikacji newsa wersje na PS4 i PC zatrzymały się na Metacriticu na 81%, edycja na XBO może się zaś poszczycić średnią rzędu 89%.
Tradycyjnie rzućmy okiem na reakcje najważniejszych mediów:
Jednym z orędowników tytułu jest Kai Powell z Wccftech. Docenia on zmianę scenerii, możliwość szybszego (w stosunku do poprzedniczek) odblokowania całego świata gry, obecność najbrutalniejszych i najbardziej szalonych antagonistów w całej historii cyklu oraz sposobność do rozegrania w co-opie całej kampanii (w „czwórce” można było zaliczyć w ten sposób jedynie specjalne sekwencje). In plus traktuje uproszczenia systemu progresji i craftingu. Recenzent dostrzega również potencjał „imponującego” edytora, pozwalającego stworzyć nowe poziomy i misje.
Far Cry 5 nie wydaje mi się reformacją formuły, która sprawdza się dobrze od lat, ale raczej przechrzczeniem jej na coś nowego. Ubisoftowi trudno byłoby zmazać grzechy gier z otwartymi światami (...) ale niezależnie od tego, czy zamierzasz odbyć podróż do Hope County sam, czy z przyjaciółmi, idylliczna sceneria tak mocno kontrastuje z akcją, że nie da się przejść obok tego Far Cry’a i pominąć go.
Chris Jecks z Twinfinite też wyraża entuzjazm (chociażby względem kooperacji i fantastycznego odwzorowania Montany), ale ma kilka drobnych uwag (długie ekrany ładowania, sporo fetch questów). Jak większość krytyków, punktuje, że...
Far Cry 5 to dokładnie to – więcej Far Cry’a. Jeśli nigdy nie byłeś fanem serii, nie zrobi nic, byś zmienił zdanie. Jeśli pokochałeś odbijanie posterunków i wysadzanie rzeczy w Himalajach, polubisz te same czynności w Hope County.
Justin Clark ze Slant Magazine porównuje setting gry (władzę w sporej części Montany przejęli zeloci, których podporządkował sobie samozwańczy mesjasz) do Outlasta II. Jak jednak twierdzi, o ile horror Red Barrels nie był przesadnie subtelny w ukazywaniu skutków religijnego fanatyzmu, shooter Ubików razi zarówno komiksową estetyką, jak i „brakiem odwagi, by powiedzieć cokolwiek, co odnosi się do bardzo realnych problemów”. Ogółem – twierdzi krytyk – gra niewiele różni się od poprzedniczek, a już zwłaszcza od poprzedniej numerowanej odsłony. Drobne usprawnienia (brak konieczności wspinaczki na wieże radiowe) idą w parze z kilkoma krokami do tyłu (bo – argumentuje – cóż nam po możliwości wezwania niedźwiedzia grizzly, gdy w „czwórce” jechaliśmy na grzbiecie słonia, mając u boku tygrysa szablozębnego?).
Naszą recenzję Far Cry’a 5 przeczytacie w nadchodzącym CDA 05/2018. Po cichu zdradzę, że gem nieco zaniży średnią ocen.
Czytaj dalej
Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.