94
5.04.2019, 16:00Lektura na 2 minuty

Komisja Europejska: Steam i wydawcy gier łamią prawo UE

Dla polskiego gracza to smutna wiadomość, bo (prawdopodobnie) zapłaci on więcej za niektóre klucze aktywacyjne.


Mateusz Witczak

Od grudnia zeszłego roku, na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE, na terenie Unii zabronione jest tzw. geoblokowanie. Słowem: sytuacja, w której jakiś towar lub usługa są dostępne tylko w niektórych państwach członkowskich bądź są oferowane we wszystkich, ale w różnych cenach.

Już dwa lata temu Komisja Europejska zwróciła w tym kontekście uwagę na problem z naszego poletka, a mianowicie: na blokady regionalne kluczy do gier. Pewnie nieraz zetknęliście się z sytuacją, w której steamowa wersja tytułu jest dostępna taniej... ale tylko dla użytkowników z określonych rynków. KE udało się wówczas ustalić, że Steam ma umowy z pięcioma wydawcami (Bandai Namco, Capcom, Focus Home Interactive, Koch Media, ZeniMax), na mocy których ci oferują tańsze kopie gier Polakom, Słowakom, Czechom, Węgrom czy Litwinom, a droższe: Francuzom, Włochom i Niemcom. Chyba wszyscy mieliśmy nadzieję, że sprawa rozejdzie się po kościach, bo jeżeli nastąpiłoby ujednolicenie cen – raczej by je nam podniesiono.

Uruchomione wówczas postępowanie znalazło jednak dalszy ciąg. Na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej pojawiła się właśnie informacja prasowa, zgodnie z którą KE poinformowała Valve oraz wspomnianych wydawców, że ich ustalenia naruszyły europejskie prawo. Margrethe Vestager, unijna komisarz ds. konkurencji, tak skomentowała sytuację:


Na prawdziwym jednolitym rynku europejscy konsumenci powinni mieć prawo do kupowania i grania w wybrane przez siebie tytuły niezależnie od tego, który z krajów UE zamieszkują. Nie należy zabraniać konsumentom zakupów po atrakcyjniejszej cenie w innym państwie członkowskim.



Według wstępnego stanowiska Komisji Europejskiej Valve i pięciu wydawców naruszyło art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zainteresowani zostali wezwani do odpowiedzi na zarzuty KE.

Więcej o sposobach, w jakie Unia Europejska wpływa na życie graczy i odbiorców nowych technologii, przeczytacie w nadchodzącym wydaniu CD-Action (05/2019), w artykule „Europa da się lubić, ale...”.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze