Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Sony patentuje technologię śledzenia wzroku w goglach VR, możliwy olbrzymi skok wydajności renderowania [WIDEO]

Wokulski czwartek, 11 kwietnia 2019, 16:04 News

Jeśli technologia faktycznie znajdzie zastosowanie w nadchodzącym PlayStation VR 2, jego przewaga nad tradycyjnymi ekranami będzie olbrzymia.

Pomysł ujrzał światło dzienne kilka dni temu, kiedy to amerykański urząd patentowy zaktualizował swoją bazę danych, i dotyczy śledzenia wzroku gracza używającego headsetu rzeczywistości wirtualnej. Nietrudno powiązać ten patent – choć to na razie tylko domysły – z nadchodzącym PlayStation VR 2, które, nawiasem mówiąc, może być bezprzewodowe.

Wiadomość o potencjalnym śledzeniu wzroku w PS VR 2 jest elektryzująca z pewnego nieoczywistego powodu. Rozwiązanie to pozwoli nie tylko na usprawnienie sterowania grą czy stawianie wzrokiem znaczników na mapie. To wręcz Święty Graal producentów gogli, umożliwi bowiem zastosowanie foveated renderingu, w którym komputer lub konsola renderuje w pełnej rozdzielczości jedynie te fragmenty obrazu, na których skupiamy nasze oko, podczas gdy resztę pola widzenia wypełniają podbite przez AI, nieco niewyraźne tekstury. Jak twierdzą inżynierowie Oculusa, którzy przedstawili tę koncepcję w 2016 roku, układ graficzny przetwarza dzięki temu nawet o 95% mniej pikseli, niż musiałby przy tradycyjnym monitorze. Dobrze obrazuje to poniższe porównanie, przedstawione na konferencji Oculusa. Po lewej stronie widzicie obraz, który faktycznie został przetworzony, zaś po prawej – uzupełniony przez AI.

Śledzenie wzroku jest już dostępny na rynku, ale stosuje się je w nielicznych, drakońsko drogich, profesjonalnych goglach. Oznacza to, że jeśli Sony zdoła w jakiś sposób wprowadzić je do rozsądnie wycenionego headsetu, staniemy się świadkami przełomu. Moc konsoli pozwoli na renderowanie grafiki VR znacząco wyprzedzającej oprawę gier przygotowanych z myślą o tradycyjnych monitorach. Tym samym może dojść do poważnej zmiany układu sił na linii PlayStation-PC. O ile z konsolami sprawa jest prosta, to w świecie pecetów takie trzęsienie ziemi nastręczy wielu problemów. Co z mocnymi kartami graficznymi, które nie będą już tak potrzebne, oraz ich producentami? Co z użytkownikami monitorów? Czy zaczną powstawać gry AAA, których nie uruchomi się bez gogli VR?

Zanim zaczniemy pogrążać się w przemyśleniach, pamiętajmy że to jedynie patent, który może nie znaleźć zastosowania przez długi czas... albo i nigdy. W tym przypadku na przeszkodzie stoi głównie zaawansowanie technologii oraz jej koszt dla producenta. Niektóre rozwiązania są również zaklepywane „na wszelki wypadek”. Niech za przykład posłuży tu niesławny patent Microsoftu, dzięki któremu Kinect mógłby sprawdzać, ile osób ogląda jednocześnie na Xboksie płatny streaming – gdyby było ich zbyt wiele, konsola zażądałaby dopłaty.

Jeśli jesteście ciekawi szczegółów technicznych foveated renderingu, poniżej umieszczamy fragment konferencji Oculusa.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: PlayStation,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
piątek, 12 kwietnia 2019, 9:23   CormaC
@Centek96 Sony opatentowało nie samą ideę śledzenia wzroku, tylko sposób realizacji, konkretną technologię.
czwartek, 11 kwietnia 2019, 23:40   Centek96
Opatentowali?! Jakim cudem? Przecież to jest stosowane, a sama technologia jest wojskowa. Nie mówiąc już o tej konferencji Oculusa, która miała duży rozgłos.
czwartek, 11 kwietnia 2019, 16:20   aleksdraven
Ogólnie nie trzeba AI bo już Variable Rate Shading to robi, ale mimo wszystko trzeba to dobrze dopasować do oka by nie wkurzać wzroku jakimiś zniekształceniami na peryferiach. Ponadto śledzenie oka musi być bardzo szybkie.

O autorze

Wokulski

Podobne newsy

PlayStation: Sprawdźcie, z jakimi grami spędziliście najwięcej czasu w 2019

News
wtorek, 14 stycznia 2020

playstation-sprawdzcie-z-jakimi-grami-spedziliscie-najwiecej-czasu-w-2019 Do tego możecie zobaczyć, jaka jest wasz ulubiony czas na korzystanie z konsoli lub ile trofeów zdobyliście w tym roku.

Komentarzy:
16

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Twoja cotygodniowa dawka przekąsu.

Komentarzy:
2

…czyli growe podsumowanie zeszłego tygodnia. Wstydliwe, ale tylko częściowo.

Komentarzy:
8

Dawno, dawno temu w naszej galaktyce, w czasach, gdy kieszonkowe kalkulatory z wyświetlaczem LCD zdawały się nam szczytem technogadżeciarstwa, młody i obiecujący reżyser George Lucas stworzył „Gwiezdne wojny”. I odtąd nasz świat nie był już taki sam. W 40 lat później nadal czujemy dreszcze, słysząc temat przewodni filmu...

Komentarzy:
8

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z