Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITCyberpunk 2077: Demo z E3 2018 miało być „prawie w całości fałszywe”. Część developerów zakładała, że gra wyjdzie w 2022

Witold poniedziałek, 18 stycznia 2021, 9:53 News

Prace nad grą nie przebiegały podobno tak płynnie, jak liczyła na to firma.

Do końca gehenny CD Projekt wciąż jeszcze daleko. Cyberpunk 2077 w momencie premiery zdecydowanie nie spełniał oczekiwań pod względem technicznym, szczególnie na starszych konsolach, i konsekwencje tego będą się ciągnąć za studiem jeszcze długi czas. Bezprecedensowe usunięcie gry z PS Store'a czy pozwy zawiedzionych inwestorów zdecydowanie atmosfery wokół tytułu nie poprawiały, ale po kilku aktualizacjach sytuacja wydawała się powoli uspokajać. Oliwy do ognia dolały jednak przeprosiny, jakie wystosował do graczy Marcin Iwiński. Stwierdził w nich, że „testy nie ujawniły wielu błędów”, co zostało odebrane jako próba zrzuczenia odpowiedzialności na dział QA.

Jason Schreier z Bloomberga porozmawiał o produkcji z ponad 20 pracownikami CD Projektu (część z nich odeszła w trakcie prac nad Cyberpunkiem). Wnioski z wywiadów są takie, jak moglibyście się spodziewać: gra powstająca od „późnego 2016” trafiła na rynek zdecydowanie za wcześnie. Gdy na E3 2019 firma zapowiedziała premierę na kwiecień ubiegłego roku, developerzy zastanawiali się, jakim cudem zespół ma zdążyć w tak krótkim czasie. Rozmówcy Schreiera przyznali, iż oceniając dotychczasowe postępy, spodziewano się raczej debiutu w 2022.

Cyberpunk doczekał się więc szeregu cięć, ale nawet to nie wystarczyło, by liczące ponad 500 osób studio (w porównaniu do zrzeszających dwukrotnie więcej największych konkurentów) było w stanie poradzić sobie z produkcją. Szczególnie że twórcy skarżyli się też na problemy organizacyjne, co oczywiście skutkować musiało crunchem. Adrian Jakubiak, były programista dźwięku w CD Projekcie, pracował nawet 13 godzin dziennie (choć nie był to jego rekord) – i, jak mówi, nie był wyjątkiem w firmie.

Doszło do tego, że demo z E3 2018 (wtedy pokazywane jedynie dziennikarzom, świat zobaczył je parę miesięcy później podczas Gamescomu) miało być „prawie w całości fałszywe”. W tamtym momencie studio wciąż nie miało gotowych podstawowych systemów rozgrywki, więc wiele pokazanych na wideo rzeczy później po prostu zniknęło. Jak developerzy mówili Schreierowi, mieli poczucie, iż prace nad demem były stratą miesięcy, które powinni przeznaczyć na tworzenie gry.

Problemy z produkcją miały zacząć się już na samym początku całego procesu. Silnik gry tworzono równolegle z nią samą, co znacząco spowolniało prace. Zdaniem rozmówców Schreiera wyglądałoby to zupełnie inaczej, gdyby zespół odpowiedzialny za engine dostał kilka miesięcy przewagi. Niefrasobliwość firmy dobrze obrazuje odpowiedź na pytanie, jak studio ma poradzić sobie z tak złożonym projektem w tak krótkim czasie: „Ogarniemy to po drodze”.

Dowiedzieliśmy się także o sporach co do tego, jak powinna wyglądać sama gra. Reżyser – Adam Badowski – miał pewną wizję, z która nie zgadzali się niektórzy najważniejsi pracownicy z zespołu odpowiedzialnego za Wiedźmina 3. W wyniku tych różnic CD Projekt opuścić miało nawet kilka osób.

Kwestia konsol była drażliwa od samego początku. Firma chciała zdążyć z premierą Cyberpunka przed pojawieniem się nowej generacji na rynku. Część inżynierów informowała także zwierzchników, że tytuł będzie zbyt złożony, by działać na PS4 i Xboksie One. Kierownictwo odrzucało jednak podobno ich obawy.

Nieprzewidziane problemy sprawiła także pandemia. Pracujący w domach twórcy nie mieli dostępów do devkitów konsol, siłą rzeczy stykali się więc jedynie z pecetową wersją gry. Według rozmówców Schreiera gdy zbliżała się premiera, wszyscy w studiu mieli wiedzieć, że produkcja potrzebuje jeszcze więcej czasu na dopracowanie. Decyzja została jednak podjęta, a trzytygodniowe opóźnienie debiutu na ostatniej prostej to wciąż było zdecydowanie za mało.

Choć sam CD Projekt odmówił komentarza, do kilku zarzutów z artykułu Bloomberga odniósł się Adam Badowski.

Reżyser twierdzi, że słynne demo nie było wcale fałszywe i przedstawiało ówczesny stan produkcji (a raczej pewnego jej wycinka). Jak mówi, znikające elementy gameplayu to normalna część procesu tworzenia gier i nie należy się dziwić różnicami między wersją sprzed dwóch lat a tą, która ostatecznie trafiła na sklepowe półki. Badowski nie jest też przekonany, czy większość zespołu była pewna, że premierę należy przełożyć.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
środa, 20 stycznia 2021, 7:54   Wzburzony
Zawsze mozemy udawac ze to gra roku bo fabule ma niezla.
wtorek, 19 stycznia 2021, 22:24   Demilisz
@Kugger - w 2020 średnia krajowa wyniosła 5227 brutto. 75% z tego to 3920,25 (też brutto). Netto to daje 3078,33 jeśli nie skończyłeś 26 lat i 2851,33 jeśli masz te 26 lat skończone. Minimalna krajowa w 2020 wyniosła 2600, ale brutto. Netto to 1920,62 zł dla tych, co skończyli 26 rok życia i 2041,62 dla tych, co nie ukończyli. Więc te "ledwo więcej niż minimalna krajowa" to między 930,71 a 1036,71 zł różnicy.
wtorek, 19 stycznia 2021, 21:51   SerwusX
Współczuję testerom, bo sprawdzając tysięczny raz to samo można do głowy dostać.
wtorek, 19 stycznia 2021, 20:02   DaXmAn
@gamingman21, odnosiłem się tylko do wersji PC, która nie tych wszystkich dodatkowych problemów jakie są na starszych konsolach (dlatego w nawiasie napisałem o wersji). Nie wy powiadam się na temat gry na innych platformach, ale domyślam się, że też byłbym sfrustrowany, ze względu na fałszywe obietnice.
wtorek, 19 stycznia 2021, 10:10   jackBronson
@Arthanis
Znam ludzi, co pracują bądź pracowali na stanowiskach lead devów w firmach jak Ubisoft, Creative Assembly, Microsoft czy nawet jacyś podwykonawcy dla Star Citizen i jak najbardziej... pato-branża. Wyzysk niesamowity, ale to już wina samych zainteresowanych; na Twoje miejsce jest miliard innych, co chętnie zejdą z ceny, byleby tworzyć konkretną produkcję.
wtorek, 19 stycznia 2021, 5:13   joeblack1989
A jak pisałem że gra miała w 2016 roku reset to nikt nie wierzył, gdyby była tworzona 8 lat faktycznie to była by dzisiaj piękna, ale widać po trailerze z 2013 że to nie ta sama koncepcja a nieco zmieniona... Wzięli się za cyberpunka po ostatnich dodatkach wiedźmina 3
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 23:38   Arthanis
@Smuggler - tester pracujący w IT (ale nie "w grach", ale dla biznasu) zarabia 2x tyle, przy czym o żadnych nadgodzinach nie ma mowy. A jak nabędzie doświadczenia, pozna parę narzędzi i uzbroi się w certyfikaty, to i 4x tyle nie jest niczym niezwykłym. Nie wiem jak to wygląda w przypadku pato-branży gier, ale chyba nalezy założyć że kontakt ze światłością "twórców" i mozliwość "poklikania w gierkę przed premierą" kompensują w pełni te "nietypowe" godziny pracy i "unikalne" stawki. Syndrom sztokcholmski?
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 22:47   Pompeusz
Yyy, gra wygląda wcale nie bardzo inaczej… wręcz spoko. I gra się podobnie dobrze, przynajmniej na PC. Warto rozważyć spróbowanie. Tym bardziej że kupująć wersję pudełkową gry wspieramy mocno polską gospodarkę. Także podwójnie warto.
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:50   Kugger
@Smuggler A to prawda, byłem przekonany, że patrzę na netto.
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:04   Smuggler
@Kugger ale 2800 (sama w sobie pensja... nieimponujaca) to jedna TROSZKE wiecej niz mimalka, bo ta netto wynosi 2060 zl w 2021.

O autorze

Witold
Naczelny plotkarz cdaction.pl

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Cykliczne wydarzenie Valve trwało od 3 do 9 lutego, a że kapnęłam się w ostatniej chwili, nie ograłam nawet połowy tego, co miałam w planach.

Komentarzy:
12

Chodź, pójdziemy razem na spacer.

Komentarzy:
7

Wyczerpującą odpowiedź znajdziesz w ostatnim podlinkowanym klipie. (Ale i tak warto było!).

Komentarzy:
4

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z