8
21.12.2022, 11:15Lektura na 2 minuty

Branża w 2022: Prawie nie kupujemy gier w pudełkach, mobilki trzymają się mocno

W 2022 roku globalna branża gier zarobiła ponad 184 mld dolarów. Serwis GamesIndustry.biz przytoczył ciekawostki z mijających miesięcy.


Jakub „rajmund” Gańko

Opinie co do tego, jak wyglądał 2022 rok w świecie gier, są nawet bardziej podzielone niż zwykle. Najlepiej to widać w naszym podsumowaniu z CD-Action 1/2023, gdzie nie brakowało głosów, że w sumie niewiele ciekawego się wydarzyło i jakichś szczególnie wybitnych gier też brakowało. Teraz przyszła pora na przyjrzenie się konkretnym liczbom, które przytoczył serwis GamesIndustry.biz.

Najważniejsza z nich to 184,4 mld dolarów – właśnie tyle zarobiła branża gier w minionych 12 miesiącach, co stanowi 4,3-procentowy spadek w porównaniu do ubiegłego roku. Na wynik ten złożyły się następujące składowe:

  • 92,2 mld dolarów (50 proc.) to gry mobilne;
  • 51,8 mld dolarów (28 proc.) to gry na konsole;
  • 38,2 mld dolarów (21 proc.) to gry na PC;
  • 2,3 mld dolarów (1 proc.) to gry w przeglądarce.

Największy spadek zanotowały właśnie te ostatnie (-16,7 proc. w stosunku do 2021 roku). Jedynie gry na PC zanotowały nieznaczny wzrost (1,8 proc. r/r).

Bardzo ciekawe są również wyliczenia dotyczące form dystrybucji. Okazuje się, że w 2022 roku za aż 94,2 proc. przychodu odpowiadały sklepy cyfrowe. Pudełka stanowiły zaledwie 5,8 proc, a jeśli spojrzymy na pecetowe gry: tylko 2 proc. Nieco lepiej prezentuje się sytuacja tradycyjnej dystrybucji na konsolach, gdzie odpowiadała za 28 proc. przychodów.


Najpopularniejsze gry 2022 roku

Wiemy już, że dystrybucja pudełkowa nie odgrywa kluczowej roli na rynku gier, ale niestety to z niej płyną najkonkretniejsze dane i to na nich oparły się zestawienia GamesIndustry.biz dotyczące najchętniej kupowanych gier. Na tej podstawie wiemy, że w mijającym roku najczęściej sięgaliśmy po:

  • w Wielkiej Brytanii: FIFA 23, Call of Duty: Modern Warfare 2 i Pokemon Legends: Arceus;
  • w USA: Call of Duty: Modern Warfare 2, Elden Ring i Madden NFL 23;
  • w Japonii: Splatoon 3, Pokemon Scarlet & Violet i Pokemon Legends: Arceus.

Ponadto najchętniej opisywane gry mijającego roku to:

  1. Elden Ring;
  2. Fortnite;
  3. Genshin Impact;
  4. Call of Duty: Modern Warfare 2;
  5. The Last of Us: Part 2.


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „rajmund” Gańko

Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.

Profil
Wpisów1831

Obserwujących9

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze