CD Projekt zażądał usunięcia moda VR do Cyberpunka. Twórca oburzony: wszystko, co robią modderzy, musi być za darmo

CD Projekt zażądał usunięcia moda VR do Cyberpunka. Twórca oburzony: wszystko, co robią modderzy, musi być za darmo
To bardzo cyberpunkowy dylemat.

Luke Ross, twórca jednego z ciekawszych modów VR do Cyberpunka 2077, otrzymał powiadomienie o naruszeniu praw autorskich i żądanie usunięcia treści z Internetu od CD Projektu Red. Powód? Pobierał 10 dolarów miesięcznie za dostęp do swojego frameworka na Patreonie. Polskie studio uznało więc, że mod to „dzieło pochodne”, którego monetyzować niepodobna. Basta. Koniec wsparcia dla Night City w VR.

Ross nie ukrywa frustracji. W emocjonalnym poście „Another one bites the dust” na Patreonie wyjaśnił, że przez cztery lata ciężko pracował i utrzymywał kompatybilność z każdą aktualizacją gry (w tym dużą wersją 2.0 i dodatkiem Phantom Liberty). Kontaktował się z prawnikami CDPR, z wiceprezesem ds. rozwoju biznesu i nic z tego. Twórca nie szczędził gorzkich słów.

Każde najmniejsze działanie podejmowane przez firmę musi przynieść pieniądze, ale wszystko, co robią modderzy, musi być za darmo.

To nie jest pierwszy projekt Rossa związany z VR i nie pierwszy, który został zamknięty. Twórca spędził długie miesiące nad modem do GTA 5, żeby później otrzymać podobne żądania od Take-Two.

Modder ze szczególną irytacją komentuje korporacyjne myślenie.

To, co naprawdę mnie frustruje, to dwulicowość, z jaką myśli i reaguje korporacyjny umysł.
»Czy rozważacie oficjalną wersję swojej gry na VR?«
»HAHAHA, chyba ci się coś pomieszało, dlaczego mielibyśmy wydawać nasze cenne pieniądze tylko dlatego, że gracze tego pragną, skoro nie ma zwrotu z inwestycji?«
»Czy pozwalacie developerom (modderom – przyp. red.) na to, żeby otrzymali wsparcie finansowe za robienie rzeczy, których wy nie chcecie wykonać?«
»ABSOLUTNIE NIE, nie mamy nic przeciwko, jeśli poświęcają cały swój czas i wiedzę za darmo, ale powinni się wstydzić, jeśli chcą za to wynagrodzenia.«

CD-Action Switch magazyn banner

Rzeczywiście, takie podejście może być irytujące. CD Projekt Red nie skomentował sprawy, ale można sobie wyobrazić, że to nie jest dla niego łatwe. Jeżeli twórcy pozwoliliby każdemu zarabiać na wykupionych przez siebie prawach autorskich do marki (a Cyberpunk 2077 obecnie stanowi ich główne źródło przychodu), to byłoby niezłe zamieszanie. Ale jeżeli ktoś spędza długie godziny nad modem, może warto byłoby rozważyć jakiś wyjątek?

Aktualizacja 20.01.2025: CD Projekt Red odniósł się do całej sytuacji w oświadczeniu – warto je przeczytać.

49 odpowiedzi do “CD Projekt zażądał usunięcia moda VR do Cyberpunka. Twórca oburzony: wszystko, co robią modderzy, musi być za darmo”

  1. Przekazanie setek tysięcy przez zarząd CDPR na kampanie Trzaskowskiego – ok.
    Pobieranie 40zł przez moderna za mod, dzięki któremu może sprzedali dodatkowe dziesiątki tysięcy kopii? – SKANDAL!!!

    • pig_on_the_wing 19 stycznia 2026 o 10:13

      prywatna firma może przekazywać na kampanię wyborczą komu chce, i jest to legalne.
      czy zarabianie pieniędzy na modyfikacji cudzej pracy jest legalne? to już każdy sobie w serduszku musi odpowiedzieć 🙂

      • legalne jest, ale powinno być do pewnego stopnia by nie dochodziło do patologii jak w USA.

    • Ty chyba nie łapiesz nie? Firma zrobiła gre on bezwstydnie zarabia na assetach dając tylko vr.

      • Nie łapie i nie złapie. Jednostki konfereracko podobne bywają intelektualnie nienachalne.

  2. pig_on_the_wing 19 stycznia 2026 o 10:11

    to teraz powiedzmy, że ktoś robi VRowe wydanie CD-Action i pobiera za to 10 zł 🙂

    • Bardziej coś jak, powiedzmy, że ktoś robi czytnik eink i pobiera za to pieniądze, a przecież czytamy na nim CD Action. Brzmi znajomo?

      • pig_on_the_wing 19 stycznia 2026 o 12:25

        Trzymając się tej analogii to czytnik eink w tej sytuacji jest hełmem vr – tylko sprzętem.
        Gdyby cdaction nie oferowało wersji ebookowej to gdyby ktoś ją zrobił i kasował za nią pieniądze w ramach miesięcznego abonamentu na patronajcie – dalej to jest ok rozumiem? 🙂

  3. Racja, ale to jest śmieszne mimo wszystko. Przecież, by ten mod działał, MUSISZ KUPIĆ grę CDPR, czyli oni tylko na tym mogą zarobić. On nie udostępnia pirackie wersji gry. Skoro sam CDPR nie planuje takiej funkcjonalności, to w jaki sposób oni na tym tracą?

    Sprzedaje krzesła. Ktoś zrobi super wygodne oparcia do moich krzeseł i ludzie kupują moje krzesła po to by dokupić do nich te oparcia – Win win?

    • Soft to nie rzecz, sprzedając krzesło tracisz do niego wszystkie prawa- staje się własnością nabywcy.
      Soft jest dalej twój, inaczej po zakupie ktoś mógłby dowolnie powielać, sprzedawać, pożyczać itd.

      Fajnie by było jakby soft był traktowany przez prawo jako rzecz i wyłączony z ochrony praw autorskich, ale nie jest.

  4. BTW w takim razie powinni pozamykać platformy, które pobierają pieniądze za pobieranie modów – nexus mods i ich premium (niby opcjonalne, ale jednak zarabiają na tym tylko dlatego, że developer stworzył grę)

    • Powinni. Tworzenie mogów powinno być od społeczności dla społeczności, a nie biznesem.
      Jesli będzie to jak chińczycy wyczują hajs to zrobią ze sceny moderskiej jesień średniowiecza, tam jest 100 000x więcej programistów, grafików itd.
      Wystarczy, ze wyczują hajsy i będzie atak małymi grupkami po kilka milionów każda.

    • Ty jesteś jakiś nie dojebany jak każda osoba gość zarabia na modzie i studiu się nie podoba a roadster jeszcze gorzej robi wiec xd

      • Też nie do końca. Soft nie jest przedmiotem. Podlega nie tylko prawu handlowemu ale również prawom autorskim zarowno tym zbywalnym (finansowym które należą w tym przypadku do CPR) jak i niezbywalnym (prawo do autorstwa, w tym przypadku kodu, co oznacza że każda linia kodu jest objęta tym prawem i każdy deweloper ma prawo mówić o sobie że jest autorem danego fragmentu kodu w grze) modyfikowanie czyjegoś dzieła bez zgody właściciela praw (cdpr) jest łamaniem prawa autorskiego. Jeśli właściciel praw wyraża zgodę na modyfikowanie jego dzieła, to on określa warunki i zakres dopuszczalnych modyfikacji. Kod gry nie jest dobrem wspólnym i osobiście rozumiem podejście cdpr do tego, zwłaszcza po aferze z płatnymi modami w grach bethesdy. Cdpr jasno określił zasady, „mody? Spoko. Płacenie za mody? Nie ma opcji” nie rozumiem frustracji, nikt nie zmuszał twórcy tego moda do tworzenia. Zrobił to z własnej woli, nikt też nie zabrania twórcy otrzymywać darowizny od innych osób jeśli chcą wesprzeć jego prace, ale zasady zostały określone z góry. Gra jest dziełem samym w sobie jest skończona i podlega wsparciu i modyfikacji ze strony twórców. Pozwolenie na płatne mody to otwarcie furtki do wielu problematycznych sytuacji w której będzie zamieszana również firma. Dlatego w 100% rozumiem czemu cdpr uznał że nie chce się w to mieszać

  5. Smutne to. Probowalem tego LukeRossowego moda i niestety srednio to chodzilo na normalnym sprzecie (3080ti) ale crashe w jednym miejscu mnie zatrzymaly.
    Ciekawe ze w odpowiedzi na to Flat2VR studios wywodzace sie ze slawnego discorda, zaproponowalo CDPR wspolprace w zrobieniu porzadnego moda do CP2077 (wystarczyloby cos jak HL2VR mod)… niestety obawiam sie ze skonczy sie jak zwykle ; )

  6. Zgadzam się, ze mody mają być za darmo.
    Co to wogóle ma znaczyć, że ktoś nie zrobił gry, a chce z niej hajs ciągnać?
    Gdyby CDP nie zareagował powstałaby nowa patologia, a nawet patologia w patologii, gdyż biedniejsi ludzie piraciliby grę i piraciliby moda do niej, abstrakcja.
    Zbroja na konia przeszła, ale to oferował producent gry, a już to jest patologią, ale to jest jego gra i może zrobić co chce, ale mody?

  7. pig_on_the_wing napisał(a):

    Trzymając się tej analogii to czytnik eink w tej sytuacji jest hełmem vr – tylko sprzętem.
    Gdyby cdaction nie oferowało wersji ebookowej to gdyby ktoś ją zrobił i kasował za nią pieniądze w ramach miesięcznego abonamentu na patronajcie – dalej to jest ok rozumiem? 🙂

    I tak, i nie. Nie mam wyrobionego zdania na ten temat (chyba nie jest to obowiązkiem), ale analogia nie jest idealna. Do grania w VR potrzebny nadal jest oryginalny produkt, do czytania CD-A w wersji ebookowej (z Twojego przykładu), już nie. To po prostu piracenie.

    • Trochę inna analogią chyba by sie przydała, masz czytnik – hełm VR, kupujesz CD Action, ale żeby je przeczytać na czytniku to jeszcze obcemu gościowi musisz dopłacić.

  8. Jestem pod wrażeniem CDPRowego stanowiska w tej sprawie. Również uważam że mody powinny być za darmo, nie chcę kolejnej patologii a’la Bethesda albo Rockstar z tymi ich „socjalistycznymi klubami” czy innymi „kreacjami”.

  9. 40 zł za miesiąc to po krótkim czasie wychodzi drożej niż sama gra, za aktualizacje której nie trzeba płacić abonamentu.

    Gość robi płatne mody do najpopularniejszych gier AAA, a potem się dziwi, że właściciele IP je blokują.

  10. CD RED ma racje 🙂 Gosciu chce zarabiac na modzie do CP2077 czyli Cyberpunk robi reklame za free do jego Moda VR. Tak na to patrzcie 😉
    Gosciu zrobil sobie biznes na plecach CD REDA 😀

    albo inaczej : masz PC bez systemu a ja ci sprzedam Windowsa pirackiego za 10 dolcow i bedziesz mogł pykac na PC w gierki…

    • Widzę że czytanie ze zrozumieniem nie jest twoją mocną stroną , raczej jak tak patrzysz to on zapewnił Im dalszą sprzedaż starej gry .

  11. Ich gra ich zasady pytanie czy w grze były jakiekolwiek pliki gry lub silnika jak tak to mogą wszystko nawet pozwać twórcę moda dlatego pytanie laczego w pierwszej kolejności nie chciał się dogadać cdpr przecież redzi po tylu grach srają kasą no przynajmniej firma jako całość pokacał by co udało mu się zrobić ale żadnego kodu źródłowego i może nawet zaproponowali by mu prace jak by wyglądało to dobrze nie ma co iść cichcem na wojnę z korporacjami jak nie ma się konkretów w rękach bo ich prawnicy cię zniszczą i wdepczą w glebę jesteś mały i chuja wart. Zawsze warto porozmawiać umówić się na spotkanie jak coś potrafisz.

  12. Niech typek zrobi własną grę i wtedy będzie mógł wypuścić do niej płatnego dlcka który wprowadza vr. Nie ma to jak dorabianie się na czyichś plecach. Ludzie którzy wykupili u niego tego moda powinni teraz go zaciągnąć do sądu żeby oddał hajs za coś co już nie działa.

    • Ten typek powodował że był sens kupienia cyberpunka .

      • Znam przynajmniej 20 powodów że jest sens kupienia CP2077 bez uwzględniania tego moda. Jeśli nie masz praw do danego tytułu, nie masz prawa marudzić na zasady jakie dyktuje właściciel gry. A w przypadku CP to akurat mocowanie do VR nie jest rzeczą którą jakoś wybitnie wpływa na zajebistośc tej gry i jej wartosc

  13. Zdaje mi się, że ktoś tutaj mógłby pomyśleć i wykorzystać potencjał. Firmy powinny zmienić podejście do społeczności, zwłaszcza tak zaangażowanej. Jeśli ktoś robi coś fajnego do twojej gry, super. Oceń to wewnętrznie, sprawdź czy jest zgodne z Twoją polityką, misją etc. I jeśli tak jest, a ktoś zrobił coś co działa, faktycznie dodaje do gry coś wartościowego, wciągasz takiego jegomościa na listę specjalnych współpracowników. W zależności od skomplikowania i wielkości takiego dodatku, albo płacisz typowi jednorazowo jakąś symboliczną (sprawiedliwą kwotę) albo, jeśli wspiera grę updated do swojego rozwiązania sam płacisz mu pensję. Koleś czuje się doceniony. Gra się rozwija. Zyskuje dodatkowy kontent i zaangażowanych fanów. Co zwrócić się nie tylko przy tym tytule, ale przy następnych, które będzie wydawał developer. Do tego możesz wyłapać cennych ludzi, którym można zaproponować robotę, bo wiesz że potrafią w to. Z drugiej strony jak podpiszesz umowę, wszystkie relacje będą zgodne z prawem. Win win. Do tego dostajesz bardzo dużego plusa u społeczności graczy, a to oni będą kupować twoje gry.

    • Ta ale aktualny CP to nie umie w myślenie. Bo teraz u nich bardziej liczy się być postępowym kaleką

    • To też nie jest tak do końca. Jeśli wyliczysz pracę kogoś z zewnątrz w swój tytuł pojawia się wiele problemów. Na przykład, wychodzi aktualizacja, która coś zmienia i nagle mod nie działa. Mod był włożony płatnie w grę, kto w tej sytuacji ma dokonać aktualizacji moda? Takie podejście mogło by mieć sens w przypadku gier które nie mają wsparcia ale cp ma ciągle wsparcie. Do tego dochodzi utrzymanie i wsparcie co oznacza przekazania zasobów firmy (na przykład pracowników) do pracy gdzie w tym samym czasie firma pracuje nad 2 nowymi tytułami i dodatkiem do wiedźmina. Sorry ale ja tam rozumiem CDPR i ich politykę

  14. Namalowałeś obraz a ktoś zrobił fotkę i chce za jej oglądanie pesos, CD projekt dobrze zrobił, to była patologia.

    • Analogia z dupy . Dokładnie ktoś namalował obraz a ktoś sprzedaje okulary żeby ten obraz oglądać w 3d

      • Okulary to sprzedaje Valve czy Google. Ktoś wziął gotową pracę i ją przerobił i chce żeby mu za to płacono.

  15. Lukasz Kuklinski 20 stycznia 2026 o 07:07

    Może ostentactjne żąda kasy, więc cdpr musi zareagować zgodnie z branżowymi standartami, dyskretna sugestia wsparcia vs msc czna subskrypcja na patronite albo moneta na bags app

  16. Gry są pi3kne,tylko ludzie to k…

  17. Nie dziwi mnie ta cała sytuacja , CP to i tak teraz patologiczna tęczowa ferajna , więc jak dla mnie i tak mogą iść na dno jak ubisyf

  18. Mogli zrobić jak Bohemia Interactive zrobiła z DayZ albo modderami od Wietnamu/Zimnej wojny. Zaoferowac wspolprace i wydac ich produkt jako Standalone albo DLC. Mody za darmo to swieta zasada i bardzo dobrze sie stało.

  19. Temat dość skomplikowany.
    Z jednej strony można mieć za złe CDPR, że jak to tak moder nie może dostać choćby symbolicznego wsparcia za swoją pracę.
    Z drugiej jednak gość nie pobierał „co łaska” od fanów, tylko miał wyraźny cennik abonamentu za dostęp do swojego moda.
    Można rzec – jego dzieło jego sprawa, ale to samo tyczy się CP i Redzi jasno stwierdzili, że są przeciwni takiemu modelowi zarabiania na ich grze.

    Z innej strony biada nam graczom jakby się takie praktyki miały zakorzenić. Mody na abonament, brr…
    Zwłaszcza że okres „plagi DLC” też zaczął się niewinnie, od „opcjonalnej zbroi dla konia”.

  20. Gość źle do tego podszedł. Sprzedaje de facto moda co nie jest legalne i łamie prawo wlasnosci Redów. Powinien zamiast tego wrzucić swoje mody na własną platformę i zarabiać tam na koncie premium do szybszego pobierania etc. Bez premium ustawic limit pobierania na np. 5Kb/s xD Zupełnie jak Nexus. Wtedy żadne prawa nie są łamane i można się rozejść.

  21. Sytuacja jest super prosta. CDP upublicznia za darmo program do robienia modow z konkretnym regulaminem. Między innymi jest tam zapis, że mody stworzone na tym narzędziu maja byc darmowe, z linkiem do „postawienia autorowi moda kawy”. Autor moda VR złamał regulamin korzystania z ich narzędzia robiąc z moda pełnopłatny. Jak spojrzycie na to od tej strony to sie okazuje, ze CDProject stworzył narzędzie darmowe do robienia darmowych modow od fanow dla fanow i blokuje to by mody do ich gier były za paywallem. Jest to super pro graczom, nie rozumiem oburzenia ludzi.

  22. Mogli zaoferować jakiś procent z dochodu twórcom.Na dłuższą metę to by zadziałało po akceptacji przez studio.

  23. Niektóre firmy wykupują tego rodzaju mody i wprowadzają do gier oficjalnie, a twórcy otrzymują od nich za to wynagrodzenie lub nawet zatrudnienie. Jest to dobry sposób na rozwój danego produktu, promocję z punktu widzenia PR oraz rozwiązanie problemu naruszenia praw autorskich, które jednak zabraniają zarabiania na tego rodzaju tworach. Warto byłoby docenić osobę, która poświęciła tyle czasu i energii by stworzyć coś dla społeczności. Moim zdaniem jeżeli chodzi o ochronę praw autorskich to CD Projekt postąpił raczej standardowo, ale PR sobie strzelił w kolano

  24. pig_on_the_wing napisał(a):

    to teraz powiedzmy, że ktoś robi VRowe wydanie CD-Action i pobiera za to 10 zł 🙂

    Tyle że musisz mieć samą grę na steam/gog żeby zainstalować tego moda.
    Więc twoje porównanie jest z czapki

  25. Mogli by po prostu zintegrować mod do gry za jakąś kompensacją dla twórcy – win-win-win dla cd red, twórcy i graczy – cd red ma integrację vr pewnie taniej niż gdyby mieli sami robić, twórca ma wynagrodzenie za swoją pracę, gracze mają integrację za darmo

    Z jednej strony widzę czemu twórca by chciał kompensacji za swoją pracę, ale z drugiej strony jako gracz to uważam że mody powinny być darmowe – a zdecydowanie nie w formie subskrybcji

  26. Jeśli ktoś ma wątpliwości, niech odpowie sobie szczerze, w serduszku, w Czesiu na pytanie – jak VR-owy mod dawałby sobie radę BEZ gry cedepu?

  27. Jakie oszołomy? To bardzo profesjonalna odpowiedź jak na sytuację, w której ktoś chce zarabiać na ich twórczości. Cieszcie się, że wgl można modów używać i to za darmo. Chyba że chcielibyście być ruchani przez takich januszów biznesu?

  28. Nie zgadzam się. To bardzo nieprofesjonalna odpowiedź. Rozumiał bym jego złość gdyby zasady dotyczące modowania CP2077 nie były powszechnie znane, ale niestety dla twórcy moda są znane. CDPR pozwala na kodowanie ale nie pozwala na czerpanie korzyści finansowych z takiego moda. Dlatego reakcja tego typa to po prostu śmieszne i nieprofesjonalne tupanie nóżka bo ktoś nie pozwolił mu zarobić hajsu na dobrowolnej pracy (bo nikt go nie zmuszał do robienia tego moda) której by nie miał bez CDPR i ich dzieła.

Skomentuj Khal Anuluj pisanie odpowiedzi