CDA 05/2022: Zajrzyjcie do działu publicystyki
35 lat Street Fightera, 25 lat Fallouta. Gry zapomniane (słusznie lub też nie) oraz te wiecznie żywe. Pociągi w grach. Szczury w grach! Sztuczne inteligencja w... procesie tworzenia gier. I wywiad z pewną wyjątkową osobą. To i więcej czeka na was w CD-Action 5/2022, które już 3 października znajdziecie w kioskach.
Wczoraj Witold pisał o zapowiedziach i recenzjach, które znajdziecie w CD-Action 05/2022, a dziś mamy przegląd tekstów, które znajdziecie w dziale publicystyki. Tam także dużo się dzieje – jak zwykle zresztą! Najpopularniejszy superbohater XX wieku: Spider-Man? Batman? Superman? Otóż zdaniem DaeLa wszyscy się mylicie, bo wcześniej Ameryką zawładnęła zupełnie inna postać, której przygód słuchały miliony zgromadzonych przy radioodbiornikach rodzin. Zaintrygowani? Świetnie, to już wiecie, od czego zacząć lekturę nowego CDA.
Później zapraszam do skoku prosto w 2022 rok, również do USA, skąd niestrudzony reporter Mateusz Witczak (czyli znany Wam świetnie Papkin) donosi, co działo się na targach PAX West – olbrzymiej imprezie, która jego zdaniem jest obiecującym zwiastunem przyszłorocznych E3.
Teraz skok gdzieś pomiędzy teraźniejszość a niedaleką przyszłość. Debiutujący w CD-Action Paweł Kicman opisuje rolę sztucznej inteligencji w tworzeniu gier. Nie, nie mówimy o kodzie, który mają w głowach enpece czy boty, tylko o uzbrojonych w AI zaawansowanych programach ułatwiających (nawet już teraz) życie developerom. Chodzi o rzeczy pokroju słynnego już DALL·E mini, tylko że efektem jest coś więcej niż wygenerowanie śmiesznego obrazka Lecha Wałęsy jako mecha.
„Mało o grach”, powiecie? Proszę bardzo – zapraszam do Kącika Siekiery, w którym Eugeniusz chwali lub rozprawia się z następującymi tytułami: God of War: Wstąpienie, Black, Damnation i GTA: Episodes from Liberty City. Cascad z kolei opisuje fenomen serii Final Fantasy, Ranafe przygląda się inspiracjom twórców serii Fallout, a Paweł Hekman opowie wam o grze, która powstała z nudów i przerodziła się w słynną wieloczęściową serię – obchodzącym w tym roku 35. urodziny Street Fighterze.
Jeszcze wam mało? Ok, ok. W takim razie mamy też coś o FMV, czyli popularnych w latach 90. filmograch (rajmund). Mamy artykuł o rolach pociągów i szczurów w grach wideo (odpowiednio Siekiera i rajmund). Mamy gry bez prądu (cymbergaj i kapsle) i na prąd, ale bez pada czy klawiatury (telewizyjny Hugo), które opisuje Bartłomiej Kluska w Muzeum Zabawy.
Starczy gier? W porządku, zrelaksujmy się przy historii Wikipedii (Smuggler) oraz Magazynie Kulturalnym, w którym znajdziecie m.in. ciekawą książkę o Rosjanach (Smuggler), dwugłos w sprawie kinowego „Dragon Balla: Super Hero” (SztywnyPatyk i spikain), nową płytę Machine Head (Ninho), dramatycznie złą polską komedię (SztywnyPatyk), oczekiwany komiks „Wiedźmin: Ronin” (ja, czyli b-side) oraz „serial, który uratował grę”, czyli „Cyberpunk: Edgerunners” (znowu ja). A do tego dwie strony „Kadrem i dymkiem” – autorskiego przeglądu komiksów autorstwa Grubego ALa.
Tekst z miniaturki ("Spodziewałem się po tobie więcej") nie jest wspólnym stanowiskiem redakcji w ocenie filmu.
Wciąż nie wystarczy? No dobra. To może czas na wywiad z wyjątkową osobą. Naprawdę wyjątkową. Z autorem filmów, które na zawsze już zapisały się w historii nie tylko kinematografii, ale i popkultury w ogóle. Przed państwem w lewym narożniku Dawid „DaeL” Biel, a w prawym Uweeee Boooooll!
Pamiętajcie: 3 października, poniedziałek. Widzimy się w punktach sprzedaży prasy lub naszym sklepie, w którym znajdziecie także cyfrową wersję CDA 05/2022.
Źródło grafiki z Hugo na początku tekstu: youtube.com / nostalgia
Czytaj dalej
Jestem szefem działów online w CD-Action. O gierkach piszę od 20 lat od gazetki szkolnej i fansite'ów, przez Playa, Komputer Świat Gry, Gamezillę, Gamikaze, Rzeczpospolitą, Gazeta.pl, Pixel, gry.wp.pl, po bycie redaktorem naczelnym Polygamii. Poza grami pielęgnuję kolekcję kilku tysięcy CD, winyli i kaset, piszę recenzje do magazynu Jazz Forum i prowadzę muzycznego peja The Seventies.