Deus Ex: Human Revolution – Poznaliśmy fragmenty scenariusza skasowanej ekranizacji
Jeśli 10 lat temu śledziliście losy filmu na podstawie przygód Adama Jensena, to fragmenty tego scenariusza mogą was zainteresować.
W lipcu minie dziesięć lat od momentu, kiedy dowiedzieliśmy się, że Square Enix dogadało się z CBS Films w sprawie ekranizacji wówczas świeżo wydanego Deus Ex: Human Revolution. Niestety, w temacie nie działo się później zbyt wiele. Można było uznać, że projekt utkwił w tzw. development hell, a po niezadowalających wynikach sprzedaży Mankind Divided, które pogrążyły przyszłość kolejnych gier serii, straciliśmy także nadzieję na jej filmową adaptację.
USA Today rzuciło dziś więcej światła dziennego na kulisy całej produkcji, a nawet podzieliło się fragmentami scenariusza. Okazuje się, że Scott Derrickson i C. Robert Cargill szykowali całkiem wierną ekranizację losów Adama Jensena ukazanych w Human Revolution. Niestety, Derrickson – który miał też wyreżyserować całość – dostał w międzyczasie propozycję wyreżyserowania „Doktora Strange'a”, no a przecież Marvelowi się nie odmawia.
Scott Kinney z Prime Universe Productions twierdzi, że to było jedną z przyczyn upadku projektu.
Chyba nie rozumiałem wtedy decyzji studia. Komunikowali, że „Deus Ex” nie jest takim filmem, jaki chcieliby zrobić, ani z którym czuliby się komfortowo. Mówili, że ich strategia zakłada odchodzenie od filmów akcji, takich jak „W pogoni za zemstą” z Dwayne'em Johnsonem, w stronę „The Duff”. Scott Derrickson i C. Robert Cargill zrezygnowali z projektu na rzecz „Doktora Strange'a” i pomysł po prostu upadł.
Wracając jednak do samego scenariusza, Kinney jest przekonany, że jego autorzy doskonale rozumieli świat Deus Exa i zanosiło się na świetną ekranizację gry komputerowej – czyli zjawisko, na które czekamy do dziś. Film miał otwierać cytat z Alberta Einsteina: Postęp technologiczny jest jak siekiera w rękach patologicznego przestępcy. W pierwszej scenie mieliśmy oglądać Adama Jensena ćwiczącego na siłowni, a następnie przenieść się do jego apartamentu, gdzie poznalibyśmy jego dziewczynę, Megan Reed.
Kolejne wydarzenia znamy doskonale z gry: sielankę zakochanych miała przerwać wiadomość o ataku terrorystycznym w Sarif Industries. Na miejscu poznalibyśmy jej założyciela, a także doskonale znaną z gry trójkę bossów: Lawrence'a Barretta, Yelenę Fedorovą oraz Jarona Namira. Ten ostatni miał zabić Megan, a próbującego ratować ją Jensena doprowadzić na skraj śmierci. Sceny akcji byłyby brutalne, lecz studio celowało w oznaczenie wiekowe PG-13.
W tamtym czasie, zanim „Deadpool” okazał się takim przebojem, większość studiów nie była zainteresowana tworzeniem wysokobudżetowych filmów przeznaczonych tylko dla dorosłych. Gdyby „Deus Ex” powstawał dzisiaj, myślę, że powinien mieć kategorię wiekową R i nie stanowiłoby to przeszkody.
Największą różnicą między grą a filmem miały być okoliczności, w jakich Adam Jensen zostaje zaugmentowaną osobą cyborgiczną. W grze David Sarif kazał przeprowadzić na nim operację bez jego zgody, aby uratować mu życie – stąd zresztą wziął się kultowy cytat I never asked for this. W scenariuszu niedoszłej ekranizacji to sam Adam poprosił o zamontowanie augmentacji, aby zemścić się na mordercy jego ukochanej. Wszystkie zmiany były dokonywane w kontakcie z Eidos Montreal.
Każde streszczenie scenariusza, jakie napisaliśmy z myślą o szefach studiów filmowych, wysyłaliśmy także twórcom gry z prośbą o opinię. Każda wersja scenariusza wracała do nas z ich komentarzami. Wszyscy zdawali się być zadowoleni z ostatecznej wersji. Wszyscy. I to jest największa tragedia tego projektu.
Kinney zdradził, że w scenariuszu – obok obowiązkowego fanserwisu dla miłośników gry – miało pojawić się wiele zupełnie nowych scen, a sam Jensen wciąż miał mieć psa o imieniu Kubrick (w grze dowiadywaliśmy się, że zwierzaka uśpiono, gdy Adam leżał w śpiączce po ataku). Ponadto wyjawił, że jego wymarzonym aktorem do roli Jensena byłby Bradley Cooper. A wy kogo byście widzieli w tej roli?
Czytaj dalej
Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.