26
1.05.2023, 09:45Lektura na 3 minuty

Gry AAA kosztują fortunę. Wydatki mogą przekraczać miliard dolarów

Tworzenie wysokobudżetowych gier powoli wkracza do nowej ery, bo rachunki ocierają się o miliardy.


Marcin Hołowacz

W branży gier miało miejsce prawdziwe trzęsienie ziemi, po tym jak Wielka Brytania zablokowała przejęcie Activision Blizzard przez Microsoft. Wszystko sprowadza się głównie do tego, że brytyjskie Competition and Markets Authority (CMA) nie chce dopuścić do sytuacji, która doprowadzi do ograniczenia innowacji na rynku usług chmurowych.

Zdaniem urzędników Microsoft jest dominującym graczem w tym segmencie, więc nie chcą pozwolić na dalszy wzrost siły korporacji w usługach chmurowych. Co ciekawe, mamy zatem sytuację, w której Xbox jest marką o słabych wynikach w świecie rozrywki elektronicznej, gdyby porównać ją np. do PlayStation, lecz mimo tego urzędnicy z CMA będą blokować rozwój Xboksa, bo Japończycy mają gorsze usługi chmurowe.

Jak donosi m.in. serwis IGN, to właśnie ze względu na ten głośny temat światło dzienne ujrzały dokumenty, które wskazują na zaskakująco wysokie koszty produkcji niektórych gier. Krótko mówiąc opublikowano raport ze sporą dawką informacji, a wśród nich znalazły się dane o segmencie AAA.

Dolary
Dolary

Uwagę dziennikarzy z całego świata zwróciły głównie wzmianki o wydatkach przekraczających miliard dolarów, ale zacznijmy od początku. Gry takie jak Call of Duty z datą premiery zaplanowaną na 2024 lub 2025 rok, mogą liczyć na budżety z okolic 200 milionów dolarów, a nawet dobijać do 300 milionów.

W tym momencie trafiamy na niezwykle istotną kwestię, bo łatwo zapomnieć, że chodzi o koszty samej produkcji, a przecież w dzisiejszych czasach zdecydowana większość głośnych tytułów wymaga również soczystej kampanii marketingowej. Co w związku z tym? Otóż doliczenie do tego wszystkiego jeszcze wydatków na marketing sprawi, że rachunek się niemal podwoi.

Co ciekawe, jak najbardziej możliwe są scenariusze, w których zrobienie gry wymaga około 660 milionów dolarów, a dobry marketing będzie kosztować około 550 milionów. Ma to być przykład podawany przez wielkie studio zajmujące się tworzeniem gier. To właśnie tego typu informacje zawarte w raporcie CMA spowodowały zawrót głowy u niejednego dziennikarza i wysyp artykułów na ten temat.

Podsumowując, czasy się zmieniają, a gry AAA potrafią już wymagać kwot przekraczających miliard dolarów. Kiedyś byłoby to niewyobrażalne, dzisiaj się zdarza… a w przyszłości może być codziennością. Tylko jaki ma to wpływ na kreatywność i chęć poszukiwania nowych, trochę bardziej ryzykownych mechanik, które mogą trafiać do nowych gier?

Domyślam się, że w produkcjach za ponad miliard dolarów, nikt nie chce szukać przesadnych  innowacji, bo lepiej trzymać się sprawdzonych rozwiązań. Właśnie dlatego moim zdaniem rynek gier niezależnych (indie) ma ogromne znaczenie dla świeżych pomysłów w branży.


Czytaj dalej

Redaktor
Marcin Hołowacz

Gry to moja pasja i zawsze w coś pogrywam, choć często jestem w tyle z najnowszymi premierami. W pewnym momencie pokochałem roguelite'y, ale przydałby się większy skill. Jeśli trafia mi się taka okazja, wtedy staram się również pisać o grach.

Profil
Wpisów375

Obserwujących5

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze