2
7.02.2023, 15:45Lektura na 2 minuty
Wideo

John Carmack skrytykował zamykanie gier-usług przez korporacje

John Carmack uważa, że lepiej jest unikać niepotrzebnego zamykania usług i gier z mniejszą liczbą użytkowników.


Marcin Hołowacz

W chwili gdy człowiek-legenda, współzałożyciel id Software, który przyczynił się do zrewolucjonizowania branży gier ma coś do powiedzenia, prawdopodobnie warto się zatrzymać i posłuchać. W tym konkretnym przypadku John Carmack podzielił się opinią na temat zamknięcia Echo VR, a zrobił to na prośbę serwisu UploadVR. Najpierw wypada przypomnieć, że Meta ogłosiła plany zamknięcia gry sportowej Echo VR, pozwalającej uczestniczyć w pojedynkach na rzucanie dyskiem w stanie nieważkości. Jest to produkcja free-to-play z korzeniami sięgającymi 2017 roku, a jej koniec ma nastąpić 1 sierpnia 2023 roku.

W 2020 roku Meta (wtedy Facebook) kupiła Ready At Dawn, zespół deweloperów odpowiedzialnych za Echo VR. Z kolei niedawno dyrektor ds. technologii z Mety, Andrew Bosworth, ogłosił plan zamknięcia tej względnie popularnej i cenionej przez wielu gry. W swoich wyjaśnieniach powołał się na fakt, że zasoby przypisane do Echo VR mogą zostać wykorzystane lepiej. Co ciekawe, nadmienił też, że Carmack prawdopodobnie by tego nie zrobił.

Teraz możemy przejść do oficjalnej wypowiedzi Johna Carmacka w temacie. Legendarny programista stwierdził, że nawet jeśli dana usługa ma około 10 tys. użytkowników, należy się wystrzegać niszczenia wynikającej z tego wartości, jeśli tylko istnieje taka możliwość. Zdaniem Carmacka firma doświadcza większej straty, gdy zabieramy użytkownikom coś, co jest przez nich cenione. Przy okazji Carmack przypomina o istnieniu czegoś takiego jak koszt utraconych możliwości.

Legendarny twórca Dooma pokusił się jeszcze o podanie jednego z potencjalnych rozwiązań. Stwierdza, że zamiast całkowicie zamykać dany projekt, można istotnie ograniczyć zasoby, które są nań przeznaczane. Zdaniem Carmacka z reguły można zostawić dosłownie jednego specjalistę przy danej usłudze i człowiek ten będzie w stanie utrzymywać projekt przy życiu. To nie tylko luźne przemyślenia, bo w id Software zrobiono tak w przypadku Quake Live. Carmack wyjaśnia, że jedna osoba przy sterach Quake Live była w stanie wyraźnie przedłużyć egzystencję gry.

Biorąc pod uwagę takie rozwiązania, nie można ograniczać się tylko do analizy kosztów i zysków. Czasem istnieją też bardziej nieuchwytne zalety obieranych kierunków. Podsumowując, John Carmack raczej nie jest zadowolony z podejścia wielkich korporacji do ochoczo zamykanych projektów. Warto przypomnieć, że legendarny programista na dobre odszedł z Mety i przy okazji skrytykował skuteczność organizacji. Uznał, że absurdalna ilość zasobów i ludzi w Mecie nie idzie w parze z czymś takim, jak ich optymalne wykorzystanie.


Czytaj dalej

Redaktor
Marcin Hołowacz

Gry to moja pasja i zawsze w coś pogrywam, choć często jestem w tyle z najnowszymi premierami. W pewnym momencie pokochałem roguelite'y, ale przydałby się większy skill. Jeśli trafia mi się taka okazja, wtedy staram się również pisać o grach.

Profil
Wpisów375

Obserwujących5

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze