Najgorszy scenariusz 11 bit studios właśnie się ziścił? Studio zamyka Projekt 8 i ogłasza zwolnienie części pracowników
Nadchodzą bardzo ciężkie miesiące dla warszawskiego studia.
Przed kilkoma dniami informowaliśmy o bardzo trudnej sytuacji 11 bit studios na giełdzie. Firma w przeciągu kilku miesięcy straciła aż 73 procent wartości, której szczyt notowano jeszcze przed premierą Frostpunka 2. Choć gra została ciepło przyjęta przez recenzentów oraz graczy, a w planach przewidziano sporo aktualizacji, w tym i premierę konsolowych edycji tytułu, nie spełniła oczekiwań wydawcy w kontekście sprzedaży.
To spowodowało drastyczny spadek wartości, który został spotęgowany ogromnym tąpnięciem w zeszły piątek. 11 bit studios straciło wówczas aż 30% wartości, a wszystkiemu winne było ogłoszenie kontroli przy jednym z projektów. W najczarniejszym scenariuszu przewidywano odpis kosztów oraz zamknięcie prac. Rzecz jasna chodziło o Projekt 8.
I właśnie ten scenariusz się teraz ziścił. Zapowiadana analiza projektu wykazała, że dalsza produkcja wiązałaby się z kolejnym wydłużeniem prac, a co za tym idzie: drastycznym wzrostem kosztów. W specjalnym komunikacie giełdowym studio ogłosiło decyzję zarządu, która mówi o zamknięciu prac nad Projektem 8 oraz przygotowaniach do redukcji zespołu. Tak komentuje ogłoszenie Przemysław Marszał, prezes zarządu 11 bit studios.
Idea Projektu 8, który miał być naszym pierwszym tytułem dedykowanym dla graczy konsolowych, była bardzo ambitna i obiecująca, ale powstała w zupełnie innych realiach rynkowych, gdy tytuły z mocnym naciskiem na scenariusz i opowiadanie historii były popularniejsze.
Za główną przyczynę zamknięcia Projektu 8 uznano brak postępu w kluczowych aspektach, które wymagały dopracowania oraz konieczność dalszego wydłużenia prac. To w połączeniu ze zmieniającym się rynkiem, który wedle relacji zarządu 11 bit studios ma być niekorzystny dla tego typu produkcji, zadecydowało o losie gry.
https://www.youtube.com/watch?v=bdUKSodMHik
Jak wspomniał Przemysław Marszał, w Projekt 8 zainwestowano niecałe 50 milionów złotych, z których spółka będzie musiała wytworzyć odpis i wprowadzić go do ostatecznego wyniku finansowego za 2024 rok. Taki obrót spraw oznacza również redukcję zespołu. Według komunikatu giełdowego połowa z 37 pracowników działająca przy Projekcie 8 zostanie przeniesiona do innych działów 11 bit studios, w tym do pracy nad Frostpunkiem 2. Druga połowa niestety zostanie zwolniona.
Zainteresowanym zapewnimy pomoc psychologiczną i wsparcie w znalezieniu nowej pracy.
Giełda oczywiście zareagowała niezwykle negatywnie na komunikat 11 bit studios, lecz nie jest to już tak drastyczne tąpnięcie, jak te z piątkowego poranka. Notowania studia spadły o niecałe 10 procent i w momencie publikacji cały czas idą w dół. Zarząd pokłada teraz swoje nadzieje w przyszłorocznej premierze The Alters, które zostało opóźnione w październiku tego roku, a także mimo wszystko we Frostpunku 2. Przed nim jeszcze kilka aktualizacji, rozszerzenia fabularne, a także premiera konsolowej edycji.
Po raz pierwszy o Projekcie 8 zrobiło się głośniej w 2017 roku, jednak jego produkcja ruszyła dopiero w 2018. Jak wspomina Przemysław Marszał, miał to być tytuł skierowany przede wszystkim na konsole, jednak przez sześć lat nie ujawniono żadnych konkretnych szczegółów. Jedyny zwiastun gry trwał niecałe 10 sekund i przedstawiał tylko jedną z lokacji, jaka miała pojawić się w tytule.
Czytaj dalej
Beznadziejnie zakochany w Dead Space i BioShocku. W gry wideo gram, odkąd byłem mało rozgarniętym bobasem, i planuję robić to do końca. Wydałem 460 złotych na Diablo IV i do teraz tego żałuję. Jak ktoś chce zagrać w jakiegoś multika na Xboksie, to ja bardzo chętnie.