Oficjalny koniec strajku aktorów głosowych. Obie strony doszły do porozumienia

Dokładnie miesiąc temu aktorzy głosowi doszli do wstępnego porozumienia z gigantami branży w temacie użycia sztucznej inteligencji do replikowania głosów profesjonalistów. Dziś strajk oficjalnie kończy się umową, która ma satysfakcjonować obie strony. Lekko ponad 95% członków związku SAG-AFTRA głosowało za jej przyjęciem.
Jak przeczytamy w komunikacie prasowym na stronie organizacji, aktorzy wywalczyli sobie podwyżkę o około 15%, wchodzącą w życie natychmiast, a także lepsze warunki emerytury. Najważniejsze w strajku było jednak dojście do porozumienia w kwestii użycia sztucznej inteligencji, i tutaj także udało się wypracować kompromis.
Replikowanie głosów i wizerunków aktorów przez AI pozostaje dozwolone, ale będzie wymagało pełnej i świadomej zgody z ich strony. Firmy zobowiązały się do informowania o tym, w jaki sposób model będzie wykorzystywany, a także zaprzestania jego użytku w wypadku kolejnego strajku (tak, by nie mógł zastąpić strajkującego aktora).
W komunikacie prasowym SAG-AFTRA dziękuje negocjatorom i podkreśla wagę wydarzenia, jakim jest wypracowanie porozumienia z przodującymi firmami w branży.
Razem osiągnęliśmy więcej, niż wielu wierzyło, że jest możliwe i zrobiliśmy ogromny postęp w naszych nadal trwających wysiłkach, by poszerzyć prawa aktorów pracujących w grach wideo i upewnić się, że oddani tej żywej sztuce mogą cieszyć się unormowaną karierą. Chcemy okazać nasze najgłębsze uznanie komitetowi negocjatorskiemu złożonemu z naszych kolegów po fachu, którzy pracowali razem z naszymi ekspertami od negocjacji i głównym negocjatorem, Rayem Rodriguezem.
Jak mówi rzeczniczka wspólnego komitetu negocjacyjnego firm objętych strajkiem, Audrey Cooing, druga strona także jest zadowolona.
Z przyjemnością myślimy o kontynuowaniu trwającej dekadami współpracy ze związkiem [SAG-AFTRA] i dalszym dostarczaniu przełomowych doświadczeń rozrywkowych miliardom graczy na całym świecie.
Umowa wchodzi w życie natychmiast, oficjalnie kończąc strajk rozpoczęty przeszło rok temu.
Czytaj dalej
4 odpowiedzi do “Oficjalny koniec strajku aktorów głosowych. Obie strony doszły do porozumienia”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Nie uważacie, że warto byłoby dopisać, że chodzi o AMERYKAŃSKICH aktorów? W całym artykule nie ma dosłownie ani jednej wzmianki, że chodzi tu o jeden, konkretny kraj.
Jakbym robil gry to zadnego aktora bym nie chcial.
Raz, ze wolaja duzo siana, dwa traci sie na nich czas, trzy, pozniej prawa autorskie ci wypominaja.
Od razu AI i potraktowac ich jak relikt czasow przeszlych jak telegram czy fax.
Aktor to do teatru, na ekranie juz ich nie potrzeba. Nawet filmy wole komputerowe niz z zywymi.
Malo ktory aktor zachwyca swoja grą, a kosztuja miliony wiec to kasa zmarnowana.
„Raz, ze wolaja duzo siana.”
Nie każdy aktor ma stawki Troya Bakera czy Jennifer Hale (a i Hale swojego czasu dostała całe 1200$ za jej występ w Metal Gear Solid). Statystycznie przeciętny aktor głosowy w Stanach zarabia rocznie poniżej średniej krajowej.
„dwa traci sie na nich czas”
Takie samo podejście można zaaplikować do każdej części procesu produkcji gry.
„trzy, pozniej prawa autorskie ci wypominaja.”
Co?
Oh, boy…