Portal 3 nie powstaje, bo Valve to mniejsza firma, niż myślimy

Fani serii Portal nie mają lekko, ponieważ premiera gry Portal 2 miała miejsce w 2011 roku. Czy Valve potrafi liczyć do trzech? Wielu jest zdania, że nie potrafi, a Half-Life 3 czy Portal 3 są ofiarami takiego stanu rzeczy.
Pomimo tego w tym wszystkim istnieje promyczek nadziei. Jeszcze w 2022 roku Wokulski pisał, że twórcy serii mają świetny pomysł na kolejną część. Temat wyszedł od ludzi odpowiedzialnych za scenariusze obu gier: Jaya Pinkertona oraz Erika Wolpawa. Byli oni gośćmi w podcaście kanału DidYouKnowGaming, gdzie zapytani o możliwość powstania Portalu 3, powiedzieli:
Tak, Jay i ja mamy pomysł, który naszym zdaniem jest całkiem niesamowity. (…) Nie mamy scenariusza ani żadnych szczegółów, ale coś w rodzaju punktu wyjścia, który bardzo nam się podoba.
Widać tu chęć zrobienia nowej odsłony serii, lecz rzeczywistość brutalnie to zweryfikowała. Aktualnie świat obiega informacja o tym, że na Portala 3 nie ma szans. Co może być przyczyną? Otóż Valve mimo swej dominującej pozycji na rynku, tak naprawdę nie jest megakorporacją o potężnych mocach przerobowych.
Tym razem Erik Wolpaw wziął udział w podcaście My Perfect Console, gdzie miał okazję ponownie wypowiedzieć się na temat Portala 3. Scenarzysta serii zabrał się za wyjaśnienia, że płaska struktura zarządzania w Valve ma wpływ m.in. na proces tworzenia gier. Gdyby Portal 3 miał powstać, to odpowiednio liczebna grupa pracowników Valve musiałaby dobrowolnie stwierdzić, że chce się zabrać za taki projekt.
Oczywiście ci wszyscy specjaliści musieliby jeszcze mieć na to czas, a nie np. zajmować się intensywnymi pracami nad grą Counter Strike 2 czy przenośnym komputerkiem w postaci Steam Decka. Trzeba jeszcze pamiętać o tym, że utrzymywanie samego Steama również wymaga odrobiny rąk do pracy.
Z wypowiedzi Erika Wolpawa wynika, że ludzie w Valve są po prostu zawaleni pracą i mimo dominującej pozycji firmy na rynku, wcale nie ma aż takiego kapitału ludzkiego, który byłby w stanie realizować bardzo dużo projektów naraz.
Nie dość, że Valve nie jest tak duży, jak niektórym mogłoby się to wydawać, to poszczególni pracownicy muszą jeszcze dobrowolnie podjąć się pracy nad jakimś projektem. Wynika to ze sposobu zarządzania w firmie, którego filarem nie jest wydawanie odgórnych poleceń, oddelegowywanie „na siłę” do pracy przy jakimś projekcie itd.
Czytaj dalej
5 odpowiedzi do “Portal 3 nie powstaje, bo Valve to mniejsza firma, niż myślimy”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
No cóż. Nie jedna firma upadła bo na górce zatrudniała tysiące dodatkowych pracowników a potem się okazało ze wszystkich trzeba zwalniać a projekty anulować więc nie dziwię się że wyznaczyli sobie jakieś limity skoro trwają nieprzerwanie na rynku już od tak długiego czasu.
Aczkolwiek nie cieszyłbym się tak czy siak z zapowiedzi portala bo jak znam życie to wyszedł by tylko na VR.
Portal 3, Half-Life 3, Half-Life 2: Episode Three, Left 4 Dead 3, Team Fortress 3, Counter Strike 3, Dota 3, a nawet sam engine „Source 3″…
żadne z tych tytułów nie istnieją – wnioski nasuwają się same 😀
Valve od lat nie podejmuje żadnych ryzykownych biznesowo decyzji, poza tym tam już praktycznie nie ma żadnych deweloperów mających pojęcie o tworzeniu współczenych gier single player. Ci co byli dawno odeszli, bo Valve takich gier od lat nie produkuje.
Żadna z dużych serii nigdy nie zostanie ruszona, bo to bardzo wysoki koszt i duże ryzyko, a do tego niemały potencjał zniechęcenia do siebie społeczności.
Przy Half-life 2 jeszcze podjęli ryzyko kontynuacji legendarnej serii, teraz mając pewne zyski ze Steama ludzie z Valve nie będą robić żadnych ryzykownych kroków. Pozostanie tak jak teraz, Valve będzie sobie strzelać małe projekty, w niszowych tematach, z niewielkim ryzykiem finansowym przy ich skali, a mogące przynieść łatwy zysk.
Jesli to prawda, to bardzo szanuje taki model zarzadzania. Oczywiście nie znam szczegolow, ale sama idea bardzo dobra.
To zależy jak się patrzy, TF2 Najwyraźniej nie ma żadnego dedykowanego zespołu do ogarnięcia gry, a w CSGO ciężko było Valve łączyć tworzenie portu na Source 2 i aktualizowaniem obecnej wersji gry