15.12.2023, 08:30Lektura na 2 minuty

PS5 z 376-procentowym wzrostem sprzedaży w Europie. Inne konsole daleko w tyle

Promocje związane z Black Friday wyraźnie wpłynęły na niesłabnącą sprzedaż najnowszej konsoli Sony.


Jakub „rajmund” Gańko

W listopadzie minęły 3 lata od premiery PlayStation 5. Wszyscy na pewno doskonale pamiętamy, że przez pierwsze lata konsola Sony była świętym Graalem wypatrywanym w sklepach przez graczy. Ze względu na pandemię, przerwane łańcuchy dostaw i utrudnienia z dostępem półprzewodników, podaż stale nie nadążała za popytem na sprzęt nowej generacji. I tak naprawdę sytuacja uległa odczuwalnej poprawie dopiero w tym roku.

Na efekty nie trzeba było długo czekać: już pierwszy kwartał przyniósł Japończykom gigantyczne wzrosty sprzedaży. Nie inaczej było w listopadzie, choć to wyjątkowy okres ze względu na rozliczne promocje. Dzięki temu sprzedaż PS5 w Europie zanotowała wzrost o aż 376 proc. w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Wszystko dzięki temu, że po raz pierwszy od premiery konsoli można ją było od ręki kupić w Black Friday. W Polsce można dokonać zakupu już za mniej niż 2000 zł.

A jak wyglądała listopadowa sprzedaż pozostałych konsol w Europie? Nintendo Switch zanotował 35-procentowy spadek sprzedaży r/r, co jest kolejnym ewidentnym dowodem na to, że rynek jest już niemal w pełni nasycony sprzętem umożliwiającym granie w Zeldę. Na końcu stawki uplasowały się Xboksy Series X/S ze spadkiem o 26 proc. w stosunku do listopada 2022. Ogólnie w Europie sprzedano w tym czasie 1,3 mln konsol (dane nie obejmują Wielkiej Brytanii oraz Niemiec).


Sprzedaż gier w Europie w listopadzie 2023

Jeśli chodzi o sprzedaż samych gier, to również odnotowaliśmy wyraźny wzrost: o 20 proc. w stosunku do listopada 2022. Europejscy gracze nabyli w zeszłym miesiącu 24,6 mln gier. W zakresie samego Black Friday różnica pomiędzy listopadem 2023 a 2022 jest marginalna i wynosi zaledwie 1 proc. na korzyść zeszłego roku. Wyprzedaże były napędzane w tym segmencie przede wszystkim przez Call of Duty, FIF... znaczy: EA Sports FC 24 oraz Hogwarts Legacy. Zero zdziwienia. Ogółem w sam Czarny Piątek sprzedano w Europie 7,8 mln gier.

  1. Call of Duty: Modern Warfare 3
  2. EA Sports FC 24
  3. Hogwarts Legacy
  4. Super Mario Bros Wonder
  5. Marvel's Spider-Man 2
  6. Grand Theft Auto 5
  7. Assassin's Creed Mirage
  8. Mario Kart 8: Deluxe
  9. Red Dead Redemption 2
  10. Football Manager 2024

Dane obejmują zarówno sprzedaż cyfrową, jak i nośników fizycznych (poza grami Nintendo, które nie udostępnia wyników sprzedaży cyfrowej).


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „rajmund” Gańko

Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.

Profil
Wpisów1849

Obserwujących9

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze