10
6.07.2024, 17:30Lektura na 2 minuty

Splinter Cell: Twórca oryginału przyznaje, że Sam Fisher podkradał sztuczki z Metal Gear Solid

Niedaleko pada Sam Fisher od Solid Snake’a.

Wkład Metal Gear Solid w rozwój branży gier jest niepodważalny, bo ze świecą szukać gier, które zrobiły dla skradanek więcej, niż seria Kojimy. Naturalnym rywalem, jaki natychmiast przychodzi do głowy, jest Splinter Cell, który dopracował gierkowe skradanie i tym samym stał się marką ponadczasową i tylko trochę olewaną przez Ubisoft. Teraz wyszło na jaw, że Sam Fisher nie był geniuszem cichego rozwiązywania problemów per se, a pobierał pilne nauki od starszego kolegi.

W najnowszym wywiadzie producent oryginalnego Splinter Cella, François Coulon przyznał, że developerzy szukali inspiracji w Metal Gear Solid:


Metal Gear pokazał nam, jak dobrze implementować mechanizm skradania w grach. Mamy tam kompletny oraz spójny zestaw zasad, wytyczających jasną drogę każdej produkcji tego typu. Usunięcie jednego z tych elementów sprawi, że rozgrywka będzie nudna i frustrująca. Pod tym względem MGS stworzono perfekcyjnie – wiesz, kiedy przegrasz i nie obwiniasz za to gry.


François Coulon, producent Splinter Cella

Czy rzeczywiście pomysły Kojimy były (i są) aż tak dobre i ponadczasowe? Z jednej strony tak, chociaż początki skradanek zawsze miały dla mnie dwie twarze: jedna należy oczywiście do Solid Snake’a, ale tuż obok, nieco w cieniu, widać posępną gębę Garretta z wydanego kilka miesięcy po MGS-ie Thiefa.

Niewątpliwie w kolejnych latach Splinter Cell dorzucił od siebie kilka pomysłów, jednak teraz przynajmniej znamy konkretny kierunek inspiracji. Osobną kwestią pozostaje to, jak daleko ta inspiracja sięga i w jakim stopniu rozwiązania kopiuje, a na ile sama stara się daną formułę rozbudować – fani soulsów otoczeni niekoniecznie dobrymi klonami gier FromSoftware wiedzą, o co chodzi.

Na koniec przypominam, że nadchodzi Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, a od lat na horyzoncie majaczy remake Splinter Cella, który wybitnie nie ma szczęścia. Czas pokaże, czy i tym razem ktoś będzie szukał inspiracji u konkurencji i czy przypadkiem role się nie odwrócą...


Czytaj dalej

Redaktor
Samuel Goldman

I have no mouse and I must click.

Profil
Wpisów1206

Obserwujących4

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze