Twórca Blue Prince oskarżany o użycie AI do produkcji gry. Wydawca temu zaprzecza: „To rezultat 8 lat pracy napędzanej wyobraźnią i kreatywnością”
Clair Obscur: Expedition 33 stało się ogromnym zwycięzcą The Game Awards, zabierając do domu największą liczbę statuetek w historii gali. Gra Sandfall Interactive rywalizowała później o kolejne, tym razem na The Indie Game Awards, gdzie także zdobyła nagrodę w kategorii Gra Roku. Niemniej przez wzgląd na wykorzystanie AI w trakcie produkcji tytułu (co zresztą część graczy odkryła jeszcze w kwietniu) organizatorzy wydarzenia owe wyróżnienie odebrali. W zamian powędrowało ono do Blue Prince’a, który teraz mierzy się z oskarżeniami o użycie sztucznej inteligencji w podobnym kontekście.
Pod postem informującym o wspomnianej zmianie w kategorii Gry Roku na The Indie Game Awards od razu pojawiły się nieliczne oskarżenia o hipokryzję organizatorów, bowiem Blue Prince miałby wykorzystywać assety wygenerowanie przez sztuczną inteligencję. Zarzuty spotęgowane były m.in. przez artykuł na portalu The Escapist, którego wcześniejsza wersja niosła za sobą podobne wnioski.
The IGAs Nomination Committee is officially retracting Debut Game and Game of the Year, awarding both categories to new recipients. Additionally, we are retracting one of the Indie Vanguard recipients. Full details can be found in our FAQ under Game Eligibility: www.indiegameawards.gg/faq
— The Indie Game Awards (@indiegameawards.gg) 20 grudnia 2025 19:45
[image or embed]
W obu przypadkach jednak nikt nie przedstawiał dowodów podpierających tezę o użyciu AI w trakcie produkcji Blue Prince’a. Mimo to Raw Fury, wydawca gry, postanowiło odnieść się do tej sprawy w mediach społecznościowych, przekonując graczy, że nie znajdą w grze żadnego elementu, u którego źródła znajduje się sztuczna inteligencja.
Warto w tym kontekście dodać, że autorzy rzeczonego tekstu z The Escapist dołączyli powyższe oświadczenie, a także przeprosili za sugerowanie, że do produkcji Blue Prince’a zaprzęgnięto (pośrednio, poprzez wykorzystanie gotowych assetów wygenerowanych przez AI, lub bezpośrednio) sztuczną inteligencję. Z tego też względu nie zanosi się na ponowną zmianę w kwestii Gry Roku gali The Indie Game Awards.
Czytaj dalej
-
Odtwórca Gustave’a z Clair Obscur: Expedition 33 twierdzi, że powinno się przyznawać nagrodę za „Najlepszą postać”. „Bohaterowie rezonują, ponieważ wielu artystów dało im kawałek siebie”
-
1Cronos: The New Dawn dostanie nowy poziom trudności. Odetchnijcie przy trybie Temporal Diver
-
Zawdzięczamy mu serie Call of Duty, Titanfall czy Star Wars Jedi. Kim był Vince Zampella i jak wpłynął na cały świat gier?
-
2Rockstar był bliski stworzenia GTA: Tokyo. Były pracownik firmy opowiedział o niezrealizowanych pomysłach na serię

Ja tego zupełnie nie rozumiem. Zwłaszcza pretensji do małych twórców, że wspierają się AI, a w tym wypadku nawet nie bezpośrednio, ale „łolaboga” skorzystali z assetów, które mogła wygenerować AI…
A potem ci sami oburzeni będą marudzić, że gry są za drogie, albo że asekuranctwo i mało firm chce podejmować ryzyko tworzenia innowacyjnych produkcji…
Gry nie beda nigdy tansze dzieki wykorzystaniu AI
Ale ich produkcja zwłaszcza dla małych deweloperów może być tańsza.