5
12.08.2024, 06:30Lektura na 2 minuty

Twórca Dishonored: „Gry Bethesdy to immersive simy”

Kontrowersyjna opinia czy święta prawda?

Tydzień ledwie się zaczął, a są informacje już tak sensacyjne, że nadają się w sam raz do poniedziałkowej kawki. Założyciel Arkane, obecnie szef WolfEye Studios, Raphaël Colantonio, czyli twórca Dishonored, Preya, Arx Fatalis oraz innych produkcji tego studia, robi nową grę i wygląda na to, że produkcja jest takim trochę pierwszoosobowym Falloutem w alternatywnych początkach XX wieku, a do tego, naturalnie, immersive simem. Czyli właściwie czym? Chociaż definicje mogą się różnić w szczegółach, to zawsze były to produkcje „systemowe”, w dużym stopniu polegające na symulacji różnych systemów świata przedstawionego i interakcji gracza z nimi.

Najpopularniejszymi przedstawicielami gatunku, obok gier Arkane, są takie tytuły jak Thief, Deus Ex, System Shock, ale że mówimy o spektrum, to w dalszych miejscach tego wykresu znajdą się takie gry jak Stalker, Cyberpunk 2077, No One Lives Forever czy nawet Red Dead Redemption 2. Tymczasem Colantonio w rozmowie z PC Gamerem przyznał, że jego zdaniem hitem na miarę Call of Duty immersive simów jest… Skyrim.


Jeśli się nad tym zastanowić, to gry Bethesdy czy Obsidianu to zdecydowanie immersive simy. Ten gatunek miesza się z pierwszoosobowym erpegiem w sposób bardzo rozmyty, trudny do uchwycenia. Powiedziałbym, że ich gry są mniej fizyczne niż produkcje Arkane, a bardziej opierają się na statystykach, ale ostatecznie – na symulacji.


Raphaël Colantonio, szef WolfEye Studios

Niełatwo zgodzić się z tą wypowiedzią, bo gdyby rozciągnąć definicję do tego stopnia, to Gothic, tak jak niemal każdy erpeg, byłby w czołówce immersive simów. Tymczasem nawet najprostsza „systemowość” Skyrima też pozostaje dyskusyjna – nie przypominam sobie, by pochodnie enpeców podpalały kałuże oleju... Nieco dalej developer wspomina też o innym hitowym erpegu:


Postrzegam Baldur’s Gate’a jako tytuł sąsiadujący z immersive simami, jeśli w ramach gatunku mieszczą się w ogóle gry turowe (…). Aktualnie nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć immersive sima akcji lub immersive sima RPG.


Raphaël Colantonio, szef WolfEye Studios

Czuję się trochę tak, jakbym pouczał papieża w sprawach wiary, ale może jednak zostańmy przy immersive simach immersive simach…?


Czytaj dalej

Redaktor
Samuel Goldman

I have no mouse and I must click.

Profil
Wpisów1447

Obserwujących4

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze