„Wiemy, co robić dalej” – Prezes 11 bit studios uspokaja po zamknięciu Projektu 8 oraz zapowiada dwie nowe gry
Przemysław Marszał podzielił się również krótkimi szczegółami dotyczącymi anulowanej produkcji.
W połowie grudnia do sieci trafiły bardzo niepokojące doniesienia wewnątrz 11 bit studios, które zwiastowały rychłe zakończenie Projektu 8 oraz zwolnienia pracowników. Kilka dni później ziścił się czarny scenariusz, a przy okazji poznaliśmy powody i dodatkowe szczegóły tej sytuacji. 11 bit studios przez ostatnie miesiące straciło ponad 70% wartości, którego szczyt notowano we wrześniu tego roku, jeszcze przed premierą Frostpunka 2. Z tego też powodu eksperci oraz analitycy zaczęli bić na alarm.
Te nastroje stara się uspokoić prezes warszawskiego studia, Przemysław Marszał. W najnowszym wywiadzie dla PAP Biznes opowiedział więcej na temat kondycji finansowej studia, która wbrew przewidywaniom analityków, ma być w całkiem przyzwoitym stanie. Przy okazji postanowił skrytykować wyolbrzymianie sytuacji przez wspomnianych ekspertów.
Przyznajemy, że mamy pewne problemy. Zamknęliśmy „Projekt 8” oraz zwolniliśmy 18 pracowników 11 bit. Przesunęliśmy o kilka miesięcy premierę The Alters. Część projektów z wydawnictwa jest wciąż nierentowna. Dodatkowo cała branża growa przechodzi mocny kryzys. Nie stoimy jednak w miejscu. Mamy dobrą sytuację finansową jako spółka, mamy dobry cash-flow i nie potrzebujemy dodatkowej gotówki
Przemysław Marszał odniósł się również do niedawnego zamknięcia Projektu 8. Raz jeszcze powtórzył przyczyny, które zadecydowały o anulowaniu projektu: były zmiany trendów na rynku gier wideo, konieczność dalszego podnoszenia budżetu, a także nierozwiązane problemy produkcyjne. W związku z tym pracę straciło 18 pracowników.
Prezes 11 bit studios zdradził przy okazji pojedyncze szczegóły dotyczące planów na Projekt 8. Marszał porównał grę do serii Senua’s Saga od Ninja Theory oraz A Plague Tale, które w większym stopniu było inspiracją dla 11 bit studios do produkcji skupiającą się na narracji. Przyznał jednak, że obie gry nie miały łatwo na rynku, szczególnie Hellblade 2, które nie poradziło sobie specjalnie dobrze.
Zauważyliśmy, że Projekt 8 wiąże się dla nas z dużym ryzykiem w kontekście przyniesienia zysków spółce. Ten projekt od lat nam się przedłużał, mieliśmy większe i mniejsze problemy z samym developmentem – była to bardzo ambitna gra TTP z rozbudowanymi elementami akcji, oparta na mocnym, ale trudnym temacie.
To nie jest koniec rewelacji od prezesa 11 bit studios. Przemysław Marszał ogłosił, że w miejsce zamkniętego Projektu 8 rozpoczęto dwie nowe produkcje. Mniejszy z nich składa się z 25-osobowego zespołu, a przybliżony termin premiery ustalono na 2027 rok. Skala drugiego jest natomiast dużo większa, porównywalna do The Alters. Obie gry znajdują się na wczesnym etapie produkcji.
Na sam koniec Przemysław Marszał wspomniał jeszcze o zadowalającej sprzedaży Frostpunka 2, która nadal jest powyżej oczekiwań spółki.
Zdajemy sobie sprawę, że pierwsza odsłona gry stała się globalnym hitem, co powodowało jednocześnie trudność i pokusę bardzo wysokich oszacowań dla Frostpunka 2. To wpłynęło na duży rozrzut prognoz u analityków i mógł być to jeden z czynników, który wpłynął na negatywny odbiór premiery przez rynek. Będziemy pracować nad komunikacją w tym obszarze.
We Frostpunka 2 zagracie na PC. Na 2025 rok zaplanowano szeroką gamę aktualizacji, w tym premiery rozszerzeń fabularnych oraz konsolowych edycji gry.
Czytaj dalej
Beznadziejnie zakochany w Dead Space i BioShocku. W gry wideo gram, odkąd byłem mało rozgarniętym bobasem, i planuję robić to do końca. Wydałem 460 złotych na Diablo IV i do teraz tego żałuję. Jak ktoś chce zagrać w jakiegoś multika na Xboksie, to ja bardzo chętnie.