„Wspieranie gier kulturowych”. Rząd tworzy Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych
Rząd ogłasza stworzenie nowej państwowej instytucji kultury związanej z naszą branżą. Nazywa się Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. Do jej zadań należy szeroko rozumiane wspieranie gałęzi biznesu związanych ze sztuką. Pomoc może przyjąć formę np. dofinansowań czy szkoleń, ale CRPK najbardziej skupia się na współpracy między różnymi branżami oraz promocji za granicą – zdaniem Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu bardzo ważnej w dzisiejszych czasach.
Lista obejmowanych przez CRPK dziedzin wygląda interesująco.
Działalność Centrum skoncentruje się wokół wykorzystania nowoczesnych technologii w kulturze, kulturowych gier wideo, rozszerzonej rzeczywistości, grafiki cyfrowej, reklamy, mody i wzornictwa, a także muzyki czy tańca.
Choć „gry kulturowe” mogą wydawać się wąską definicją – do takiej należy z pewnością np. recenzowana przez nas IPN-owska Gra Szyfrów – można się spodziewać, że obejmą sobą w zasadzie każdy tytuł wspominający w pewien sposób o naszym kraju. Do takiego można zaliczyć np. serię Wiedźmin opartą na prozie Sapkowskiego, a także każdy projekt, który da Polsce szansę zaistnieć na arenie międzynarodowej.
Analiza aktywności innych państw w tym obszarze dowodzi, że przemysły kreatywne stanowią dziś jeden z obszarów intensywnej konkurencji międzynarodowej. W tej sytuacji zapewnienie polskim twórcom i przedsiębiorcom tego sektora systemowego wsparcia jest obowiązkiem państwa.
To nie pierwszy raz, kiedy rząd stara się zauważyć branżę gamedev. Od pewnego czasu prowadzony jest cykl dotacji „Rozwój Sektorów Kreatywnych”. Do jego beneficjentów należą m.in. Bloober Team (o którym od tygodni spekuluje się, że tworzy remake Silent Hilla), Klabater czy festiwal Pixel Heaven.
W 2018 roku ówczesny minister kultury Piotr Gliński zapowiadał system finansowania oparty na „teście kulturowym” danej produkcji. Do historii przeszedł także sowity grant na rozwój multiplayera i otwartego świata dla CD Projekt Red.
Czytaj dalej
2 odpowiedzi do “„Wspieranie gier kulturowych”. Rząd tworzy Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
To co „wspiera” rząd jest albo gówniane, albo upada. Szczególnie jeśli weźmie się za to Sasin. Thanks, but no, thanks…
Pierwsza grą będzie czymś pomiędzy Life is Strange a bardziej klasyczną przygodówką. Wcielimy się w niej w Antonia i będziemy badać sprawę Katastrofy analizując dowody rzeczowe i nagrania. Dzięki mocą Antonia będziemy mogli kontaktować się z ofiarami, a także być może wpłynąć na nie by zmienić bieg historii. Wyciekły już wszystkie 3 zakończenia: Dobre w którym w skutek odpowiedniej manipulacji udaje nam się połączyć Lidera Opozycji z wydarzeniami. Neutralne w którym odkrywamy że to zła pogoda, zmiany planów i naciski na pilotów zmieniły historię kraju na zawsze, i postanawiany dać zmarłym w końcu należny spokój. I złe w którym udaje nam się zmienić bieg przeszłości i powstrzymać katastrofę przez co Jedyna Słuszna Partia nie może sobie wycierać gęby ofiarami co miesiąc.
Planowany jest także prequel którym również jako Antonio manipulujemy biegiem historii za pomocą teczek pozostawionych przez służby bezpieczeństwa Reżimu. Jedne „znikamy” w całości lub części, inne wyjorzystujemy do szantażu itd.