Zawartość CD-Action 08/2021
CD-Action prosiło się o zmiany w layoucie od bardzo dawna, a pracując nad nimi, kierowaliśmy się tymi samymi założeniami, co w przypadku renowacji logosa. Chcieliśmy, żeby było „lżej”, nowocześniej i żeby stałe elementy oprawy zajmowały mniej miejsca, dzięki czemu strony „odetchną” i będzie można składać je efektowniej. Jesteśmy przekonani, że to właściwy kierunek, ale czekamy na Wasze opinie.
Skoro już o zmianach mowa, to… astrologowie ogłaszają miesiąc wzmocnień – populacja redakcji zwiększa się! Dołączył do nas Barnaba „b-side” Siegel, bardzo doświadczony dziennikarz, którego artykuły czytała w internecie i magazynach drukowanych przynajmniej część z Was. Tą świetną wiadomością zakończę sekcję obwieszczeń – przejdźmy do zawartości magazynu.
Początek wydania zdominowało oczywiście E3 2021 – na dziesięciu stronach przyglądamy się aż 30 zaprezentowanym podczas tej imprezy grom. W naszym przeglądzie znajdziecie zarówno obiecujące indyki, jak i przedstawicieli wagi ciężkiej, takich jak S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl, Elden Ring, Halo Infinite, Far Cry 6, Dying Light 2 czy Battlefield 2042. Oprócz tego w dziale W produkcji znajdziecie m.in. pełnowymiarową zapowiedź The Dark Pictures: House of Ashes (Siekiera) oraz wrażenia z ogrywania przedpremierowej wersji OlliOlli World (Otton).

Główną recenzją w CDA 08/2021 jest rzecz jasna Ratchet & Clank: Rift Apart (Siekiera). Wśród 35 ocenionych w tym numerze gier znalazły się też m.in. Days Gone na PC (Siekiera), Assassin’s Creed Valhalla: Gniew Druidów (Ninho), Knockout City (Otton), Wasteland 3: The Battle of Steeltown (Cursian), Metro Exodus PC Enhanced Edition (Krigore), polskie Tainted Grail: Conquest (Ranafe) i Sniper Ghost Warrior Contracts 2 (Krigore), Elite Dangerous: Odyssey (Krigore), Subnautica: Below Zero (DaeL), Final Fantasy VII Remake Intergrade: Episode Intermission (Ranafe) i stołowa karcianka God of War (Witold).

Publicystyka przywita Was pięciostronicową historią klawiatur komputerowych autorstwa Smugglera. Do wehikułu czasu zaprosi Was też Bartłomiej Kluska, który tym razem wspomina Telegazetę. W rozkroku między epokami stanął Piotr „Pita” Rusewicz, który zajął się grami powstającymi współcześnie na stare platformy (np. Amigę czy NES-a). DaeL przygotował cztery strony o rakietnicach w grach, a duet Cerebrum & Otton uderzył w poważne tony artykułem o tzw. opłacie reprograficznej (czyli „podatku od piractwa”). Nie mogliśmy oczywiście przemilczeć faktu, że w czerwcu odszedł Benoît Sokal, twórca m.in. Syberii – swój tekst poświęcił Belgowi Eugeniusz Siekiera. Dział Publicystyki uzupełniają dwa felietony (Cascad, Kaladin), Magazyn Kulturalny i Szpile.

Megaporadnik w dziale Technologie poświęcony jest tym razem aplikacjom na smartfony – polecamy niemal 30 apek, które warto sprawdzić. Do naszego laboratorium sprzętowego trafiły natomiast monitor AOC Agon AG493UCX, procesor Intel Core i5-11400F, karta graficzna Asus GeForce RTX 3080 Ti ROG Strix Gaming LC 12 GB OC, słuchawki Asus ROG Theta 7.1, komputer Raspberry Pi 400, dysk SSD Goodram IRDM M.2 NVMe SSD 2 TB, smartfon Poco F3, słuchawki JBL Club One i klawiatura Roccat Pyro.

SPIS TREŚCI
WERSJA CYFROWA
Po cyfrową wersję CD-Action (w formacie PDF) zapraszamy do naszego sklepu. Tylko u nas kupicie wydania elektroniczne w niższej cenie (11,99 zł), a dodatkowo cała kwota z ich sprzedaży trafi do nas, bo ominiecie wszelkich pośredników.

SPIS TREŚCI
W PRODUKCJI
JUŻ GRALIŚMY
RECENZJE
PUBLICYSTYKA
TECHNOLOGIE
- Monitor AOC Agon AG493UCX
- Procesor Intel Core i5-11400F
- Karta graficzna Asus GeForce RTX 3080 Ti ROG Strix Gaming LC 12 GB OC
- Słuchawki Asus ROG Theta 7.1
- Raspberry Pi 400
- Dysk SSD Goodram IRDM M.2 NVMe SSD 2 TB
- Smartfon Poco F3
- Słuchawki JBL Club One
- Klawiatura Roccat Pyro
INNE
Czytaj dalej
89 odpowiedzi do “Zawartość CD-Action 08/2021”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Długo się powstrzymywałem z komentarzem layoutu i dobrze zrobiłem. Na żywo wygląda lepiej, niż w pdfie. Choć i tak dosyć generycznie ;). Na plus więcej informacji na okładce. Jaszcze większy plus, to reklama z tyłu. Fajnie, że reklamodawcy też wracają.
Rozum wam odjęło z tymi ocenami? Wyglądają jak kaszanki… Po drugie taka sama okładka jak PSX? Wstyd.
Co się Smuggler nagęgał o immanentnej subiektywności każdej recenzji, po czym nie wystawił oceny „The Longest Road on Earth”…. ze względu na zbytnią subiektywność takowej 🙂 Sama recenzja natomiast niczego sobie, podobnie jak pomysł z zabraniem cząstkowych ocen – teraz jest bardziej czytelnie.
O co chodzi z tym pominięciem Rosji na mapie dotyczącej opłaty reprograficznej?
A może tak wydłużyć GameWalkera kosztem dwóch pustych stron zwanych otwieraczem recenzji? Chyba że dział jest coraz krótszy, bo nie macie o czym pisać, ale jakoś w to wątpię :p
Gamewalker na dwie strony?! No kurła, tak być nie może!
@Pierre – nie wystawilem, bo to nie mialby sensu. Ale jesli ci zalezy na cyferkach to dalbym tej grze 7+ za calosc, a 8+ za epizod z dzieckiem.
Aha, wywiad z Kazimierzem Kaczorem świetny. Swoją drogą ten człowiek ma prawie 80 lat a umysł sprawny, że tylko można pozazdrościć.
Hm, bardzo wysoka ocena Below Zero a jest gorsza od pierwszej gry na każdym kroku (no może poza kilkoma QoL). Zupełnie jakby twórcy nie rozumieli dlaczego pierwsza Subnautica stała się tak popularna 🙂
@silvver Ocena wysoka, ale pierwsza Subnautica miała ocenę jeszcze wyższą 🙂 A co do tego, czy Below Zero jest gorsza pod każdym względem – nie zgadzam się. Below Zero brakuje trochę skali i wyzwania, jakie dawała poprzedniczka. Ale oferuje też ciekawszą eksplorację lądu i jaskiń, rozwiązuje problemy techniczne oryginału. I ma morskie małpy. No i na pewno poleciłbym ją osobie, która nie miała styczności z grami survivalowymi jako lepszy punkt startu od właściwej Subnautiki.
Co do oceny Subnautiki – obie gry recenzowały dwie różne osoby. IMO więcej nie trzeba pisać. 😉
@Ninho I owszem. Ale ja się z tamtą oceną Subnautiki zgadzam. To była gra na 9+, gdyby nie problemy techniczne, to na 10. Sam bym ocenił identycznie. Natomiast Below Zero tych problemów technicznych już nie ma, ale jest grą na 9, głównie ze względu na mniejszą skalę, brak tego obezwładniającego ogromu niezbadanego oceanu. To powiedziawszy – pod niektórymi względami Below Zero jest grą lepszą. To oczywiście moja opinia, albowiem (powtarzamy chórem): recenzje są subiektywne.
@aRo Długość gamewalkera to wypadkowa tego jak wiele bardziej popularnych gier jest w danym wydaniu. Można równie dobrze zrobić o każdej recenzowanej, ale po co? Wtedy będzie wyglądał tak, że jedna konkretna opinia recenzenta, a reszta na zasadzie „lubię gry tego studia, zagram na pewno” albo „nie zagram, nie mój gatunek, nie mam czasu”. Wtedy nie ma to sensu, bo jest już recenzja. A jak jest szansa, że w dany tytuł zagra więcej osób to da się napisać coś ciekawszego i gamewalker dopiero ma sens.
Z całym szacunkiem drogą redakcjo. Okładka Super, treść tez, jak zwykle, ale co się znowu odjaniepawla z drukiem? Miejsca gdzie zamiast ciemnego tekstu mamy jasne litery na ciemnym tle, są IMO malo wyrazne, apogeum jest na stronie 23 i we wstępie na 24… chyba że to tylko mój egzemplarz? Albo co gorzej, moje oczy? 😛
Dyskutowałbym, że pierwsza Subnautica jest lepsza. Może to właśnie dlatego, że pierwsza gra była pierwsza i przy drugim razie (Below Zero) już nie ma takiego efektu? Dla mnie niestety w Below Zero biomy nie są zbytnio ciekawe, eksploracja na lądzie jest bardzo słaba a małe, kręte jaskinie to minus. Wolałem te duże otwarte przestrzenie. BZ ma też problemy jak pierwsza gra, np. znikające linie ze słupków energii przy załadowaniu sejwa
Znalazłem babola: Na Nexto zamiast strony 75 mam stronę 62 :/
Dobra zmiana szaty graficznej, CD-Action ewoluuje w dobrą stronę, logo w klimacie przewodnim gry na okładce jest super
Ah, zapomniałem napisać. GJ, nie dość że wcześniej dostaję wersję cyfrową jako prenumeratę, to papierowa wersja przyszła do mnie w dniu premiery. Oby tak dalej :).
Odświeżony layout i przeniesienie pewnych informacji na dół sprawiło, że wszystko jest bardziej przejrzyście, dobrze, że wykopaliście informacje o cenie, bo ta dotycząca gier jest bardzo zmienna.
@goliat Zupełnie się nie zgadzam 🙂 Cena zazwyczaj tylko spada, ale średniak za 200zł a średniak za 50zł to dwie różne kategorie. No chyba, że gry ogrywasz głównie kilka lat po ich premierze to wtedy to pole faktycznie nie ma sensu.
@Tubelectric Jeżeli cena istotnie wpływa na ocenę (np. gra kosztuje 150 zł i trwa 3 godziny albo w drugą stronę – za 40 zł dostajesz świetną grę na długie wieczory), staramy się wspominać o tym w recenzjach.
@Tubelectric Gier na premierę nie kupuję, moja decyzja jest spowodowana tym, że twórcy bardzo często szatkują zawartość i sprzedają jako DLC. W 2010 nabyłem ostatni preorder gry w życiu, tj. Mafia 2, ale jak się dowiedziałem, ile wycieli, zaś misje podoczne sprzedawano jako DLC to poczułem się zrobiony w bambuko. Poza tym wydania Goty zawierają kompletną grę i grając w takie Dziedzictwo Pierwszego Ostrza i Lost Atlantydy, czyli DLC do Assasin’s Creed Oddyssey trudno nie odnieść wrażenia, że wycieli to z
podstawki. Poza tym nawet duże gry krótko po premierze mają ścinane ceny, więc z zakupem lepiej się nei spieszyć. Dobrym przykładem są gry na PS5, Demon Souls i Miles Morales kosztowali ponad 300 zł na premierę, już w kwietniu można było dorwać te tytuły za około 130 zł.
Nie ma opcji prenumeraty tylko elektronicznej?
Będą jeszcze kiedyś dodawane te karty co były na nich kody na gry? Nie chodzi mi czy będą z grami ale po prostu szkoda mieć tylko pół talii i fajnie by było gdybyście kontynuowali ten projekt.
@dependo Mamy prenumeratę wyłącznie elektroniczną: sklep.cdaction.pl/shop/prenumerata-ewydan-cd-action/
Autor tekstu „Nowe na starym” chyba mocno podeskscytowany był, tyle wykrzykników dawno nie widziałem:p
CromaC, dzięki, umknęło mi. Prenumerata roczna wykupiona. zabieram się do czytania.
Numer spoko, tylko trochę łyso bez tych ocen cząsteczkowych, ale pewnie przyzwyczaję się i do takiej „oceniaczki”. Recenzja nowego Ratcheta tak mnie nakręciła, że podłączyłem PS3 i ogrywam odświeżoną trylogię. PS5 jeszcze nie mam, więc pozostaje ogrywanie starszych części. Na Rift Apart przyjdzie czas.
Hmm czy to normalne ze jeszcze numer nie przyszedł? Prenumerata opłacona na rok… jak to u Was wyglada? Jest z regoly szybciej/na czas/później ?
@mordirothen Powinieneś już dawno dostać numer. Jeśli nie przyszedł – napisz maila z reklamacją.
@Deathroll2097|Usunęli oceny cząstkowe i w tym samym numerze ktoś napisał w plusach recenzji „grafika 10/10”. 😛
Fajna recenzja Daela Subnautici Below Zero w formie dziennika, poprzednia odsłona sporo bazowała na takich wpisach. Co do polskiej wersji językowej, nie ma jeszcze polskiego choćby w wersji Steam, bo pewnie nie skończyli tłumaczenia. A mam pytanie do Daela w sprawie Below Zero, sporo bugów tam zastałeś, bo podstawowej Subnautice jest ich do dzisiaj trochę, a czasem aktualizacja dodała mi taki, że jak siedzisz w Seamooth i wczytujesz grę będą w tym pojeździe to telepię cię i cię zabija, chyba, że szybko
z niego wyjdziesz.
@goliat Mam wrażenie, że w Below Zero jest dużo mniej błędów niż w Subnautice. Przypominam sobie tylko dwie sytuacje, w których miałem jakiś problem (raz mi gra scrashowała, raz podczas pływania seatruckiem kamera zaczęła wyczyniać jakieś cuda). W Subnautice było tego duuuużo więcej (i to zarówno we wczesnym dostępie, jak i wtedy, gdy już pełna wersja wyszła). Do tego stopnia, że na serio za pierwszym razem, gdy zauważyłem, że mi znikają przedmioty, to podejrzewałem bugi, a nie morskie małpy. 1/2
@goliat Aha, z takich ciekawostek, to w Below Zer rozwiązano też problem pop-inu tekstur i w ogóle całych elementów geometrii dna podczas szybkiego przemieszczania się. Ale nie wiem w jakim stopniu to kwestia dopracowania gry, a w jakim po prostu efekt znacznego zmniejszenia mapy.
A za miłe słowa nt. recenzji bardzo dziękuję. 2/2
@DaeL Ja pamiętam, że doczytywanie tekstur w podstawowej Subnautice było czasami irytujące, grałem w wersję z Epica i mimo trzech aktualizacjii w czasie grania do dziś nie rozwiązana tego problemu. Poza tym miałem też problemy ze zdobyciem zębów stalkerów, bo kazało się, że jak zbudowałem w budynku radar wykrywający kły tych bestii to wypadają poza teksturę. Całe szczęście, że dało się przez nie przeniknąć, bo bez tego pewnych rzeczy się nie wybuduję.
A tak z ciekawości zapytam jak tam z PC Formatem? Kiedy będzie do kupienia w PDF, są jakieś plany? Bo u Was kącik techniczny dość ubogi od jakiegoś czasu 🙁
Ach znalazłem u Was w sklepiku – PC Format 4/2021 (ewydanie)