3
22.03.2023, 18:00Lektura na 11 minut

Company of Heroes 3 – poradnik. Porady dla nowych graczy i doświadczonych fanów serii

Poprzednia odsłona Company of Heroes miała premierę prawie dekadę temu, więc wielu graczy może po raz pierwszy wkraczać do tego teatru wojny. Zanim zagrasz w osadzonego w realiach II wojny światowej RTS-a studia Relic Entertainment, warto dowiedzieć się o kilku rzeczach, by lepiej przygotować się do starć. Co ważne, cenne wskazówki znajdą tu również weterani serii.


Michał „Perzi” Perzanowski

Company of Heroes 3 to strategia czasu rzeczywistego, w której na stosunkowo niewielkim polu bitwy należy osiągnąć wyznaczony przez dowództwo cel. Dowodzimy małymi oddziałami żołnierzy, pojazdami i czołgami, zajmujemy istotne strefy i wykorzystujemy elementy otoczenia, aby ponosić jak najmniejsze straty i skutecznie prowadzić ostrzał.

Nowością w serii jest dynamiczna kampania, w której świat gry powiększa się o podzieloną na sektory mapę Włoch z okresy II wojny światowej. Ten nowy element gry pozwala nie tylko na prowadzenie klasycznych bitew, ale też zarządzanie ruchami armii – a każda podjęta decyzja ma realny wpływ na linię frontu i przebieg wojny.

W tym poradniku przedstawimy wam kilka wskazówek i omówimy wszystko, co powinno dać przewagę na froncie.


DYNAMICZNA KAMPANIA

Zarówno znawcy serii, jak i nowi gracze powinni zacząć właśnie od niej. Ci, którzy mają już doświadczenia z innymi strategiami, zwłaszcza serią Total War, zapewne szybko odnajdą się w zarządzaniu ruchami armii i przejmowaniu prowincji.

Pierwsza faza odbywa się w turach i polega na planowaniu działań jednostek oraz obserwacji wroga, który nie tylko broni zajętych pozycji, ale też przemieszcza swoje oddziały – w tym na kontrolowany przez gracza teren. Starcia inicjowane są przez podejście do wrogiego oddziału lub miasta z niemieckimi wojskami. Wówczas akcja przenosi się na mniejszą planszę, na której rozgrywana jest bitwa w czasie rzeczywistym.

Sukces zmienia sytuację włoskiego teatru wojennego. Nasze działania w skali makro mają z kolei wpływ na to, jakimi siłami będziemy dysponowali i jakiego rodzaju starcia stoczymy.


FAZA TAKTYCZNA

Ten etap rozgrywki na mapie zakłada poruszanie się jednostek po mapie w trybie turowym. Każdy oddział ma określony zasięg ruchu – musimy więc nieraz decydować, czy chcemy zająć nowe miasto, czy istotniejsze będzie rozbicie drobniejszych posterunków wroga. Warunki zwycięstwa pomniejszych bitew są dobierane losowo – nie zawsze chodzi o wybicie wroga do ostatniego żołnierza.

Zwycięstwo oznacza pozbycie się jednostek przeciwnika i przejęcie danego terytorium, jeśli prowadzimy oblężenie miejscowości.

Podstawy taktycznej mapy świata

Na mapie taktycznej widoczne są kluczowe dla kampanii miejsca. Oto najważniejsze z nich:

Różne rodzaje terenu – mają wpływ na możliwości oddziału. Drogi pozwalają przemieszczać się na duże odległości, choć prowadzą przez otwartą przestrzeń. Jest to niebezpieczne, jeśli w pobliżu znajdują się oddziały wroga. Równiny oferują normalną osłonę i normalny ruch. Lasy spowalniają ruchy, ale kamuflują żołnierzy. Wzgórza również spowalniają ruch, ale zapewniają większy zasięg widzenia.

Porty – umożliwiają wysłanie w bój dodatkowych kompanii i statków, zwiększają limit populacji i dodają zasoby siły roboczej.

Składy amunicji – zwiększają ilość zasobów amunicji używanych przez artylerię, samoloty i zdolności jednostek (np. bombardowanie).

Składy paliwa – zwiększają ilość zasobów paliwa wykorzystywanych do produkcji kompanii, statków i samolotów.

Szpitale – mogą leczyć oddziały.

Lotniska – umożliwiają wysyłanie samolotów, które będą pełnić różne funkcje na mapie świata.

Ośrodki partyzanckie – pozwalają na wykorzystanie umiejętności sabotażu włoskiego ruchu oporu.

Zaopatrzenie – reprezentuje ogólne możliwości bojowe jednostki. Zasoby te wpływają na zasięg ruchu kompanii, jak również na jej siłę. Na przyjaznym terytorium oddział otrzymuje 30 jednostek zaopatrzenia co turę, na terytorium wroga traci 10 co turę. Kompania, która nie ma zaopatrzenia, będzie tracić co turę zdrowie.

Limit populacji – wartość ta jest zwiększana, gdy zdobywasz porty, i reprezentuje całkowitą liczbę kompanii, oddziałów, statków morskich i samolotów, którymi możesz dowodzić w danym momencie.

Struktury obronne – w miarę postępów w grze możesz zauważyć małe umocnienia. Jeśli twoja kompania znajdzie się w ich zasięgu, otrzyma obrażenia.

Decyzje i lojalność – wiadomości od brytyjskiego i amerykańskiego dowódcy wymagają podejmowania decyzji. Wybory te odblokowują nagrody zależne od zdobytych punktów lojalności.


FAZA BITEWNA

W Company of Heroes 3 głównym zadaniem w RTS-owych starciach nie jest eliminacja wszystkich wojsk przeciwnika, a osiągnięcie postawionego celu. Tym może być zdobycie większej od wroga liczby punktów strategicznych (oznaczonych na minimapie gwiazdą) albo sektorów na polu bitwy, obrona przed dużą falą atakujących, wysadzenie infrastruktury, dotarcie do partyzantów i przygotowanie się na kontratak, przejęcie terytoriów wokół siedziby nieprzyjaciela, wysadzenie w powietrze sił pancernych i wiele więcej.

Do każdego zadania należy podejść indywidualnie, bo inaczej łatwo o porażkę na późniejszych etapach gry. Warto pamiętać zwłaszcza o czterech rzeczach:

• Jeśli warunkiem zwycięstwa jest liczba punktów strategicznych, nie zaczynaj od zajęcia sektorów sąsiadujących z twoją siedzibą. Zmierzaj od razu do miejsc istotnych pod względem punktacji, a dopiero po zwerbowaniu dodatkowych jednostek zadbaj o resztę terytorium. Korzystaj też z ciężarówek transportowych, aby zapewnić właściwy przepływ między opatrywanymi a walczącymi na linii ognia.

• Dotarcie do partyzantów musi być wykonane szybko; taka misja zawsze jest ograniczona czasowo. Staraj się rozbić swoje siły na dwa-trzy mniejsze bataliony i podziel je na grupy. Na wydawanie rozkazów każdej z nich poświęć maksymalnie po kilkanaście sekund.

• Jeśli masz do zniszczenia kilka czołgów, śmiało korzystaj również z piechoty. Pamiętaj tylko, aby w menu umiejętności wyposażyć każdy oddział w karabiny przeciwpancerne lub bazookę.

• Podczas misji niszczenia infrastruktury korzystaj z haubic lub pojazdów artyleryjskich. Może się okazać, że twoje siły nie będą musiały w ogóle zbliżać się do wroga.


GARŚĆ PORAD PRZED ROZPOCZĘCIEM KAMPANII

W kampanii dodana została narracja oraz różne propozycje prowadzenia rozgrywki. Otrzymujemy wskazówki od dwóch doradców: Brytyjczyka i Amerykanina. Podpowiadają oni, co należy zrobić, ale tylko od nas zależą dalsze działanie sił i wyzwalanie cywilnej ludności włoskiej spod jarzma nazistowskich Niemiec.

Amerykanie pragną szybko opanować Rzym. Brytyjczycy – zadbać najpierw o linie zaopatrzeniowe, skrócić linię frontu i zdobywać Włoch krok po kroku. Twórcy dali graczom swobodę. Szybki atak na stolicę powoduje wzrost poziomu trudności. Plan Brytyjczyków wydłuża całą kampanię, ale pozwala zobaczyć każdy region południowych Włoch i przeprowadzić więcej bitew.

Skoro znasz już podstawowy działania na mapie, zapoznaj się z poniższymi poradami, aby zmaksymalizować swoje szanse na polu bitwy.

Nie unikaj zadań pobocznych

W trakcie kampanii dla jednego gracza niejednokrotnie pojawi się szansa na wykonanie dodatkowych celów. Raz należy pomóc partyzantom, a raz dostarczyć zaopatrzenie za linię wroga. Nie ignoruj ich, ponieważ zapewniają ułatwienia na późniejszym etapie gry. Są też o wiele ciekawsze od standardowych bitew, gdyż ścierają się tam naprawdę duże oddziały, co stanowi większe wyzwanie. Do tego wypełnianie drugorzędnych celów podczas misji daje też punkty do drzewek ulepszeń (o tym niżej).

Staraj się o lojalność wobec dowódców

Więcej punktów to przydatniejsze ulepszenia polowe. Są to umiejętności dostępne tylko w trakcie walk w czasie rzeczywistym, m.in. dodatkowy wóz leczący, bombardowanie określonego obszaru lub posłanie w bój jednostki specjalnej. Niekiedy taka niewielka pomoc może drastycznie zmienić obraz na polu bitwy.

Na mapie taktycznej też możesz wykorzystać przewagę terenu

Podobnie jak w trakcie starć w czasie rzeczywistym, na mapie dynamicznej kampanii również działa system osłon (kolor czerwony – brak osłony, żółty – słaba osłona, zielony – dobra osłona). Staraj się gromadzić swoje oddziały w miastach, na wzgórzach lub w lasach. Zyskują wtedy premię do uwarunkowań terenowych, a niekiedy stają się niewidoczne dla wroga. Miej również pewność, że punkty ruchu wystarczą, aby zająć interesującą cię lokację w jednej turze.

Porty to kluczowe punkty na mapie

W trakcie kampanii liczba jednostek, które możesz wystawić na polu bitwy, jest ograniczona przez limit populacji. Ten można podnieść wyłącznie dzięki portom, priorytetem powinno być więc zdobywanie miast portowych (oznaczonych ikoną kotwicy). Do czasu połączenia swoich linii zaopatrzenia, od Morza Śródziemnego do Adriatyku, oszczędnie wydawaj zasoby na nowe statki, samoloty i umocnienia.

Dbaj o zaopatrzenie

Logistyka jest kluczowym elementem planowania podczas kampanii przeciwko Osi. Wojska na wrogim terenie tracą zasoby i mogą przez to zniknąć z powierzchni mapy. Oddziały słabną, jeśli zużywają zbyt dużo zasobów ludzkich i amunicji. Trudno wtedy rozwinąć obronę i przygotować się na ewentualny kontratak.

Marynarka ma działa i… działa!

Niemcy rzadko będą starali się odzyskać terytorium, ale zbudują wzdłuż dróg wiele irytujących gniazd z ckm-ami lub działami przeciwpancernymi i przeciwlotniczymi. Wtedy przyda się zdolność bombardowania. Trzymaj swoje okręty wojenne równolegle do przesuwającego się frontu i używaj ich dział do niszczenia niemieckich fortyfikacji.

Bombardowanie da się również wykorzystać do obniżenia punktów obrony ufortyfikowanych miast (ikona tarcz). Może to oznaczać różnicę między czekaniem przez trzy tury na ich zdobycie a wejściem bez żadnego oporu. Likwidacja każdej z osłon wymaga bowiem akcji kompanii piechoty.

Nie ignoruj systemu perków

W zależności od twojego stylu gry możesz dodać automatyczne szkolenie dla nowych jednostek lub odblokować bardziej zaawansowane pojazdy i oddziały. Najwyższe rangą pojazdy i czołgi w kampanii da się odblokować tylko w ten sposób, więc sprawdzaj wszystkie trzy zakładki w menu punktów umiejętności, gdy tylko będziesz miał ich trochę do wydania.


CZTERY FRAKCJE – MOCNE I SŁABE STRONY

Jak to w strategiach bywa, w Company of Heroes 3 mamy dostępne różne strony konfliktu, które zasadniczo cechują się odmiennymi możliwościami. Do każdej musimy dobrać trochę inny styl gry.

Siły USA

Amerykańskie wojsko jest wszechstronne i nastawione na otwartą walkę. Sterowanie nim wymaga jednak szybkiego podejmowania decyzji i wykonywania wielu akcji na minutę. Największa zaleta piechoty US Army to wybór dwóch unikalnych zdolności, co pomaga w dostosowaniu swoich sił do każdej potrzeby w ogniu walki.

Amerykanie mogą używać wszystkich typów jednostek, ale ich prawdziwa siła pochodzi z Centrów Wsparcia, które zapewniają ulepszenia. Dla przykładu: piechota może otrzymać więcej punktów zdrowia, szybsze odnawianie umiejętności, niższy koszt wzmocnienia oraz możliwość podkładania ładunków wybuchowych lub min przeciwczołgowych.

Największe ryzyko w trakcie grania siłami USA to przegrana we wczesnej fazie rozgrywki przez brak szybkiego rozwoju. Możliwe też, że przeciwnik błyskawicznie wyspecjalizuje się przeciwko piechocie i rozstawi w kluczowych miejscach ckm-y – wówczas szanse na wygraną spadną niemal do zera.

Siły brytyjskie

Siły brytyjskie są łatwe do opanowania, dlatego polecamy skorzystać z nich początkującym graczom. To najbardziej zbalansowana frakcja, w której każda taktyka jest odpowiednio wyważona tak w zakresie ofensywy, jak i podczas obrony.

Ulepszenia dostępne dla sił brytyjskich są zazwyczaj proste, ale bardzo skuteczne. Przykładowo sekcja piechoty może zostać ulepszona o dwa karabiny przeciwpancerne, dzięki którym będzie w stanie walczyć z ciężkimi pojazdami, a te w późniejszej fazie gry zawsze stanowią spore zagrożenie.

Brytyjczycy mają również dostęp do Centrum Szkoleniowego, które pozwala na zwiększenie punktów weterana i premii dla każdego typu jednostki. Proste ulepszenia otrzymują pojazdy lekkie i opancerzone, piechota oraz artyleria. W przypadku tej frakcji nie można mówić o zdecydowanie mocnych lub słabych stronach. Wszystko zależy od stopnia oswojenia się z rozgrywką i odpowiedniej taktyki w trakcie bitwy.

Afrika Korps

Niemiecki korpus ekspedycyjny dysponuje potężnym uzbrojeniem, w tym czołgami Panzer 3, słynnym Tygrysem oraz działem Flak 88. Granie Afrika Korps wymaga szybkiego przemieszczania się po mapie, oskrzydlania przeciwników i szczelnego kontrolowania kluczowych miejsc. Oddziały zmechanizowane mają stale naciskać na wroga bombardowaniami, a wsparcia udzielają szybko rekrutowane posiłki z Centrum Dowodzenia.

Siły Afrika Korps nie są jednak liczne z powodu szybkiego osiągania limitu populacji na polu bitwy. Sprawne używanie artylerii przeciwpancernej czy saperów przez przeciwnika oraz jego przewaga liczebna to nasze największe zagrożenia, gdy kierujemy tą frakcją.

Wehrmacht

Wojska Wermachtu korzystają z technologicznych nowinek na froncie. Inwestowanie w budynki w środkowej fazie gry otwiera drzwi do kilku potężnych jednostek, które mogą zamknąć rozgrywkę przed dotarciem do tzw. late game’u. Gracz sterujący tą frakcją może skupić się na potężnych jednostkach pancernych, takich jak Panzer IV i Brumbar.

Wehrmacht wykorzystuje Panzery do prowadzenia bardzo solidnej defensywy, a dzięki mobilności tych czołgów łatwo zyskać przewagę podczas kontrataków na wyczerpanych wrogów. Jako że Wehrmacht wysyła na front głównie ciężki sprzęt, największe straty można zadać tym wojskom poprzez ataki oddziałami przeciwpancernymi.


Czytaj dalej

Redaktor
Michał „Perzi” Perzanowski

Piłkarski męczennik kibicujący Manchesterowi United i Wiśle Kraków. Na szczęście gry działają kojąco, prawda? Lubię strategie i przygodówki. Cierpię na syndrom jeszcze jednej tury. Sprzęt nie gra roli (That's what HE said).

Profil
Wpisów309

Obserwujących3

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze