03.12.2011
Często komentowane 39 Komentarze

Alan Wake: Microsoft manipulował wynikami sprzedaży gry?

Alan Wake: Microsoft manipulował wynikami sprzedaży gry?
Z informacji oficjalnie ujawnionych przez Microsoft wynika, że Alan Wake był komercyjną klapą – udostępnione dane wskazywały, że gra sprzedała się jedynie w liczbie 330 tysięcy egzemplarzy w USA. Okazuje się jednak, że wynik osiągnięty przez produkcję studia Remedy był znacznie większy.

Według NPD Alan Wake sprzedał się w Stanach Zjednoczonych w zaledwie 330 tysiącach egzemplarzy. Z kolei w pozostałych regionach naszego globu produkcja znalazła dodatkowe 170 tysięcy nabywców, w sumie więc gra rozeszła się w liczbie 500 tysięcy kopii. To bardzo kiepski wynik, nawet jak na tytuł wydany tylko na jednej platformie. To tylko jednak sprzedaż pudełkowa.

Redakcja serwisu IndustryGamers, powołując się na anonimowego informatora, twierdzi jednak, że Microsoft nie uwzględnił w swoich danych rezultatów osiągniętych w cyfrowej dystrybucji. Dlaczego to takie ważne? Otóż w ubiegłorocznym okresie świątecznym firma oferowała zestaw składający się z Xboksa 360 i dwóch gier – pudełkowej wersji Forzy Motorsport 3 oraz cyfrowego wydania Alana Wake’a. Z niezrozumiałych przyczyn gigant z Redmond nie wziął pod uwagę liczby sprzedanych egzemplarzy właśnie w tym pakiecie. Dla porównania – koncern uwzględnił wyniki elektronicznej edycji Halo: Reach dostępnej w podobnym zestawie z Fable III.

Informator IndustryGamers twierdzi, że pominiętych cyfrowych kopii Alana Wake’a nie było mało – ponoć w wydaniu elektronicznym gra znalazła aż 900 tysięcy nabywców, czyli znacznie więcej niż w standardowej sprzedaży. Sumując więc wyniki wersji pudełkowych i cyfrowych okazuje się, że gra rozeszła się w liczbie aż 1,4 miliona sztuk. Nie jest to wynik oszałamiający, ale znacznie lepszy – niemal trzykrotnie! – niż do tej pory sądziliśmy. Zwłaszcza, że mamy do czynienia z całkiem nową serią wydaną tylko na jedną platformę.

Dlaczego więc Microsoft pominął w swoich rachunkach rezultaty cyfrowej wersji Alana Wake’a? Czy było to celowe działanie? Firma odmówiła komentarza w tej sprawie. Redakcji IndustryGamers udało się jednak skontaktować z Oskari Hakkinenem, dowodzącym rozwojem serii w studiu Remedy:

Niestety nie możemy podzielić się z wami konkretnymi danymi… Zestawy z grą mają poważny udział w sprzedaży, w rzeczywistości jednak to tylko połowa historii, albo jeśli wolicie – nieopowiedzianej historii. Koniec końców wszyscy kochamy śledzić wykresy sprzedażowe, ale najważniejszą rzeczą dla Remedy jest wiedza, ile osób dostanie Alana Wake’a i będzie się mogło z nim bawić – coś, co niekoniecznie powiedzą suche liczby.

Jak dodaje:

Cyfrowy zestaw z Alanem Wake’iem był pierwszym w swoim rodzaju. Jako developerzy, lubimy testować nowe, niezbadane tereny i kiedy pojawiła się szansa wprowadzenia elektronicznej wersji, przyjęliśmy ją. Fajnie jest widzieć, że coraz więcej studiów podąża tym tropem, co odzwierciedla sukces pakietu z naszą grą. Przypuszczam, że powodem, dla którego dane sprzedażowe elektronicznego Alana Wake’a nie zostały zarejestrowane, jest fakt, że byliśmy pierwszymi, którzy odważyli się wkroczyć na ten teren wraz ze wspomnianym cyfrowym pakietem. Wydają się one teraz jednak czymś normalnym w branży, podobnie jak wyniki sprzedażowe. Nigdy nie podejrzewaliśmy jednak, że rezultaty z elektronicznego wydania zostaną uwzględnione.

39 odpowiedzi do “Alan Wake: Microsoft manipulował wynikami sprzedaży gry?”

  1. Świetna gierka. Akurat tak się złożyło że zacząłem przechodzić ją na najtrudniejszym poziomie po dłuższej przerwie i dalej sprawia mi tyle samo radości co za pierwszym razem.

  2. Alan Wake? Zagrałem, pokochałem.

  3. Gra jest bardzo dobra, choć powinna być nieco krótsza, bo z czasem brak urozmaiceń irytuje.

  4. Dziwne… Przeważnie to dystrybutorzy manipulują danymi, ale w drugą stronę – czyli zawyżają liczbę sprzedanych kopii, a nie zaniżają. Chyba, że ten zestaw Forza + AW był warty 60$, to Microsoft zarabiał praktycznie tylko na nowej Forzy, a Alana traktował jako bonus.

  5. @Piter167, Forza 3 w tamtym okresie kosztowała ok 60-80 złotych nowa, więc zarabiał na obu.

  6. @Piter167 – wszelkie wyniki z takich bundli nie powinny być brane pod uwagę. Są po prostu sztucznym zawyżaniem faktycznej sprzedaży, byle na papierze wyglądało super.

  7. @Demilisz, niby dlaczego? Skoro to jest gra i się sprzedaje, to nie ważne czy w paczce czy nie liczona być winna.

  8. SweetHardcore 3 grudnia 2011 o 18:49

    Jeden z nielicznych , naprawdę udanych exclusive’ów na X360.|Gra , choć trzeba uczciwie powiedzieć , że z czasem robi się monotonna , ma niesamowity klimat.|Przeszedłem i uważam , że było warto.

  9. 99% udostępnianych wyników sprzedaży nie zawiera tych ze sprzedaży elektronicznej. Tak jest i tak było od zawsze.

  10. Naprawdę dobra gra ten klimacik to poemat już nie mam x-boxa dlatego liczę ze kiedyś wyjdzie na pc

  11. Nie było na PC (a tam miała pierwotnie trafić), więc cieszę się z tak słabej sprzedaży. Niech teraz nie płaczą o liczbę sprzedanych kopii, trzeba było wcześniej myśleć.

  12. stary dobry mikro zawsze chwyta nielegalnych praktyk .

  13. Wszelakie ekskluziwy powinny przestać istnieć. No, ale jeśli tak chcą, to niech im będzie, więc nie wydam kasy na serię God of War, Gears of War, Uncharted, nie wydam pieniędzy na Heavy Rain, Alan Wake, czy inne gry potencjalnie dobre, ale nigdy nie wydane na PC. Krzyż im na drogę z takim podejściem. Bo jeszcze nie zdurniałem, żeby płacić za te gry więcej, niż konsola warta.

  14. 2 złe newsy w 1 dzień!

  15. Tytuł newsa z (_)(_). Gdyby manipulował to IMO podawałby wyniki zawyżone, a nie zaniżone.

  16. Grim – ale kto będzie zwracał na Ciebie uwagę? Prócz małych wyjątków, exy sprzedają się kapitalnie. I wątpię, by płakali za twoimi pieniędzmi 😉

  17. @Grim-a ja sie ciesze ze nie wyszla na pc,peceplaczku

  18. kaczmwoj1994 3 grudnia 2011 o 20:26

    Niedawno kupiłem, gra jest rewelacyjna.

  19. @Banan1 – nie, nie powinna. Nie róbmy sobie jaj, głównym powodem kupowania tego bundle była sama konsola. Idziesz do sklepu z zamiarem kupna konsoli, na półce widzisz „gołego” X360, a obok ten sam sprzęt z dwiema grami w pakiecie. Co bierzesz? Nie jesteś w stanie stwierdzić ilu z tych 900 000 kupiło by Alan Wake gdyby nie dostali go w pakiecie z konsolą i dlatego nie powinno być liczone. Jak Stardock miał układ z Nvidią (lub ATI) na Galactic Civilization II w pakiecie z kartą to sprzedaży tego nie liczyli.

  20. i słusznie, mimo iż gdyby policzyli to by mieli kapitalny wynik na poziomie kilku milionów sprzedanych egzemplarzy. Tylko to byłoby krętactwo i fałszowanie faktycznego wyniku.

  21. @Vantage – to jesteś w stanie obiektywnie porównać exy z PC i konsol? Jesteś w stanie mi tutaj obiektywnie i niepodważalnie udowodnić, że Uncharted zjada Anno 2070, a Gears of War 3 Shoguna 2? Ale obiektywnie, mnie nie obchodzi co TY uważasz za lepsze. Można spokojnie odbić piłeczkę: ŻADNA gra z konsol nie podskoczy niektórym exom na PC. Argument na poziomie „moje wiaderko jest lepsze bo jest zielone”

  22. Gra to geniusz absolutny top tej generacji wiec cieszy mnie że dobrze sie sprzedaje.

  23. Jak już pisałem, chciałbym (jako posiadacz x360) żeby Alan wyszedł na PS3, jest to produkcja tak specyficzna, że powinno w nią zagrać większe grono graczy, ale nie wolno tej gry wydawać na PC.

  24. Demilisz – tylko to porównanie jest kiepsko. Bo faktycznie żadna gra z konsol nie podskoczy Anno 2070, ani Shogunowi 2, z tej prostej przyczyny, że takich gier tam po prostu nie ma 😉

  25. @Demilisz wejdź sobie na http:www.vgchartz.com czy inną stronkę zajmującą się statystykami w sprzedaży gier i zobaczysz jak exy z konsol zjadają gry PCetowe. A najlepszym przykładem jest pierwszy Crisis który miał być exem na PCety ale chłopaki się przejechali i powiedzieli, że już nigdy nie będą wydawać gry tylko na PieCe. No sorry ale konsole są popularniejsze na zachodzie a to tam gry sprzedają się w milionach

  26. @Daniel82, popularniejsze, nie znaczy że lepsze. Wiadomo że na PC te gry byłyby lepsze, ale po co wydając ekskluziwa z konsoli na PC strzelać sobie w stopę, przykładowo gorszą grafiką, albo słabszym sterowaniem. Nie oszukujmy się, wiele gier z konsoli i tak jest piraconych, więc ekskluziwy nie zmieniają zbyt wiele, a wydanie gry na PC mogłoby pomóc, a nie zaszkodzić.

  27. kaczmwoj1994 3 grudnia 2011 o 22:13

    Ludzie zrozumcie, że exy MUSZĄ istnieć na każdej z konsol. Dlaczego? Bo to one napędzają sprzedaż (po części). Ktoś, kto np. nie ma Xboksa, a ma PS3, nie kupi go, żeby grać w te same gry co na PS, tylko po to, żeby zagrać w jego exy. I kolejna konsola sprzedana. Ja sam kupiłem konsole po części ze względu na FENOMENALNE exy. Konsola bez ex’ów nie ma racji bytu (co udowodniła początkowa sprzedaż PS3, kiedy jeszcze nie było na nią praktycznie gier).

  28. Poza tym, rozważałem kupno x360, ale tylko dlatego że był w pakiecie Alan Wake. Jednak potem doszedł zdrowy rozsądek, mówiący że kupno konsoli pod 1 gierkę jest głupi, a kupowanie innych gierek w cenie 1/5 ceny konsoli jest jeszcze bardziej głupie.

  29. @Grim Przypadkiem nie słyszałeś o takich serwisach jak Allegro lub Ceneo? 🙂

  30. @piotrek66 czemu w tytule newsa nie ma ,,jest afera!”?

  31. @Demilisz|Porównaj sobie sprzedaż exów z konsol i PC. Deal with it. 🙂

  32. @Grim, Alan Wake nigdy nie miał trafić na PC, to był tylko spekulacje.

  33. @mcebula98 – nawet w „normalnych” sklepach typu MM, Saturn itd. Alana można dostać za ~~80zł, często jest też w pakiecie z jakąś inna grą np. Forzą3 za 100-120zł.

  34. @kaczmwoj1994 prawda! Gdyby nie Halo na Xboxa 1 to pewnie nie byłoby X360. A dzięki Halo który początkowo był exclusivem ludzie specjalnie dokupowali konsolę do gry… Exclusivy muszą i będą na konsolach, ale dlaczego np RDR nie wyszło na kompa? Tego nie wiem 😉

  35. A kto nie ustawia 😀 Nikt nie powinien wierzyć w te brednie, wielkich korporacji z kompleksami! Smutne że takie praktyki są stosowane…

  36. Banan1 – to bynajmniej nie były spekulacje. Gra była parę razy prezentowana w wersji PC, i miała być jedną z pierwszych z obsługą DX10. Podobno nawet była gotowa, ale MS postawiło szlaban 😉

  37. @Graczdari91 w dodatku chyba miała wykorzystywać potencjał procesorów czterordzeniowych (zaawansowana pogoda, itp.)

  38. Krótko mówiąc to porąbane. To jak zapomnieć, że ma się drugi sklep.

  39. OCB? Może już trochę późno, ale mój mózg nie potrafi tego przetrawić: po co Microsoft miałby zaniżać wyniki sprzedaży swojej gry? -_-’

Dodaj komentarz