rek

Raven Software utworzyło związek zawodowy. To przełom w branży gier?

Raven Software utworzyło związek zawodowy. To przełom w branży gier?
W branży gier komputerowych powstał pierwszy związek zawodowy. I to w dużym amerykańskim studiu.

Uczciwa praca – godna płaca

Pomimo miesięcy negatywnych wypowiedzi ze strony wydawcy Call of Duty, Activision Blizzard, pracownicy działu kontroli jakości w studiu Raven Software zagłosowali w poniedziałek za związkiem zawodowym, stając się pionierami w dużym studiu w Stanach Zjednoczonych.

W głosowaniu, które było transmitowane na żywo na Twitchu, wzięło udział 28 programistów QA ze studia w Wisconsin, które pomaga przy Call of Duty: Warzone i innych wielkich hitach. Zakończyło się wynikiem 19 głosów za. Pod nazwą Game Workers Alliance (GWA) grupa jest teraz prawnie uznana przez National Labor Relations Board (NLRB) i może przystąpić do negocjowania pierwszego kontraktu z Activision Blizzard, aby zapewnić sobie lepsze płace i warunki pracy.

W grudniu ubiegłego roku ponad 60 pracowników Raven Software zwolniło się z pracy, by zaprotestować przeciwko cięciom budżetowym, w wyniku których część pracowników działu QA została zwolniona. Pod presją reszty pracowników działu zagwarantowano im pełny etat z minimalna płacą do 20 dolarów za godzinę. Pracownicy starający się o zrzeszenie w związkach zawodowych byli jedynymi, którzy nie zostali objęci podwyżką. Teraz mogą wynegocjować własne warunki.

Programiści pracujący w dziale QA (kontrola jakości) to jednostki najbardziej narażone na stres i crunch. Są odpowiedzialni za wszelkie niedociągnięcia powstałe przy produkcji gier. Często ponoszą też największe koszty projektów. Przy takich markach jak Call of Duty, presja jest niewyobrażalnie duża.

Członkowie GWA wydali oficjalne oświadczenie po „wygranej bitwie” z korporacją.

Activision Blizzard pracowało bez wytchnienia, aby podkopać nasze wysiłki w celu założenia związku zawodowego, ale wytrwaliśmy. Teraz, gdy wygraliśmy nasze wybory, naszym obowiązkiem jest ochrona tych fundamentalnych wartości, na których stoi nasz związek. Mamy nadzieję, że będzie on inspiracją dla rosnącego ruchu praw pracowniczych w studiach gier wideo, aby tworzyć lepsze gry i budować miejsca pracy, które odzwierciedlają nasze wartości i dają nam wszystkim siłę przebicia.

https://twitter.com/WeAreGWA/status/1528825165798223872

Kłopoty Activision

Kiedy w styczniu pracownicy ogłosili swój zamiar utworzenia związku zawodowego, wezwali Activision do dobrowolnego uznania go. Wydawca, który przez większą część 2021 roku zmagał się z rosnącą liczbą zarzutów dotyczących złego traktowania w miejscu pracy, odmówił. W ostatnich miesiącach firma Activision musiała mierzyć się ze skargami pracowniczymi. Otrzymała pozew, w którym zarzucano molestowanie seksualne i dyskryminację. Skargi dotyczyły także naruszania praw pracowniczych. We wszystkich tych sprawach korporacja przegrała. NLRB ogłosiła, że jej biuro regionalne w Los Angeles „uznało za zasadne” skargę, w której zarzucano firmie szpiegowanie i grożenie pracownikom za dyskutowanie między sobą o warunkach pracy, oraz że jej polityka dotycząca mediów społecznościowych była zbyt restrykcyjna.

Kropla, która drąży skałę

W organizowaniu nowych grup pracowniczych pomagała programistka Jessica Gonzalez, która stara się umocnić przekaz nt. łamania praw pracowniczych w branży gier komputerowych.

Uważam, że związek zawodowy w Raven Software będzie iskrą, która zapali resztę branży.

Activision nie jest jedyną dużą firmą produkującą gry wideo, która stoi w obliczu zwiększonej kontroli ze strony NLRB. Sukces pracowników Raven w dążeniu do utworzenia związku zawodowego jest następstwem tego, że w zeszłym roku niezależne studio Vodeo Games, jako pierwsze w Ameryce Północnej, utworzyło związek zawodowy, a w zeszłym miesiącu pracownicy kontraktowi w BioWare również ogłosili zamiar utworzenia związku zawodowego.

6 odpowiedzi do “Raven Software utworzyło związek zawodowy. To przełom w branży gier?”

  1. MagickStalker 24 maja 2022 o 13:55

    Cieszy, ale końcowym efektem będą gry po 350zł już nie tylko na PS5 xD

    • Myślę że będą znacznie droższe. Teraz robienie gry będzie trwało dwa razy dłużej co musi przełożyć się na znacznie większe koszty. Socjalizm wkracza do gamingu więc ktoś będzie musiał za to zapłacić. Oczywiście klienci zapłacą bo któżby inny? Teraz jeszcze obowiązkowe parytety przy zatrudnianiu ludzi do pracy i co najmniej 30% pracowników z LGBT i będzie idealnie.

    • Cóż, ludzkie godziny pracy, płatne nadgodziny, normalna umowa o płacę itd… ten rak socjalizmu opanował już pozostałe branże. To było tylko kwestią czasu zanim trafi do tej 😉

  2. KapitanŻbik 24 maja 2022 o 14:43

    Dlaczego związki zawodowe w tej branży to coś dziwnego?

    • Pewnie dlatego, że spora grupa fachowców pracuje bez etatu, a na pro-związkowe działania stałych pracowników szefostwa studiów patrzą krzywo – plus, chyba gdzieś czytałem, że branża była od lat konsekwentnie olewana przez wielkie centrale związkowe.

  3. Przełomem będzie upadek Call of Duty o dziwo gracze ciągle narzekają, że coraz słabsze odsłony wychodzą a wciąż je kupują, inna sprawa kiedy wywalą kosztownego prezesa Kotick’a, obecnie wiele problemów trapi Activision a jak mówią ryba psuje się od głowy, więc trzeba ją odciąć 😛

Dodaj komentarz