Technologia Oculusa Rifta kradziona? Twórca Oculusa i Mark Zuckerberg zeznają w sądzie
Facebook może stracić 2 miliardy dolarów, jeśli przegra sprawę.
New York Times poinformował o zeznaniach składanych przez Marka Zuckerberga, założyciela Facebooka (który zakupił firmę Oculus VR), oraz twórcę Oculusa Rifta, Palmera Luckey. Spółka ZeniMax Media, która w 2014 roku złożyła przeciwko nim pozew, zarzuciła im kradzież niektórych kluczowych elementów technologii (według niej John Carmack, współzałożyciel id Software, musiał przekazać kilka zastrzeżonych informacji podczas swojej migracji do oculusowego teamu). W zaktualizowanym pozwie z 2016 roku oskarżono również Brendana Iribe (CEO Oculusa) oraz Johna Carmacka właśnie.
Mark Zuckerberg w sądzie zdecydowanie zaprzeczył oskarżeniom, jakoby technologia Oculusa Rifta w jakiś sposób miała być kradziona od ZeniMaksa:
Przekonanie, że produkty firmy Oculus są oparte na cudzej technologii, jest po prostu błędne.
Ponadto twórca Facebooka nie jest zaskoczony zaistniałą sytuacją:
To dość powszechne, że kiedy ogłosisz dużą umowę albo coś zrobisz, z każdej dziury wyłażą ludzie, którzy twierdzą, że coś im się z tego interesu po prostu należy. Jak większość obecnych w sądzie, nigdy nawet nie słyszałem o ZeniMaksie.
Współzałożyciel Oculusa, wspomniany wyżej Palmer Luckey, zaprzeczył natomiast, że złamał umowę poufności dotyczącą informacji należących do ZeniMaksu. Ta ostatnia firma uważa bowiem, że dema prezentowane swego czasu na Oculusie (Doom BFG oraz VR-owa wersja Rage'a) były objęte umową poufności, a prezentując je publicznie, Luckey ją złamał. Jego obrońcy utrzymują jednak, że oba dema weszły do domeny publicznej, co automatycznie uchyla umowę. By rozwiać ewentualne wątpliwości co do tego, czy Luckey mógł samodzielnie zaprojektować Oculusa, jego obrońcy podkreślali jego wieloletnią fascynację technologią i fakt, że swoje pierwsze prototypowe gogle VR skonstruował już w sierpniu 2010 roku.
Na wypadek, gdybyście również nigdy nie słyszeli o ZeniMax Media: to spółka, która ma pod sobą takie studia, jak Arkane (Prey, Dishonored), Bethesda Softworks (choćby seria The Elder Scrolls) czy id Software.
Czytaj dalej
Z redakcją związany jestem jakoś od 2013 roku. Poza pisaniną to jestem sobie dyrektorem artystycznym w CD-Action (nienawidzę nazwy tego stanowiska), gdzie wymyślam layouty, składam magazyny do kupy i projektuję okładki, a na naszym youtube'owym kanale pajacuję przed kamerą. Crash Bandicoot > gry z Mario.