Baldur’s Gate 3: Twórca gry odniósł się do masowych zwolnień w branży. „To naprawdę chore”
W niedawnym wywiadzie dyrektor wydawniczy Larian Studios, Michael Douse, podzielił się swoimi spostrzeżeniami co do masowych zwolnień w branży growej.
2024 rok jest niestety dla branży growej rokiem zwolnień. W ostatnim czasie z pracą pożegnało się tak wiele osób, że informacje o kolejnych zwolnieniach stały się przykrą codziennością i w zasadzie przechodzą bez większego echa. Dyrektor wydawniczy Larian Studios, Michael Douse, uważa jednak, że tego kryzysu można było uniknąć.
W rozmowie z serwisem Game File Douse stwierdził, że masowe zwolnienia w branży growej spowodowane są przede wszystkim chciwością i nieodpowiednim planowaniem. Wyjaśnił też, w jaki sposób jego zdaniem można było uniknąć tego kryzysu w gamedevie.
Wystarczy mieć odpowiednie rezerwy. Może nie bądź tak chciwy i planuj lepiej? Nie chodzi o to, żeby wszystkich zatrudniać, bo ludzie są zwalniani. To normalne. Ale zapobieganie tym gigantycznym operacyjnym porażkom, jakie nazywamy zwolnieniami… to są pomyłki, których można uniknąć.
Douse odniósł się także do efektu domina, jaki mogliśmy zaobserwować, kiedy zwolnienia nabrały większego tempa. Nie gryzł się przy tym w język i prosto z mostu powiedział, co myśli o całej sytuacji.
Widzisz jedne (zwolnienia – dop.red.) za drugimi, bo firmy myślą sobie: »No, nareszcie. Teraz my też możemy. Chcieliśmy to zrobić od dawna. Każdy inny to robi, więc dlaczego my nie możemy?« To jest naprawdę chore.
Oprócz omówienia kryzysu zwolnień, Douse podzielił się również swoimi przemyśleniami co do niespodziewanego sukcesu Palworlda. Wyjaśnił także, dlaczego fantastyczny wynik sprzedażowy gry tak bardzo zaskoczył niektórych analityków.
Wzięli kilka mechanizmów, o których wiedzieli, że spodobają się ludziom, stworzyli grę, która nie przejmuje się tym, czym powinna być gra i oddali ją prosto do zainteresowanych nią graczy. To naprawdę proste. Nie jest to fizyka kwantowa. To zdezorientowało analityków, bo się tego nie spodziewali, a oni oczekują podstawowych danych i przewidywalności.
Wypowiedź, jakiej udzielił Michael Douse dla Game File, to niewątpliwie bardzo ważny głos, który miejmy nadzieję, że zostanie usłyszany. Trzeba zresztą oddać Larian Studios to, że w ostatnim czasie twórcy Baldur’s Gate’a 3 stali się wzorem do naśladowania w branży growej i trzymajmy kciuki za to, by więcej developerów poszło ich śladem.
Czytaj dalej
Za dzieciaka miłość do świata gier zaszczepiły we mnie erpegi (głównie pierwsze Baldury, Fallouty i Gothiki). Dziś mogę śmiało powiedzieć, że choć wciąż jest to mój ulubiony gatunek, to potrafię znaleźć coś dla siebie w niemalże każdym typie rozgrywki. Poza tym uwielbiam wciągać w medium gier osoby, które zupełnie go nie znają.