Dzieci i gry, Smuggler, mikrodeveloperzy, queer wchodzi do gry. Kolejne panele CD-Action Expo
Oto kolejni goście i szczegóły paneli dyskusyjnych, w których będzie mogli uczestniczyć w ramach CD-Action Expo 2024. Przypominamy, że impreza odbędzie się 1-2 czerwca w Atlas Arenie w Łodzi.
W tym roku na CD-Action Expo czeka was mnóstwo atrakcji, wśród których nie zabraknie ciekawych paneli dyskusyjnych. Informowaliśmy już o Michale Walkiewiczu (Kanał Zero), nowej nadziei na „Gwiezdne wojny” i silver gamingu, a także 00s Corner, Kasi Babis, popularyzacji nauki i Lochach & Smokach, Krwawym Baronie, Krzysztofie M. Maju, kobietach w gamedevie i studiowaniu gier oraz Śledziu, związkach zawodowych i AI. Oto kolejna porcja zapowiedzi!
Dzieci i ryby pada nie mają
Barnaba Siegel („CD-Action”), Michał R. Wiśniewski („Polityka”) i Kamil Oleszkiewicz (NASK) podejmą się odpowiedzi na trzy ważkie pytania:
- Czy mój syn/moja córka może wyrywać serca prowlerom w Doomie: Eternalu?
- Czemu krajowa młodzież bardziej ufa Gimperowi niż papieżowi?
- Dlaczego Polacy nienawidzą dzieci?

Barnaba Siegel – szef działów online w „CD-Action” oraz człowiek od akcji (zadań?) specjalnych. O gierkach pisze od 20 lat; przeszedł drogę od gazetki szkolnej i fansite'ów, przez „Playa”, „Komputer Świat Gry”, Gamezillę, Gamikaze, „Rzeczpospolitą”, Gazeta.pl, „Pixela” i gry.wp.pl, po bycie redaktorem naczelnym Polygamii. Poza tym pielęgnuje kolekcję kilku tysięcy CD, winyli i kaset, pisze recenzje do magazynu „Jazz Forum” oraz prowadzi muzycznego peja The Seventies.

Michał R. Wiśniewski – pisarz, publicysta. Specjalizuje się w kulturze popularnej i cyfrowej. Współpracował m.in. z „Kawaii”, „Nową Fantastyką” i „Pixelem”, obecnie pisze do „Polityki”, „Dwutygodnika” i „Mint Magazine”. Autor powieści „Jetlag” (nominowanej do Nagrody Conrada), „God Hates Poland” i „Hello World” oraz non-fiction „Jeśli zginiesz w grze, zginiesz naprawdę”, „Wszyscy jesteśmy cyborgami. Jak internet zmienił Polskę” i „Zabójcze aplikacje. Jak smartfony zmieniły nasz świat”.

Kamil Oleszkiewicz – specjalista w zakresie komunikacji kryzysowej i promocyjnej. Prowadzi szkolenia i seminaria z zakresu przeciwdziałania dezinformacji. Trener umiejętności miękkich i wystąpień publicznych. Działacz społeczny w ramach programów Unii Europejskiej. Doświadczenie zdobywał w organizacjach pozarządowych i non-profit.
Mikrodeveloperzy
Toby Fox, Edmund McMillen, Lucas Pope, Grzegorz Styczeń... Indie gamedev aż roi się od wyklętych artystów, którzy wbrew wszystkiemu odnoszą sukces. Ile jednak w tych romantycznych biografiach prawdy? Jak zorganizować kilkuosobowe studio (lub nawet samodzielną pracę)? Czy solista może stworzyć grę? Nad tymi właśnie zagadnieniami zastanowimy się wspólnie z Sylwestrem Osikiem (Electro Ride) i Łukaszem Spierewką (Railbound).

Sylwester Osik – w branży od dekady. Indie game developer, ⅓ składu osobowego studia Garage5, członek Kurki Collective, jeden z założycieli Fundacji Lublin GameDev. Twórca takich gier jak Electro Ride, Sunrise GP i Bake and Bond. Uwielbia stare auta, które przemyca zresztą do swojej twórczości.

Łukasz Spierewka – założyciel Afterburn, małego łódzkiego studia tworzącego fajne gry logiczne dla całej rodziny. Odpowiedzialny za Golf Peaks, inbento i Railbound (ostatnia z tych gier otrzymała w 2023 roku prestiżową nagrodę Apple Design Award oraz szereg innych wyróżnień).
Queer wchodzi do gry
Baldur’s Gate 3 to „krytyczny sukces” społeczności LGBTQIA+, Starfield i Hogwarts: Legacy nieźle radzą sobie z niebinarną reprezentacją, zaś na rozdanie Gayming Awards łożą TikTok, Devolver, Humble Games i Logitech. Brzmi niby nieźle, ale – jak zapewniają nasze Gościnie i Goście – w temacie równości przed branżą jeszcze sporo pracy. Jak gamedev radzi sobie z queerem, a jak queer odnajduje się w gamedevie – opowiedzą Kuba Stolarz (vel SztywnyPatyk), Mateusz Sulwiński (Grupa Stonewall) oraz Marta Fijak (Mechanistry).

Kuba Stolarz – samozwańcze filmoznawcze znane szerzej jako SztywnyPatyk. Współdziała z „CD-Action” przy piśmie, stronie i kanale Y.T Od dekady działa na YouTubie, a i zdarzyło się jejmu zahaczyć o Filmawkę oraz TvFilmy. Pisze dialogi dubbingowe („Dragon Ball Z Kai”; „Harley Quinn”; „Pettson i Findus”; „Toontoria”), montuje polskie wersje językowe (jw. oraz „Michaś – przytulaśny miś polarny”). Ponadto tłumaczy i adiustuje szeptanki („Crackodyl; The Blackening”; „W ciemność: Star Trek”; „Terminator: Genisys”). Tęskni za swoimi psami, pisze o sobie w trzeciej osobie, bo wierzy, że monologi są zarezerwowane dla kryminałów.

Mateusz Sulwiński – członek zarządu stowarzyszenia Grupa Stonewall, jednej z najbardziej rozpoznawalnych organizacji LGBT+ w Polsce. Obecnie zajmuje się w nim marketingiem internetowym, kampaniami społecznymi, koordynacją działalności szkoleniowej oraz współpracą z biznesem. Przeprowadził kilkaset godzin webinarów i wykładów na temat społeczności LGBT+, języka inkluzywnego i postulatów ruchu (m.in. dla Endemol Shine Polska, Converse, Deloitte i Heineken). Pomysłodawca i koordynator poznańskiej sieci pracowniczej „LGBT+ in the workplace”. Koordynował także kampanię transpraca.pl, której celem jest poprawa sytuacji osób transpłciowych na polskim rynku pracy; współorganizował osiem edycji festiwalu Poznań Pride Week i poznańskiego Marszu Równości. W 2024 r. znalazł się na liście 100 osób wspierających edukację seksualną w Polsce magazynu „Forbes Women” i SEXEDPL.

Marta Fijak – z wykształcenia biolożka eksperymentalna i informatyczka, z miłości: projektantka gier. W branży od 2013 r. Była od tego czasu w garażowym studiu indie, w którego tytuły zagrywało się 20 osób, pracowała przy nominowanym do nagrody BAFTA Frostpunku (3,5 mln sprzedanych kopii) oraz produkcji F2P, którą sprawdziło 10 milionów osób. Programowała gameplay i systemy, była technical designerką, główną projektantką i dyrektorką kreatywną. Obecnie zajmuje się “Timberbornem”, bestsellerowym city builderem z bobrami w rolach głównych, uczy o gamedevie na Warszawskiej Szkole Filmowej i konsultuje nadchodzące projekty. W temacie gier wideo po prostu nie potrafi się zamknąć (być może dlatego wpływowy GamesIndustry.biz nazwał ją jedną ze 100 osób, które zmieniają oblicze branży?).
Pod ostrzałem: Smuggler
Najpopularniejszy redaktor w historii „CD-Action” wystąpi bez maski, pod nazwiskiem, w dodatku szczerze odpowie na Wasze pytania.

Smuggler – byt teoretycznie wirtualny. Fan whisky (acz od lat więcej kupuje, niż konsumuje), maniak kotów, psychofan Mass Effecta, miłośnik dobrego jedzenia, fotograf amator z ambicjami. Lubi stare, klasyczne s.f., nie cierpi ludzkiej głupoty i hipokryzji, uwielbia sarkazm i „suchary”. Fan astronomii, a szczególnie ośmiu gwiazd.
CD-ACTION EXPO 2024 - BILETY
W 2024 przenosimy się z Wrocławia do Łodzi i olbrzymiej Atlas Areny. W tym roku nasze wydarzenie jest biletowane, ale kupując wejściówkę na CD-Action Expo zyskujesz wstęp na oba dni imprezy, czyli 1 i 2 czerwca 2024. Cena?
- zwykły bilet wstępu - 30 złotych (dzieci do 10. roku życia wchodzą za darmo)
- bilet premium - 199 złotych
- bilet VIP - 299 zł
Sprawdźcie, co konkretnie zawierają droższe pakiety. Bilety dostaniecie też na miejscu w Atlas Arenie oraz za pośrednictwem aplikacji Łódź.pl na smartfonach (a posiadacze Karty Łodzianina nabędą je ze zniżką).