2
8.10.2023, 15:15Lektura na 3 minuty

Fortnite: Współpraca z Shellem ma nas przekonać, że paliwa kopalne są fajne

Ciekawe, czy będą mecze o zniżki na stacjach paliw…


Samuel Goldman

Fortnite od dawna współpracuje z różnymi markami – czasem jest to Wiedźmin, innym razem Transformersy albo Issac Clarke z Dead Space’a. Lista jest bardzo długa i nie sposób przytoczyć tutaj wszystkich podmiotów, jakie nawiązały współpracę z Epiciem, ale do niedawna wydawało się, że mniej więcej wiemy czego się spodziewać dalej… Chyba nikt nie był przygotowany na ogłoszenie partnerstwa z Big Oil, reprezentowanym przez „dwójkę” na tej liście, czyli koncernem Shell.

Sprawa jest tak naprawdę nieco większa, więc pozwólcie, że ją nakreślę: Shell w ramach kampanii marketingowej paliwa V-Power Nitro+ rozpoczął współpracę z różnymi twórcami internetowymi – niektórzy, jak donosi Media Matters, mieli całkiem spore zasięgi. Przedstawicielka tej organizacji, Allison Fisher, skomentowała sprawę w ten sposób:


Marketing firmy Shell skierowany do młodych ludzi to kolejny przykład na to, jak Big Oil stawia zysk nad ludźmi i planetą mimo tego, że firma od dziesięcioleci była świadoma szkodliwego wpływu sprzedawanego przez nią produktu.


Allison Fisher, Media Matters

Chyba wszyscy zgodzimy się co do tego, że zmiany klimatyczne są złe i wpływają negatywnie na wszystkich, niezależnie od ich wieku. Z prostej matematyki wynika, że najmłodszych z nas dotknie to najbardziej, ponieważ najdłużej będą mierzyć się z ich skutkami. Mimo tego Shell – jedna z firm odpowiedzialnych za degradację środowiska, do tego ostatnio oskarżona o… greenwashing – próbuje wcisnąć swoje produkty właśnie najmłodszym i przy okazji przekonać ich, że paliwa kopalne są cool.

Wkleiłbym tu mema z młodzieżowym Stevem Buscemim, jednak wtedy byłoby śmiesznie, a Shell Ultimate Road Trips bynajmniej śmieszny nie jest. Mamy do czynienia z nowym światem, podzielonym na 6 sektorów. Możemy zwiedzać go jak tylko chcemy, ale umieszczona w centrum stacja Shella pozwoli zatankować V-Power Nitro+ i od razu zrobi się przyjemniej. Współpracę reklamuje też zwiastun:

Początkowo chciałem przedstawić wyniki ankiety, w której pytano młodych ludzi o świadomość i stosunek do zmian klimatu by skonkludować to tym, że akcja ma małe szanse powodzenia, ale pod powyższym zwiastunem ktoś napisał coś, co pasuje nawet bardziej: mamy do czynienia z sytuacją, w jakiej milionerzy próbują przyciągnąć uwagę młodszych oczekując, że gracze zignorują spowodowane przez tych milionerów katastrofy klimatyczne.

Epic prawie rok temu musiał zapłacić niemałą kwotę w związku ze zbieraniem danych o nieletnich. W przypadku omawianej powyżej współpracy trudno mówić o winie, bo kapitalizm sam w sobie karalny nie jest, jednak wydaje mi się, że humanizowanie działań Shella przez jedną z najpopularniejszych gier na świecie leży już blisko granic, jakich nie powinniśmy przekraczać...


Czytaj dalej

Redaktor
Samuel Goldman

I have no mouse and I must click.

Profil
Wpisów1502

Obserwujących4

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze