15.01.2024, 11:30Lektura na 2 minuty

Jak grają seniorzy? Polecamy pionierską książkę dostępną za darmo

„Wirtualna jesień życia: Rozważania o roli gier cyfrowych w życiu osób starszych” to książka pióra dr Damiana Gałuszki, socjologa i adiunkta na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie. Publikacja jest dostępna w otwartym dostępie.


CD-Action

Silver gaming to zjawisko, któremu poświęca się w ostatnich latach coraz więcej uwagi. Na łamach CD-Action pisał o nim m.in. Mateusz Witczak, ale przygląda się mu coraz więcej badaczy i socjologów. Jednym z nich jest dr Damian Gałuszka, socjolog, adiunkt na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie, a także wieloletni pasjonat gier wideo. Od lat zajmuje się on analizą wpływu technologii na funkcjonowanie społeczeństw i ludzi, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych. Teraz przygotował pionierską na naszym rynku publikację „Wirtualna jesień życia: Rozważania o roli gier cyfrowych w życiu osób starszych”. 

W książce uwzględniono indywidualne i instytucjonalne konteksty użycia gier przez osoby starsze. Zbadane zostały zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje dla funkcjonowania i dobrostanu starszych graczy w kontekście rodzinnym, zdrowia fizycznego i psychicznego oraz aktywizacji społecznej.


Książka dzieli się na dwie główne części. Część pierwsza, analityczna i w dużej mierze oparta na analizie materiałów zastanych, zawiera omówienie podstaw (społecznych, kulturowych, demograficznych) dla pojawienia się i popularyzacji zjawiska silver gamingu. Część druga, empiryczna, zawiera przedstawienie i omówienie wyników badania własnego, zrealizowanego z wykorzystaniem metod jakościowych. Badanie to poszerza dostępną wiedzę o praktykach polskich srebrnych graczy w wyżej opisanym zakresie, a także użycia gier cyfrowych w polskich instytucjach senioralnych. Całość dopełniają rozważania o charakterze aplikacyjnym w formie zbioru rekomendacji, których wdrożenie powinno przyczynić się do popularyzacji – jak określił to autor – „rozwojowo korzystnego” korzystania z gier cyfrowych przez osoby starsze.


Publikacja adresowana jest szerokiego grona odbiorców i powinna zainteresować zarówno badaczy zajmujących się problematyką starości oraz grami cyfrowymi, edukatorów i przedstawicieli instytucji senioralnych, decydentów kształtujących polityki senioralne, jak i samych twórców gier zaintrygowanych demograficznymi przemianami środowiska graczy czy też samych srebrnych graczy i ich rodzin.

Książkę „Wirtualna jesień życia: Rozważania o roli gier cyfrowych w życiu osób starszych” możecie bezpłatnie pobrać TUTAJ. CD-Action objęło tę publikację patronatem.


Czytaj dalej

Redaktor
CD-Action
Wpisów1103

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze