1
23.07.2024, 13:00Lektura na 2 minuty

Model „płać lub dziel się danymi” Mety może naruszać przepisy dotyczące ochrony konsumentów w UE

Unijni oficjele skontaktowali się już w tej sprawie z Metą i liczą na szybkie wyjaśnienie sprawy.


Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Europejski organ Consumer Protection Cooperation Network (CPC) skupiony na ochronie konsumentów określił model Mety wymagający od użytkowników jej usług opłacania abonamentu albo udostępniania swoich danych jako „mylący” i „wprowadzający w błąd”, a korporacja otrzymała czas do 1 września na odniesienie się do tych zarzutów. Jeśli tego nie zrobi, musi liczyć się z potencjalną karą w postaci grzywny.


Meta na celowniku UE

Pogłoski o tym, że Unia Europejska ma zamiar ponownie skonfrontować się z koncernem Zuckerberga, zostały zapoczątkowane jeszcze w ubiegłym miesiącu. Nie jest to pierwszy raz, kiedy wprowadzone przez Metę pod koniec ubiegłego roku płatne plany spotkały się z krytyką organów regulacyjnych. Korporacja doczekała się już osobnego pozwu z tytułu złamania przez nie zapisów DMA, czyli europejskiej ustawy o rynkach cyfrowych.

Consumer Protection Cooperation Network oskarżył amerykańskie przedsiębiorstwo o działania niezgodne z postanowieniami Unfair Contract Terms Directive oraz Unfair Commercial Practices Directive. Jeśli Mecie nie uda się wybronić, na firmę zostanie nałożona kara finansowa w wysokości nieprzekraczającej 4% jej rocznego przychodu w krajach Unii Europejskiej, które przyłączą się do oskarżenia.

Zarzuty postawione przez CPC dotyczą zaś w znacznej mierze języka, jaki został użyty do przedstawienia „zalet” wynikających z opłacenia abonamentu. Przede wszystkim kontrowersje wśród regulatorów wzbudziło określenie Instagrama i Facebooka jako usług darmowych. Zwrócili uwagę na fakt, że coś, co na bieżąco zbiera dane na nasz temat i przekazuje je reklamodawcom, nie może nazywać się bezpłatnym.

Zaznaczono przy tym, że sam proces wyboru odpowiedniego planu jest zagmatwany i celowo skonstruowany w taki sposób, aby wprowadzać użytkowników w konsternację i popchnąć ich do podjęcia pochopnej decyzji, sugerując, że nie ma na to zbyt wiele czasu.

Wydarzenie to jest kolejnym przejawem burzliwej relacji Mety z Unią Europejską. Nie tak dawno irlandzka Komisja Ochrony Danych ukróciła plany koncernu co do pozyskiwania danych europejskich użytkowników celem wyszkolenia na nich nowych modeli sztucznej inteligencji. Firma pod wodzą Marka Zuckerberga w odwecie ogłosiła, że jej multimodalna AI nie pojawi się w Europie, jako że odcięta od dostępu do regionalnych informacji pozostaje praktycznie bezużyteczna.


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.

Profil
Wpisów1107

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze