10.09.2024, 10:45Lektura na 2 minuty

Pierwsze studia podpisały porozumienia z SAG-AFTRA po rozpoczęciu strajku

Nie są jednak „grube ryby”, o których związek zawodowy mówił, gdy zapoczątkował protest.


Michał Gąsior

Kolejny strajk aktorów głosowych rozpoczął się 26 czerwca po tym, jak SAG-AFTRA nie doszła do porozumienia z branżowymi gigantami, takimi jak EA czy Activision. Głównym punktem sporu było zapewnienie przez studia odpowiednich regulacji dotyczących wykorzystywania sztucznej inteligencji w swoich projektach. To właśnie w tym obszarze swoje deklaracje podpisało kilka studiów, choć nie tych, o których była mowa przy rozpoczęciu protestów.

We wpisie na swojej stronie SAG-AFTRA pochwaliła się, że od początku najnowszej edycji strajku 80 gier ma być tworzonych zgodnie z ich zaleceniami. Nie wymieniono jednak wszystkich tytułów i wspomniano tylko o kilku. Wśród nich jest Vampire Therapist, będące projektem niedużego Little Bat Games, które „zawsze opowiada się za ochroną interesów ludzi”, jako że ich gra podejmie tematykę psychologiczną. Jeszcze innym studiem łączącym siły ze związkiem zawodowym jest Lightspeed, zajmujące się obecnie tworzeniem Last Sentinel.

Zapoczątkowany w czerwcu strajk nadal trwa i póki co nie było znaków wskazujących na rychłe zakończenie konfliktu, choć wydawać by się mogło, że punktów spornych nie jest aż tak dużo. Z jednej strony SAG-AFTRA pisała o „porozumieniu się w wielu problemach istotnych dla jej członków” i wypuściła listę z 7 pozycjami pokazując różnicę między ich propozycjami, a firmami. Z drugiej, Audrey Colling, przedstawiciel owych firm mówił, że dogadano się już w 24 z 25 kwestiach. Pytaniem otwartym pozostaje zaś co strony uznają za „dogadanie się”.

Tymczasem warto wspomnieć, że strajk nie dotyczy wszystkich gier, przy których pracowali członkowie SAG-AFTRA. Dotyczy to tylko tytułów, których produkcję rozpoczęto po wrześniu 2023 roku, dzięki czemu strajk nie miał wpłynąć na te od Electronic Arts (a przynajmniej twierdził tak CEO firmy). Protest nie obejmuje oczywiście też projektów tworzonych przez studia, które dogadały się już ze związkiem w sprawie wykorzystania AI.


Czytaj dalej

Redaktor
Michał Gąsior

Gracz kiszący się przez większość życia na słabiusieńkim pececie, stąd pałający miłością do kilku tytułów wydanych przed swoim rokiem urodzenia jak Thief 2 czy Heroes III. Niezdrowo analizujący spójność mechanik gry ze światem przedstawionym. Zawsze daje najwięcej punktów w charyzmę. Fortnite spalił mu zasilacz.

Profil
Wpisów220

Obserwujących1

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze