Polskie ceny na Steamie są za wysokie. Dołącz z nami do apelu o obniżki
Rozpoczęła się medialna akcja, mająca na celu dostosowanie cen Steama do naszego regionu.
Dwa lata temu Valve zaktualizowało zalecenia cenowe dla poszczególnych regionów, w tym Polski. Gigant dystrybucji cyfrowej oferuje automatyczne przeliczniki producentom, którzy często musieliby korzystać z wielu kosztownych i czasochłonnych zasobów na śledzenie wszystkich walut i dostosowywać wartość swoich produktów dla każdej z osobna. Jest to użyteczne narzędzie ułatwiające życie developerom, w tym tych posiadających mniejsze zespoły lub tworzących swoje tytuły w pojedynkę.
Tym samym w Polsce 0,99 dolara, które dotąd było warte 3,59 zł, przeliczone zostało na 4,49 zł, co daje aż 25% podwyżki. Od tamtej pory gra kosztująca 40 dolarów wyceniona zostanie na 180 zł, chociaż obecny kurs wskazuje na około 140 zł.
Minęły dwa lata, a kurs złotówki znacznie się umocnił. Nie doszło jednak do aktualizacji przelicznika na Steamie, przez co drożej od nas płacą najczęściej jedynie Szwajcarzy, których najniższa pensja krajowa wynosi ok. 19 560 zł. Oczywiście nie jest to powód do uderzania z pochodniami pod siedzibę Valve czy walenia w drzwi developerom na całym świecie. Jest to pomyłka, którą w prosty sposób można zweryfikować. Michał Ochnik, prowadzący bloga Mistycyzm Popkulturowy, zauważył, że gigant dystrybucji cyfrowej obiecywał regularną modyfikacje cen w zależności od regionów, ale najwidoczniej doszło tutaj do niedopatrzenia.
Apel o obniżenie polskich cen na Steamie
MKwadrat Podcast wraz z Łowcami Gier rozpoczęli dyskusje na ten temat w przestrzeni publicznej (zapoznajcie się szczególnie z tekstem Mateusza „Venoma” Osińskiego na stronie Łowców, który dobrze opisuje cały proceder). Na przykładzie Hadesa 2 łatwo zauważyć, że produkt ten sprzedawany jest w Polsce zdecydowanie drożej niż za granicą. Postanowiliśmy więc przyłączyć się do apelu i przekazać dalej tę informację, razem z zamieszczoną przez Łowców instrukcją, opisującą co w takiej sytuacji my, jako gracze, możemy zrobić. Z naszej strony również wyszły zapytania do Valve, a gdy tylko (jeżeli w ogóle) pojawi się odpowiedź, zaktualizujemy ten artykuł.
Jeden z naszych czytelników, a konkretnie Misieq666, zasugerował wstawienie gotowej wiadomości, aby wysyłanie maili do Gabe'a i Steam Supportu było łatwiejsze. Jeżeli nie czytacie komentarzy, to udostępniamy całą wiadomość poniżej. Formularz kontaktowy znajdziecie pod tym linkiem.
I hope this email finds you well. I am writing to bring attention to the current pricing of Steam games in Poland. As you may be aware, the exchange rate between the US Dollar (USD) and the Polish Zloty (PLN) has significantly impacted the affordability of games for Polish players. The historical exchange rate data shows that the USD to PLN rate has been unfavorable for Polish consumers. For instance, on January 1, 2024, the exchange rate reached its highest point at 4.6074 PLN per USD1. This outdated rate has made Polish prices some of the most expensive in Europe. While I understand that developers have control over their own pricing, I kindly request that Steam consider adjusting the regional prices for Poland. Given the economic circumstances and purchasing power parity in the country, a more favorable exchange rate would greatly benefit Polish gamers. I appreciate the efforts made by Steam to provide recommendations for pricing in different currencies. However, in the case of Poland, these recommendations do not accurately reflect the economic reality. I urge Steam to take into account the specific entertainment purchasing patterns and economic conditions in Poland when determining game prices. As a loyal Steam user, I believe that fair pricing is essential for a positive gaming experience. I hope that Steam will consider updating the suggested prices for Poland to align with the current economic situation. Thank you for your attention to this matter. I look forward to any adjustments that can make gaming more accessible for the Polish community.
PRODUCENCI, KTÓRZY ZMIENILI CENY SWOICH GIER
Postanowiliśmy także wyróżnić developerów, którzy zmienili ceny swoich tytułów na korzyść naszych portfeli (w tym również tych, którzy dostosowali je przed całym przedsięwzięciem). Tak jak w przypadku aktualizacji od Valve, ta lista z czasem będzie ulegać odpowiednim modyfikacjom. Z każdym kolejnym dniem pula się powiększa, a to naprawdę sporo w porównaniu z podobnymi akcjami.
- Jozef Pavelka (Felvidek)
- KillHouse Games (Door Kickers 2)
- Kubold (Hellish Quart)
- Studio 397 (Le Mans Ultimate)
- Lionsart (Penkura)
- Zach Tsiakalis-Brown (Vertigo 2)
- Far From Home (Forever Skies)
- DreamWay Games (Espresso Tycoon)
- Frozen District, Empyrean (House Flipper 2)
- Double Dagger Studio (Little Kitty, Big City)
- Supergiant Games (Hades 2)
- Event Horizon (Dark Envoy)
- HAMMER95 (MULLET MADJACK)
- Iron Tower Studio (Colony Ship: A Post-Earth Role Playing Game, Dungeon Rats, The Age of Decadence)
- Akaba Studio (LoveChoice)
- Noun Town (Noun Town Language Learning, Noun Town VR Language Learning)
- 2MEDYA (Pirates Journey)
- Gamedust (Yupitergrad 2: The Lost Station, Rooms of Realities)
- SFB Games (Crow Country)
- Mechanistry (Timberborn)
- Tiny Trinket Games (Zoria: Age of Shattering)
- Awesome Games Studio (Yet Another Zombie Survivors, Yet Another Zombie Defense, Fury Unleashed)
Przypomnijmy, że oficjalnym hashtagiem kampanii jest #PolishOurPrices, a sprawą zajmuje się również UOKiK (chociaż podobno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów miał na oku Valve oraz Sony przed akcją MKwadrat Podcast).